sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:173

תרבות יהודית בברית המועצות מיכאיל קרוטיקוב מהפכות 1917 הסירו את כל ההגבלות החוקיות על מעמדם של יהודי רוסיה . המדיניות הסובייטית בכל הקשור ליהודים היתה בידי קומיסריון העם לעניינים יהודיים ובידי הסקציה היהודית ( הייבסקציה ) של המפלגה הקומוניסטית , שענייניה התנהלו בעיקר ביידיש . מן ההתחלה היה יחסם של מוסדות אלה לעברית עוין , והם ראו בה שפת הדת והלאומיות הבורגנית . בתי דפוס וכתבי עת בעברית הוכרחו להפסיק את קיומם ורוב הסופרים העבריים יצאו את ברית המועצות בראשית שנות ה . 20– הפרסום האחרון של דברי ספרות בעברית שהופיע בברית המועצות היה של אוסף סיפורים שנכתבו בידי סופרים בעלי אוריינטציה קומוניסטית , שכותרתו אירונית למדי , בראשית . ( 1926 ) אבל המדיניות האנטי–עברית לא תמיד היתה עקיבה . ב1918– התירה הממשלה הסובייטית את ייסודה של להקת התיאטרון העברי הראשונה , "הבימה , " ותמכה בה עד שנת , 1926 שבה עבר התיאטרון לתל–אביב . חרף החרם הרשמי המשיכה הספרות העברית לחיות במחתרת . נציגיה החשובים ביותר היו חיים לנסקי ( שטיינזון , ( משורר ניאו–קלאסי עצור ומלנכולי שהתפרנס בצמצום כפועל תעשייה בלנינגרד וסיים את חייו כאסיר בגולאג , וצבי פרייגרזון , שחתם על יצירותיו בשם העט "צפוני" והצליח לשלב בין קריירה אקדמית מוצלחת בטכנולוגיה של מכרות לבין נאמנותו הסודית , שנמשכה כל חייו , לספרות העברית . תרבות היידיש קיבלה תמיכה מלאה מהמדינה הסובייטית כל עוד שמרה על נאמנותה האידיאולוגית . כתבי עת ביידיש , הוצאות ספרים , תיאטרונים ומוסדות חינוך נוסדו במקומות שבהם היתה אוכלוסייה יהודית ניכרת . הלשכה המרכזית של הסקציות היהודיות פיקחה על תהליכי בניין תרבות יידיש חדשה , שתהיה פרולטרית ומיליטנטית בחילוניותה . יאשה ברונשטיין וחצקל דונייץ , מראשי האידיאולוגים במינסק בירת ביילורוסיה , טענו שאת התרבות הפרולטרית החדשה ביידיש צריך להקים לגמרי מן היסוד . מתנגדיהם היותר מתונים באוקראינה קראו לבחירה סלקטיבית מתוך המורשת התרבותית של טרום המהפכה . ההשקפה הזאת ניצחה אחרי הוויכוחים המרים של שלהי שנות ה20– וראשית שנות ה . 30– תפקיד חשוב ביצירתה של תרבות היידיש הסובייטית מילאו הקרויים בשם "קבוצת קייב , " התאגדות רופפת של משוררים , סופרים ומבקרים צעירים בעלי אוריינטציה מודרניסטית שנכנסו לעולם הספרות בשנים הראשונות של המאה ה . 20– הם כללו את המשוררים דוד הופשטיין , לייב קוויטקו ואשר שוורצמן , את הפרוזאיקונים "דער נסתר" ודוד ברגלסון ואת המבקרים יחזקאל דוברושין ונחום אויסלנדר . רבים מהם עזבו את ברית המועצות אחרי מלחמת האזרחים , אבל חזרו כעבור זמן , עם הניסיון החדש שרכשו במרכז אירופה . סיכויי היציבות שהביא ייסודם של מוסדות יידיש שנתמכו בידי הממשלה משכו לברית המועצות מחוץ לארץ כמה חוקרי יידיש ( מאיר וינר ומאקס אריק ) וסופרים ( משה קולבאק ) מבני הדור ההוא . השנים הבתר–מהפכניות הסוערות היו עדות לפריחתו של האוונגרד בספרות ובאמנויות . משוררי יידיש צעירים היו מחפשים בנבכי שפת היידיש אחרי סגנונות ומשמעויות סמליות חדשות כדי לבטא את התחושות המעורבות של אימה , ייאוש ותקווה שנולדו מהתנסויותיהם . עזרא פינינברג , שמואל הלקין , דוד הופשטיין , איזי חאריק , לייב קוויטקו , פרץ מארקיש , אשר שוורצמן ואחרים החיו מחדש את שירת היידיש בשואבם מתוך אוצר הדמויות החסידיות הפופולריות , מן השירה הרוסית הקלאסית והמודרניסטית , וכן מן הפולקלור האוקראיני והביילורוסי . הפרוזה ביידיש היתה אטית יותר בתגובתה על האתגרים החדשים . יצירת הסיפורת החשובה הראשונה שהופיעה בברית המועצות בעקבות חוויות מלחמת האזרחים היתה הנובלה " חודשים וימים" ( 1926 ) של איציק קיפניס . היא כתובה בגוף ראשון בידי מספר נאיבי למראית–עין בסגנון העממי המזכיר את שלום עליכם . הסיפור היבש והישיר על הפוגרום קרא תיגר גם על הקלישאות הסנטימנטליות של הספרות היהודית וגם על הד , גמ , ת האידיאולוגיות המארקסיסטיות בדבר מלחמת המעמדות . המבקרים הפרולטריים הדביקו על קיפניס תווית של "לאומן זעיר–בורגני , " האשמה שעלתה מחדש במשפטו שנערך ב . 1948– לדוד ברגלסון , בעל הסגנון היידישי הטוב ביותר בזמנו , נדרשו כמעט עשר שנים כדי להחליט על עמדתו כלפי המהפכה . אף שברגלסון לא חזר לברית המועצות עד שנת , 1934 הוא הביע את תמיכתו בתרומתה החשובה לתרבות יידיש במסה הפרוגרמטית שלו משנת 1926 " שלושה מרכזים . " הרומן שלו על מלחמת האזרחים מידת הדין ( 1927-1926 ) היה ניסוי אמנותי ועז , אם כי ניתן לטעון שלא חסר פגמים , למזג סמלים קבליים אל תוך ספר מתח שהוא תעמולה סובייטית . ברומן האחרון שלו , הסיפור האוטוביוגרפי רחב היריעה ביים דנייפר ( ליד נהר הדנייפר , , ( 1940-1932 עושה ברגלסון ניסיון שאפתני לשכתב את ילדותו הבורגנית על פי עקרונות הריאליזם הסוציאליסטי . דער נסתר ( שם העט של פנחס כהנוביץ , ( ' עוד אחד מסופרי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help