sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:175

תרבות היידיש הגבוהה , שהלכה ושקעה בהדרגה , זכתה לעדנה קצרה ב , 1939– בראשית מלחמת העולם השנייה , ואחר כך בזמן התקפת הנאצים על ברית המועצות , כאשר סופרי יידיש רבים משטחי מזרח אירופה שנכבשו בידי הנאצים מצאו מקלט בברית המועצות , או מצאו את עצמם בשטחה אחרי שהשטח שבו התגוררו נכבש בידי הצבא האדום , כדוגמת העיתונאי וחוקר הספרות זלמן רייזן מווילנה , שהיה בין אלה שנעצרו כמעט מיד ונעלמו בגולאג . אחדים , כגון המשורר חיים גראדה מווילנה , עזבו את ברית המועצות אחרי המלחמה , שעה שאחרים , כגון הסופרים מבסרביה משה אלטמן ויעקב שטרנברג , נשארו בה וכעבור זמן מילאו תפקיד חשוב בתחייתה של תרבות היידיש הסובייטית אחרי מותו של סטאלין . המלחמה שינתה את מצבה של ספרות היידיש . כעת אפילו הסופרים היהודיים המקורבים ביותר לקומוניזם , כדוגמת איציק פפר , יכלו להזדהות בגלוי עם סבלותיו וגבורתו של העם היהודי . ב1943-1942– כתב דער נסתר סדרה של דיוקנאות פסיכולוגיים עזי–ביטוי של יהודים בפולין הכבושה בידי הנאצים , שהתבססה על סיפורים ששמע מפי פליטים . פרץ מארקיש העלה על נס את גבורתם של יהודים בפואמה האפית המונומנטלית שלו "מלחמה" ( 1948 ) וברומן הליכת הדורות ( 1948 ) על אודות מרד גטו ורשה . הוועדה היהודית האנטיפאשיסטית שנוסדה בשנת 1942 כדי לגייס את תמיכתם של יהודי העולם במאמץ המלחמתי הסובייטי , נתפתחה לכדי מוסד יהודי מרכזי בהנהגתו של השחקן הכריזמטי שלמה מיכאלס . האופטימיות הבתר–מלחמתית נופצה בזמן עווית הטרור האחרונה של תחילת המלחמה הקרה ב . 1948-1947– הפעם , שלא כמו בזמן הטיהורים של סוף שנות ה , 30– יוחדו היהודים כמטרה בפני עצמה . כמעט כל סופרי היידיש , השחקנים ופעילי התרבות הבולטים נעצרו ומוסדות תרבות היידיש נסגרו . מיכאלס נהרג בשנת 1948 בתאונת מכונית מבוימת , ו13– מן הקשורים בוועדה היהודית האנטי–פאשיסטית , ובכללם ברגלסון , פפר , הופשטיין , קוויטקו ומארקיש , הואשמו בבגידה במדינה והוצאו להורג בשנת . 1953 תרבות היידיש הסובייטית לא הצליחה להתגבר על המהלומה . בשנת 1961 נוסד במוסקבה כתב עת ספרותי בשם סובייטיש היימלאנד ( מולדת סובייטית , ( אבל לא נעשה כלום בתחום החינוך ליידיש . ספרות היידיש שרדה רק בין אנשי הדור המזדקן שקיבל את חינוכו לפני המלחמה . לרבים מן היהודים הדוברים רוסית היה פרופיל בולט בפוליטיקה הסובייטית , בכלכלה ובתרבות . במיוחד בלטו יהודים ( איסאק באבל , אדוארד באגריצקי , סמיון גכט , איליה אילף ) במה שנקרא "האסכולה הדרומית–מערבית" של הספרות הרוסית , ששאפה להחיות מחדש את הסגנון התוסס והמשועשע הקשור בשמו של גוגול , בניגוד לאסכולה הקודרת והמדכאת של סנט פטרבורג . איסאק באבל , המפורסם באנשי הזרם הזה , נולד באודסה למשפחה ממעמד הביניים הנמוך אבל הצליח לסיים את לימודיו באוניברסיטה בסנט פטרבורג . אף שדיבר יידיש שוטפת וידע עברית , עיקר ההשפעה על התפתחותו כסופר באה לא ממקורות יהודיים כי אם מן הרוסיים והצרפתיים . יצירתו הנודעת ביותר , אוסף רישומים צבאיים בשם חיל הפרשים האדום , ( 1925 ) היא דיווח מקורי ביותר על ימי התוהו ובוהו של מלחמת ברית המועצות עם פולין בקיץ 1920 שבה השתתף באבל ככתב של העיתון הצבאי של המפלגה הקומוניסטית . הגיבור האוטוביוגרפי , אינטלקטואל יהודי בשירותה של המהפכה , קרוע בין הערצתו לחיוניות חסרת הרחמים של הקוזאקים מחיל הפרשים האדום לבין געגועים סנטימנטליים לעולם הכלה והולך של יהודי ווהלין . במלחמת העולם השנייה ניסתה ברית המועצות לגייס למאבקה בנאצים את תמיכתם של יהודי העולם באמצעות "הוועדה היהודית האנטי-פאשיסטית" בהנהגתו של השחקן הכריזמטי שלמה מיכאלס ( כאן בתצלום מתוך ספר של יוסף שיין על התיאטרון היהודי הממלכתי במוסקבה )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help