sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:182

מוצלחת בין הטקסט הסימבולי ה"גותי" בגילומו החיצוני , והמודרני במשמעותו החברתית ( שהיתה , אגב , אנטיקומוניסטית : ה"גולם" הפרולטרי , שהוקם מעפר כדי להילחם במדכאים , יצא מכלל שליטה ונעשה בעצמו לאיום שיש לצאת נגדו , ( לבין השפה התיאטרלית ה"גבוהה , " הכמעט אופראית , שסיגל לעצמו "הבימה" בכור ההיתוך של הדיבוק . לאחר יציאתו של "הבימה" מברית המועצות ( התיאטרון המשיך לכנות את עצמו "התיאטרון המוסקבאי הבימה , " למורת רוחם של עיתונאי ארץ–ישראל ודובריה הציוניים ) הוא קיים את עצמו במשך זמן רב אך ורק על הצגות הדיבוק , הגולם והיהודי הנצחי . בשהותו הממושכת יחסית בארץ–ישראל בסוף שנות ה , 20– לאחר הפרידה מנחום צמח ומכמה שחקנים שנשארו עמו בארצות הברית , הועלו שתי הצגות חדשות , שגם הן בוימו על ידי במאי רוסי חדשני ( א' דיקי , ( שהגיע לשם כך במיוחד לתלאביב : האוצר של שלום עליכם וכתר דוד על פי קלדרון . ( 1929 , 1928 ) גם הצגות אלו בוימו בסגנון האופראי–הגרוטסקי ועוררו בכך את חמתה של הביקורת הארצישראלית , שהתנגדה הן ל"עיוות" פניה של החברה היהודית העיירתית , שנעשה על ידי הצגה כוריאוגרפית–גרוטסקית של בהלת הזהב שלה במחזהו של שלום עליכם , והן לריחוק הנפשי מן המקור המקראי , שהיה קיים בהצגת מחזהו של קלדרון . תגובות אלו העמיקו את הספקות של חברי הלהקה בעניין השתקעותה הסופית בארץ–ישראל , שנראתה להם ככניסה למבוי סתום פרובינציאלי וכחסימת דרכו האמנותית הייחודית של התיאטרון . אמנם , שיקולים חברתיים וכלכליים כאחד הפכו את ישיבת הקבע בארץ–ישראל לבלתי–נמנעת . אולם הלהקה השתדלה לדחות את הקץ ככל האפשר ולהמשיך בדרכה כלהקה מודרניסטית אירופית , השרויה בלבו של העולם האמנותי " הגדול . " לב זה פעם בכל עוז בברלין בשנותיה האחרונות של רפובליקת ויימאר . תיאטרון "הבימה" פעל שם ( בקשיים כלכליים גוברים והולכים ) והעלה שני מחזות חדשים , שגם הם בוימו על ידי במאים שהגיעו מרוסיה : הלילה השנים–עשר ( בתרגום טשרניחובסקי ובבימוי א' צ'כוב , השחקן , אחיינו של הסופר וידידו הטוב של וכטאנגוב ) ואוריאל אקוסטה מאת קארל גוצקוב , רומנטיקן גרמני שמצא בפילוסוף היהודי הנרדף ביטוי למרדנותו ( את המחזה ביים אלכסנדר גראנובסקי , חלוץ המודרניזם בתיאטרון היידי ומי שהקים והדריך את "התיאטרון הקאמרי" היידי הממלכתי , שפעל תחילה בלנינגרד ואחר כך במוסקבה . מבחינה נפשית ואמנותית נותרה "הבימה" בצורה זו קשורה קשר מתמשך בתיאטרון הרוסי האוונגרדי של שנות ה20– הראשונות , גם כאשר פעלה כבר מחוץ לברית המועצות . שהותו של התיאטרון בגרמניה כמעט לא חשפה אותו לחידושי התיאטרון הגרמני המודרני – לא לחידושי הבימה המסחררים של מאקס ריינהארדט ולא לחידושי התיאטרון האפי–הפוליטי בנוסח ברכט וארווין פיסקאטור . רק עם השתקעותה של " הבימה" בארץ–ישראל היא נזקקה לשרותיהם של בימאים גרמניים מודרניים , כמו ליאופולד יסנר , חסיד התיאטרון ה"אמבלמאטי" ( היינו , המייצג מציאויות אנושיות בסמלים תמציתיים ועזי–מבע , ( שביים בשנת 1936 את הסוחר מוונציה . המודרניזם התיאטרוני של "הבימה" היה , אפוא , מודרניזם " רוסי" אוונגרדיסטי מובהק , שאת החותם העמוק ביותר הטביע בו וכטאנגוב באקספרסיוניזם הבימתי הלירי שלו . התווים האופייניים לאקספרסיוניזם זה – המחווה הבימתית ה"גדולה" ( ולדעת המקטרגים , המוגזמת , ( הדיבור הרחוק מן הטון היומיומי , הטעון רגשיות חגיגית והקרוב אל הזימרה , הקול העמוק , התנועה הכוריאוגרפית הנוטה אל הגרוטסקי , האיפור הבלתי ריאליסטי , עיצוב הבימה האקספרסיוניסטי או הקונסטרוקטיביסטי ( התפאורה שהכין הצייר נתן אלטמן להדיבוק מייצגת מגמות אלו . ( בכל אלה קנה תיאטרון "הבימה" את מקומו בתולדות האמנות , ובהם מצא המודרניזם התיאטרלי העברי את ביטויו הטהור ביותר . אמנם , כל אלה הקשו על " הבימה" ועל התיאטרון העברי בכללו להסתגל להלכי הרוח של הקהל הארצישראלי , אשר ככל שגברו והלכו בו במשך תקופת המנדט מגמות הייצוב ויצירת אווירת קיום "נורמלי , " גברה הסתייגותו ( ובייחוד הסתייגותם של הצעירים שבו ) משפה תיאטרונית זו , שנעשתה למעין קריקטורה של עצמה . כך הוכן הרקע למהפך המודרני הבא , שמצא את ביטויו , עוד לפני הקמת מדינת ישראל , עם הקמת התיאטרון הקאמרי בשנת , 1945 אך בעיקרו הוא התחולל כבר על בימת התיאטרון הישראלי . הפעילות התיאטרונית שהתפתחה בארץ–ישראל לפני ואחרי בואו של תיאטרון "הבימה" עמדה גם היא בסימן המגע עם המודרניזם התיאטרלי בכללו והמודרניזם של הדיבוק בפרט . התא"י ( תיאטרון ארצישראלי , ( מיסודה של השחקנית מרים ברנשטיין–כהן , הוקם בשנת 1923 לאור הצלחת הדיבוק במוסקבה ומתוך רצון לכונן בארץ תיאטרון כדוגמת "הבימה . " מרים ברנשטיין–כהן הלכה בדרכם של מייסדי "הבימה" כשהחליטה , עם ייסוד התיאטרון , שהלהקה חייבת לעבור תקופה של לימודים והכשרה בהדרכתו של במאי בינלאומי . כיוון שהדרך למוסקבה כבר היתה חסומה , נסעה הקבוצה לברלין ויצרה שם קשר עם ה"דויטשס תיאטר , " הבימה הגרמנית האמנותית הפופולרית ביותר בגרמניה הוויימארית , ועם מנהלה היהודי , מאקס ריינהארדט . לקשר הגרמני הזה היו תוצאות חשובות למדי בהמשך התפתחותו של המודרניזם בתיאטרון העברי . הקבוצה העלתה בברלין את המחזה בלשצאר ( מאת ה' ראשה ) בנוסחה כוריאוגרפית–אקספרסיוניסטית מתוזזת ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help