sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:179

הצלחתו האמנותית , שקנתה את לבם של מיטב אנשי הרוח הרוסיים , גוננה עליו במשך זמן ניכר , ותיאטרון "הבימה" היה למוסד התרבותי העברי היחיד ששרד במוסקבה עד לאמצע שנות ה . 20– במבט היסטורי אפשר לראות במכשולים הרבים , שעיכבו את הקמת התיאטרון העברי המקצועי עד ל , 1917– מעשה " חסד . " עיכובים אלה גרמו לכך שהוא ייוולד בנקודת מפגש של שלוש מהפכות אדירות עוצמה , ויקלוט לתוכו מרגע הופעתו את הדינמיות של שלושתן . הראשונה בהן היתה המהפכה העברית–הציונית . אחרי יותר מעשור של שפל מסוים , עם מותו של הרצל ב , 1904– חלה בה , ב , 1917– עם מתן "הצהרת בלפור" והקמת "הגדודים העבריים , " גיאות מחודשת , שנבעה מן האמונה , כי קרובה הקמתה של חברה יהודית עצמאית בארץישראל . השפה העברית ותרבותה נעשו לפתע לשפת הדיבור ולתרבות החיים של קהילה יהודית לאומית גדולה , שתקום בקרוב ב"בית הלאומי" היהודי שיוקם בארץ–ישראל . הרעיון של תיאטרון עברי נראה בהקשר זה הגיוני ואף מחויב המציאות . המהפכה השנייה היתה המהפכה הרוסית , שלפחות בשנותיה הראשונות נתפרשה כביטול הדיכוי בכל התחומים – החברתי , הכלכלי , הלאומי , התרבותי , הפסיכולוגי האישי והקולקטיבי . המהפכה אמורה היתה לפרוץ לא רק את הסכרים המעמדייםהחברתיים , אלא גם את כלל המערכת הדכאנית ואת הטאבו של האיסורים החברתיים , האמנותיים והאישיים . בתחומי האמנות היא התפרשה לא רק כהיתר אלא גם כקריאה לנסיינות , לפריצת דרכים חדשות , להבעת מציאויות נפשיות שלא מצאו עד כה את ביטוין החופשי . המהפכה השלישית היתה זו של המודרניזם התרבותי והאמנותי הבינלאומי . היא החלה אמנם כעשור לפני מלחמת העולם , אולם רק אחרי המלחמה והמהפכות שבאו בעקבותיה חדלה להיות נחלת קבוצות עילית תרבותיות מבודדות ונעשתה לכוח הדומיננטי בתרבויות המרכזיות . מהפכה זו , הגם שהיו לה ביטויים שונים ואף מנוגדים זה לזה , מצאה את ביטויה המשותף העיקרי באמונה בחשיבותה העילאית של הצורה האמנותית , שרק בהתחדשותה הבלתיפוסקת מתאפשר לתכנים הנפשיים והחברתיים , המתחדשים והמשתנים , למצוא את ביטוים ההולם באמנויות למיניהן . עוצמות של שלוש מהפכות קבוצת "הבימה" מיסודו של נחום צמח קלטה את העוצמות של כל שלוש המהפכות . הקשר שלה עם המהפכה הציוניתהעברית הינו מובן מאליו והוא שהביא לעצם הולדתה . המהפכה הרוסית הקנתה לקבוצה את מושגי השוויון והחירות שלה , שבאו לידי ביטוי גם במבנה הקואופורטיבי שלה ובנכונותם של חבריה לפעול במשך שנים ללא שכר , כגוף קולקטיבי המתמסר כולו לעבודת קודש ; וגם בתפיסת התיאטרון כמוסד אמנותי ריטואלי , שנועד להעלות על פני השטח את החוויות העמוקות והנסתרות ביותר של היחיד והקולקטיב , לתת להן ביטוי מועצם , זועק , " גדול מן החיים , " ותוך כך להמציא להן מעין "מירוק" מטהר . בהקשר זה ראוי להזכיר את גילם הצעיר ואת חוסר הניסיון הבימתי של רבים מחברי קבוצת "הבימה" כנתון חיובי , שאפשר להם – כאמנים מחוסרי "נטל ירושה" כבד של מושגים חברתיים ושל הרגלים בימתיים שהתיישנו – להזדהות עם אווירת המהפכה ולהספיג בה את מפעלם האמנותי . אשר לזיקה של "הבימה" למהפכה המודרניסטית האמנותית , יש להזכיר את תרומתו ההיסטורית של נחום צמח לתיאטרון העברי ( יחד עם תרומתו כאבי הרעיון "המשוגע לדבר ( " לאו דווקא כשחקן וכמנהל אמנותי של תיאטרון ( באלה דווקא לא היה כוחו גדול ) ואף לא בחזון התיאטרון העברי–הרומנטי ה"מקראי – " הנבואי שלו ( שניתק את הקבוצה שלו למשך דור ויותר מן המחזאות העברית המתרקמת והולכת [ ברנר , אורלוף–אריאלי , [ והעמיד אותה בפני משבר רפרטוארי מתמשך ומיותר ) – אלא דווקא בכך שהכיר בהעדר הגיבוש המחשבתי–האמנותי של הקבוצה ושל מנהיגיה , לרבות מאווייו התיאטרליים שלו עצמו . הכרה זו הוליכה אותו לפגישה גורלית עם קונסטנטין סטניסלבסקי , האמן והתיאורטיקן הראשי של אמנות התיאטרון הריאליסטיתהפסיכולוגית , שהגיעה לשיא שכלולה בתיאטרון האמנותי המוסקבאי , שהוא היה שותף בהנהלתו ובהכוונת דרכו במשך ימי דור . צמח פרש לפני האמן הגדול את חזונו וביקש את הדרכתו האמנותית . למרבה המזל , סטניסלבסקי התרשם מן הלהט והאמונה של צמח וניאות להעמיד לרשות הלהקה שלו את בחיר תלמידיו , וכטאנגוב , כמדריך וכקובע דרך ואף להקנות לקבוצה החדשה מעמד של "סטודיה דרמתית , " אחת מאחדות שהיו בבחינת נספח לתיאטרון האמנותי המוסקבאי רב היוקרה . עם ההצלחות הראשונות של הקבוצה בערב העלאת מערכונים ( נשף בראשית , ( 1918 ובהיהודי הנצחי מאת דוד פינסקי , , ( 1919 ) אף ניאות סטניסלבסקי להורות בחורף 1921 לבני הקבוצה קורס ב"שיטתו" התיאטרונית , שיצאו לה מוניטין בינלאומיים . שחקני "הבימה" הצעירים שתו בחרדת קודש את תורתו של סטניסלבסקי והפנימו את עיקרי שיטתו : ביצוע המבוסס על ניתוח מעמיק ומפורט של המחזה ודמויותיו אגב סימון " חוט השני" התמאטי והאידיאי המחבר את כל מרכיביו ; משחק הנובע מתוך אישיותו של השחקן ומחייב בנייה מפורטת של סיפור חיים שלם לכל דמות צדדית במחזה , כדי שהשחקן , שיתרגל סיפור זה במאות תרגילים שכלל לא ייראו על הבימה , יוכל לשחק את הסיפור כולו , גם כשיאמר שתי רפליקות בודדות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help