sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:183

עתירת תנועות חדות–זוויתיות ומשופעת באפקטים מוזיקליים ובעיצוב תפאורה ואיפור בלתי–ריאליסטיים , שאפשרו את ההעמדה הניגודית החריפה של דניאל , היהודי הזקוף החדש , מול אחיו הגלותיים . יש לזכור , שנוסחת הצגה כזאת , שהיתה מקובלת בתיאטרון האוונגרדי הגרמני , היתה היחידה שאפשרה לקבוצה לפנות אל קהל צופים שאינו שומע את לשונה ; ומבחינה זו היה בלשצאר מעין מקבילה מקראית של הדיבוק החסידי–העיירתי . אולם את חינוכם הבימתי העיקרי קיבלו השחקנים מידי ריינהארדט ומתוך צפייה בהצגות שהעלה על בימת ה"דויטשס תיאטר , " ולעובדה זו היתה השפעה על תרומתם לתיאטרון העברי , בייחוד לאחר שהמוכשרים שביניהם ( בעיקר שמעון פינקל ) הצטרפו ל"הבימה" בסוף שנות ה . 20– ריינהארדט לא תבע משחקניו הפנמה והעמקה פסיכולוגית ברוח הריאליזם הסטניסלבסקאי . הוא פירש את המרחב הבימתי כעולם של בדיה , קסם ומעוף הדמיון , ותבע משחקניו וירטואוזיות , זריזות , חן , קלות . השחקנים העבריים הרבים ( מפינקל ועד רחל מרכוס , ( אשר למדו את תורת התיאטרון ממנו במשך שנות ה20– ותחילת שנות ה , 30– הביאו לבימה העברית מיומנות וקלות שחסרו בה . כמו כן השפיעה שיטת הבימוי של ריינהארדט על עיצוב הבימה והתפאורה ועל ממד הזמן בתיאטרון העברי . במקום התפיסה הצייריתהאקספרסיוניסטית או הפיסולית–הקונסטרוקטיביסטית , ששלטה בתיאטרון בתקופתו האוונגרדיסטית הראשונה , הדגיש התיאטרון הריינהארדטי את התנועה , את התחלופה המהירה , את השימוש בפעלולי הטכניקה המודרנית , ברמז , באסוציאציה , בדמיון הצופה , לשם יצירת דינמיות בימתית שלא תיפול מזו של הראינוע . דרכו השונה של "האוהל" דרכו של "האוהל" היתה שונה . משה הלוי , פליט "הבימה , " הגיע ממוסקבה לתל–אביב ב1925– ומיד החל בריאיון צעירים חסרי ניסיון בכוונה להקים "סטודיה דרמתית , " שתיעשה לתיאטרון מקצועי . בכך הלך בדרכו של תיאטרון "הבימה" המוסקבאי , שגם הוא העדיף צעירים חסרי ניסיון על פני שחקנים ותיקים ( הלהקה היססה מאוד לצרף שחקן ותיק כיהושע ברטונוב , ( וגייס כוחות צעירים בפרסומים במודעות רחוב ובעיתונים . הלוי מצא את שחקניו בקרב חלוצי העלייה השלישית , שנעשו בינתיים פועלי בניין ותעשייה או חברי קבוצות חקלאיות . הסתדרות העובדים ראתה פעילות זו בחיוב וקיוותה שיצמח ממנה תיאטרון חלוצי–פועלי . היא העניקה חסות למפעלו של הלוי והעמידה לרשותו צריף על חוף ימה של תל–אביב , הוא "האוהל" שממנו קיבלה הקבוצה את שמה . מגמתו של הלוי היתה , מכל מקום , ליצור נוסחה ארצישראלית מקורית של מודל "הבימה . " ההצגה הראשונה שהעלתה הקבוצה ב , 1926– אחרי תקופה ממושכת של הכנות מעשיות ותיאורטיות , דמתה במידה מסוימת לנשף בראשית של " הבימה" מ , 1918– ונקראה נשפי פרץ . היא היתה מורכבת ממערכונים ומעיבודי טקסטים אחרים של פרץ , ואפשרה להלוי הן את ניצול שפת הבימה המודרניסטית שלמד מווכטאנגוב והן את הבלטת אופיו החברתי המיוחד של התיאטרון על ידי בחירת טקסטים שבהם הודגשו המרי המעמדי וביקורת החברה היהודית הבורגנית . לאור ההצלחה הניכרת של המופע , הכין עצמו הלוי להצגה , שהיתה צריכה להעמיד מעין מקבילה ארצישראלית להדיבוק של וכטאנגוב . הלוי בחר בעיבוד דרמטי של פרשת אהבתם של יעקב ורחל , שאותו הטעין תוכן אתנוגרפי , מוזיקלי וכוריאוגרפי באמצעות פירוש המציאות המקראית הארץישראלית על פי הדגם הבדווי . בכך הגשים בעת ובעונה אחת מאיר מרגלית – "החייל האמיץ שווייק . " הקהל , שאהב אותו ואימץ אותו אל לבו , אמר באמצעותו אמירת מספיק-ודי למה שהיה ניגודו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help