sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:178

ניסיון נוסף להקמת תיאטרון חובבים עברי ערב מלחמת העולם הראשונה נפגשו בוורשה צמח וגנסין , שאליהם הצטרפו כמה צעירים חובבי בימה ( ביניהם רובינא , ( והחליטו על ניסיון נוסף להקים תיאטרון חובבים עברי , שיפעל פחות או יותר בקביעות . ייתכן שניסיונם היה זוכה להצלחה גדולה יותר מזו של הניסיונות הקודמים , אולם המלחמה שפרצה ובריחתם של היהודים ה"רוסיים" מן הבירה הפולנית מזרחה , לרגל התקדמותו המהירה של הצבא הגרמני , שמו לאל את הניסיון הזה . בשנת 1916 נקלעו צמח , גנסין ורובינא , יחד עם הרבה מורים ומשכילים עבריים , למוסקבה . עד המלחמה היה קיומה של קהילה יהודית גדולה אסור במוסקבה ; אולם גירושם של היהודים מאזורי הגבול בראשית המלחמה ובריחתם עם התקדמותו של הצבא הגרמני הגדילו בבת–אחת את ממדיה של הקהילה , הביאו אליה אנשי מעשה ופעילי תרבות , ונתנו מקום לפעולתם של מוסדות תרבות וחינוך יהודיים ועבריים . צמח , דבק כתמיד בחזונו , חתר עם בואו ליצירתה של אגודת חובבי בימה עבריים וזכה לתמיכתו הנלהבת של הרב הראשי של הקהילה המוסקבאית , יעקב מזא"ה , שהיה מקובל על שלטונות העיר . בינואר , 1917 שבועות ספורים לפני מהפכת פברואר , העניקה העירייה את ההיתר לפעולתו של תיאטרון עברי בשם "הבימה , " התיאטרון העברי המקצועי הראשון . חילופי השלטון , והעברתו לידי הבולשביקים אחרי מהפכת אוקטובר , היו , לפחות בתחילה , לברכה לתיאטרון הצעיר , וייתכן שלולא הם , לא היה התיאטרון מתקיים . השלטון המהפכני עודד את טיפוחן של התרבויות הלאומיות ושל השפות הלאומיות ברחבי ברית המועצות ; הגם ש"הבימה , " כתיאטרון עברי , נעשה תיכף לאחר מהפכת אוקטובר מטרה להתקפותיה הארסיות של המחלקה היהודית של המפלגה הבולשביקית " ) הייבסקציה , ( " שראתה בעברית ובתרבותה גורם שמרני , אנטי–מהפכני , ושאפה ( לבסוף גם הצליחה ) לחסל את קיומן הרשמי בתחומי המדינה הסוציאליסטית הגדולה . אולם בשנים הראשונות של השלטון המהפכני זכה תיאטרון "הבימה" לא רק להוקרה אלא גם להכרה כתיאטרון הנתמך בידי המדינה . נחום צמח , ממייסדי הבימה בא מבית ספר עברי בביאליסטוק ; חנה רובינא ( בתמונה בתפקיד לאה , בהצגת "הדיבוק ( " באה מגן ילדים עברי בוורשה – התיאטרון העברי המקצועי נולד אל תוך הפרץ האמנותי המודרניסטי שהתחולל באמנות האירופית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help