sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:184

הקולנוע היהודי בארצות הברית בין שתי המלחמות סטיבן ג . ' ויטפילד אולי אין מדהימה כתופעת היווצרותם של אולפני הסרטים , אשר נבנו בתום מעבר תעשיית הקולנוע לדרום קליפורניה , בתהליך שראשיתו בסוף המאה ה19– באזור הנמצא ברדיוס של כמה מאות קילומטרים סביב ורשה , המשכו בניו יורק וסיומו בהוליווד שבקליפורניה . בביקור שעשה הנרי ג'יימס בשכונה היהודית הצפופה של ל , אר איסט סייד במנהאטן , ציין הסופר הגולה את המרץ והחיות הבלתי נלאים של התושבים , ותהה " מה באמת 'זומם ' גאון ישראל "? הוא לא הצליח לנחש את התשובה הנכונה : סרטים . עד שנת 1926 הספיקו הבוסים של אולפני הוליווד לבנות תעשייה שהיתה החמישית בגודלה באמריקה והפיקה 90 % מן הסרטים בעולם . שמותיהם של אילי הקולנוע האלה שלובים בתולדות העם היהודי כשם שהם מעוגנים בהיסטוריה של עולם הבידור : הארי כהן ") קולומביה ;(" ויליאם פוקס ") פוקס המאה ה ;(" 20– קארל למלי ") יוניברסל ;(" לואיס ב ' מאייר ") מטרוגולדווין–מאייר ;(" הארי , ג ' ק , אלברט וסם וורנר ") האחים וורנר ;(" ואדולף צוקור ") פאראמונט . (" הם השתייכו למיעוט שהיה קרוע בין התשוקה להיות מקובל בחברה הכללית לבין הזיכרונות הנמוגים והולכים של המסורת . לא זו בלבד שהם הצליחו לחיות בעולמה של ההצלחה , אלא שאף עלה בידם להגיע אליה באופי המקובל ביוזמה החופשית האמריקנית – כלומר בכוחות עצמם , בעמידה בתחרות , מתוך פעלתנות תוקפנית ותעוזה שבביטחון העצמי שנדרשו ליצירתה את הרצון התיאטרוני להציג ספקטאקל , שהג'סטה , התפאורה , התנועה ופעלולי הקול חשובים בה לא פחות מן הטקסט המדובר , ואת המאוויים הציוניים–אוריינטליסטיים הרומנטיים של שיבה אל המזרח ושל העשרת התרבות העברית במגע עם תכניו . הלוי הסיע את שחקניו לאוהלי קידר , לימדם לדבר בהגייה ובהטעמה כמו–ערביות , ליקט ועיבד פרטי הווי בדווי ויצר מופע רב הצלחה , ( 1928 ) שגם אם לא זכה מעולם לתהילה הבינלאומית של הדיבוק , הוציא לבימאי הצעיר מוניטין של מומחה להפקת מחזות תנ"כיים ( ב1928– העלה הלוי על בימת " האוהל" גם את ירמיהו מאת סטפן צווייג . ( הלוי היה מעוניין בעיקר בפיתוח שפה בימתית מודרנית , ואילו תומכיו ב"הסתדרות" רצו בהצגתם של תכנים אידיאיים לפי רוחם . במחצית הראשונה של שנות ה30– ניסה "האוהל" לפתח רפרטואר ומבע תיאטרוני סוציאליסטיים במודגש . הוא העלה מחזות כמו ר . או . ר ( R . U . R ) מאת קארל צ'אפק ( 1930 ) ושאפ מאת ה' לייוויק . ( 1932 ) נקשרו קשרים בין התיאטרון הארצישראלי לבין התיאטרון הפועלי–הפוליטי הגרמני של התקופה . הבימאי אלפרד וולף הגיע מגרמניה והעלה על בימת " האוהל" את אופרה בגרוש של ברכט–וייל , בנוסחה שהיתה מבוססת על ההצגה הברלינאית המקורית , לרבות פעלולי ה"הזרה" הברכטיים שלה – בעיקר קיטוע ההצגה בשירי זמר ובלדות ( בתרגומו המזהיר של אברהם שלונסקי , ( שהפיקו מן ההתרחשות הבימתית את משמעותה החברתית האוניברסלית . הבמאי פרידריך לובה , שהגיע גם הוא מגרמניה , ונעשה לבמאי בית של "האוהל" לצד הלוי , העלה ב1934– את מות דאנטון מאת גיאורג ביכנר , מחזה המונים שנכתב , אמנם , בראשית המאה ה , 19– אך בישר במבנהו ובתוכנו את התיאטרון האפי והפוליטי בנוסח פיסקאטור , ואף הצגתו בארץ הושפעה מנוסח זה . את המתנה הגדולה שבכולן הביא לובה ל"האוהל" כשביים ( ב ( 1935– את החייל האמיץ שווייק על פי הרומן של האשק – אף הוא הצלחה מסחררת של הפולקסבינה הברלינאית , תיאטרונו של ארווין פיסקאטור – והעניק לבימה העברית את הכוכב הקומי הגדול הראשון שלה , מאיר מרגלית , מעין תשובת משקל ראויה לרצינות הדרמתית התהומית של כוכבי "הבימה : " חנה רובינא ואהרן מסקין , ולטראגיות הנסיכית הגראציוזית של שמעון פינקל . החייל האמיץ שווייק היה להצגה המצליחה ואולי גם החשובה ביותר של "האוהל , " שהעניקה לתיאטרון את זהותו הציבורית האמיתית . במידה מסוימת בישרה הצלחה זו את תום העידן המודרניסטי–אוונגרדיסטי בתיאטרון העברי . שווייק בביצועו של מרגלית היה ההפך הגמור מן הדימוי התיאטרוני שהתהווה במהלך העידן הזה . הוא שם ללעג לא רק את הפאתוס הלאומני של תקופת מלחמת העולם הראשונה ( ובכך , בעצם , גם את הפאתוס הציוני המשולהב של התקופה ) אלא גם את הדימוי העצמי "הגדול מן החיים" של התיאטרון האקספרסיוניסטי . במקום הקומה הגבוהה , הנישאת , של רובינא ומסקין , הוא הציג דמות מכווצת , נלעגת . במקום הקול העמוק שלהם , שהיה לשם דבר , הוא עשה נפלאות בצרידות ובשטיחות של קולו ה"קטן" והבלתי–מרשים . במקום הקלסתר עמוס ההבעה הוא הציג פרצוף אטום לחלוטין של איכר טיפש–חכם . במקום הג'סטות ההרואיות שלהם הוא הפגין תנועות קטנות ובלתי–מתואמות של כניעות בלתי–משכנעת . הקהל , שאהב אותו ואימץ אותו אל לבו , אמר באמצעותו אמירת מספיק–ודי למה שהיה ניגודו .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help