sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:181

והרעיונות היה מבטל מדי פעם את מה שכבר נעשה ובונה כל מערכה מחדש . עבודה זו של וכטאנגוב על הדיבוק היא שהפכה את הצגת "הבימה" לאירוע בעל משמעות היסטורית בתולדות התיאטרון המודרניסטי . הדיבוק , אגדה דרמתית טראגית על אודות אהבה החוצה את הגבול המפריד את החיים מן המתים ( השם המקורי של המחזה היה בין שני עולמות , ( היתה "כלי" אידיאלי לתיאטרון צעירים נסייני , המדבר בשפה שאינה מובנת . נחום צמח ועמו כמה מחברי הלהקה עיקמו את החוטם כשקיבלו את הטקסט הרוסי המקורי של המחזה מידי סטניסלבסקי , שהרי היה זה מחזה "גלותי" על בטלנים וקבצנים – היפוכו של המחזה ההרואי המקראי או ההיסטורי , שאליו נשאו נפשם . אלמלא עמדו בפני משבר של העדר מחזה אחר להצגה , וכן אלמלא העובדה שח"נ ביאליק פרסם באותם ימים תרגום עברי מעולה של הנוסח היידי של הדיבוק , ספק אם היה המחזה עולה על בימתם . וכטאנגוב , לעומתם , התלהב . הוא ראה מיד כיצד יוכל למלא את המחזה הקצר מאוד ובעל הטקסט הדליל במקצת ( אנ–סקי כתב אותו כאתנוגרף יותר מאשר כמשורר הבימה ) בתוכן התיאטרלי המתבקש . הוא התייחס אל הטקסט כמעט כאל ליברית . את המערכה השנייה – במקור , מעין סצנתביניים קצרצרה , שבה נערכת חגיגת החתונה של הגיבורה לאה עם הנער המשודך לה ולא עם חנן אהובה העני , שנפטר בסוף המערכה הראשונה , וכשמגיע רגע "כיסוי" פניה לקראת המצעד אל החופה נכנסת בה רוחו של חנן כ"דיבוק" – הוא הפך לגולת הכותרת של ההצגה באמצעות פיתוח מוזיקליכוריאוגרפי גרוטסקי של מחול הכלה עם הקבצנים . וכטאנגוב פירש את הסיפור על לאה וחנן לא כבלדה טראגית–מטפיזית על אודות אהבת האיש המת לאישה החיה אלא כביטוי עממי אותנטי של כוחות חיים יצריים מדוכאים , כוחות שהמבנה הדתי והחברתי של הקהילה גזר עליהם חנק . הקבצנים היו לגביו לא חומר רקע אתנוגרפי אלא הביטוי לעולם התחתיות החברתי והיצרי , המנסה ( לשווא ) להתפרץ נגד מדכאיו . הוא העלה על הבימה עשרות קבצנים , והעניק לכל אחד ואחת מהם ( גם באמצעות איפור אקספרסיוניסטי זועק וססגוני ) איכות של דמות אנושית מעוותת בדרכה המיוחדת והבלתי–נשכחת כמו דמות בציור של ברויגל או הירונימוס בוש . הכוריאוגרפיה שיצר והמוזיקה העממית כביכול , והמאיימת ( באמצעות תשתית דיסוננטית , ( שכתב בשבילו המוזיקאי והמוזיקולוג יואל אנגל , הפכו את התמונה למופע החשוב ביותר שהועלה על קרשי התיאטרון העברי בשמונים שנות קיומו . שום חיץ טקסטואלילשוני לא הפריד את קהלי התיאטרון בכל אתר מן הרושם המהמם , הטראגי , של מופע זה . בזכותו הרכין העולם האמנותי כולו את ראשו בפני התיאטרון העברי שזה עתה נולד . הצגת הבכורה של הדיבוק הצגת הבכורה של הדיבוק התקיימה בסוף ינואר . 1922 חודשים אחדים לאחר מכן נפטר וכטאנגוב , ו"הבימה" התייתמה מן המורה שכונן את צעדיה . הדבר גרם למתח שהיה עתיד בסופו של דבר להביא למשבר בלהקה לאחר שעזבה את ברית המועצות . צמח , שראה עצמו , בצדק מבחינות רבות , כאביהמחוללה של "הבימה , " רצה ליטול לידיו את הניהול האמנותי , אולם חברי הלהקה , שהתנסו במנהיגותו של גאון תיאטרוני יחיד במינו , לא אבו לקבל על עצמם מרות של שחקן בינוני . חברים חשובים של הלהקה , כמנחם גנסין ומשה הלוי , פרשו ממנה והפליגו לארץ–ישראל . הלהקה בכללותה , שדבקה במגמת הנסיינות האמנותית ברוחו של וכטאנגוב , התעקשה לשמור על קשר עם בימאים רוסיים צעירים שהיו קרובים לדרכו והצליחה , בשנים שנותרו עד ליציאתה מברית המועצות ( ב , ( 1926– להעמיד לפחות עוד הצגה מונומנטלית אחת , הגולם , על פי המחזה הפיוטי של ה' לייוויק , ( 1925 ) שבו הושגה השקה " הגולם , " עוד הצגה מונומנטלית שהעמידה "הבימה" בשנת 1926 לפני צאתה מברית המועצות . בתמונה , מימין : ה . לייוויק , מחברו של המחזה הפיוטי ; במרכז : אהרן מסקין ; בשמאל : ברוך צ'מרינסקי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help