sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:171

כיהודי . המשורר היהודי יהיה יהודי כשישיר על 'ויו לה פרנס , ' על עגל הזהב , על אסירות תודה לגברת נוצרייה על מילתה הטובה , על שושנים ההופכות שחורות , על שליחו של נסיך זקן ועל המנוחה הבאה בשינה בלבד . " לחברי קבוצת 'אינזיך' היתה עמדה ברורה בסוגיית העיצוב הריתמי של השיר . הם לא שללו את הלגיטימיות של המשקלים הסדורים , אך דגלו במקצבים החופשיים כדרך העיצוב השירי התואמת יותר את מורכבות העולם המודרני . בכך הם היו לנושאי הדגל של המהפכה הריתמית בשירת יידיש . ההדגשה שהאינזיכיסטים הדגישו את חשיבותם של המקצבים החופשיים הביאה גם את בני הדור הקודם להרהר בכך , ונציגיו נחלקו ביניהם : מאני לייב נשאר נאמן למשקלים הסדורים לאורך כל דרכו , ובעשור האחרון לחייו ( הוא נפטר ב ( 1953– השקיע את מרצו בכתיבת סדרה מעודנת של סונטות . לעומתו אימץ משה לייב האלפרן את המקצבים החופשיים , ושירתו משנות ה20– ועד למותו המוקדם ב1932– היתה טבועה בחותם מודרניסטי מובהק . קובץ שיריו השני , די גאלדענע פאווע ( טווס הזהב , ( 1924 נתן משקל מרכזי להוויה היהודית המזרח אירופית , המצטיירת מתוך ספרו במגוון אפשרויות אמנותיות : מיתוס , פנטסטיקה וגרוטסקה . בצד אלה ניכרה בשירתו הנמכה סגנונית בולטת , מתוך שאיפה לקרב אותה ללשון המדוברת . שנות ה20– וה30– מסמנות את שיאו של המודרניזם בספרות יידיש בארצות הברית , ובמסגרתו פעלו אלה בצד אלה יוצרים שכל אחד מהם הלך בדרכו . משה לייב האלפרן היה , כאמור , הנציג הבולט בתוך קבוצת ' די יונגע ' אשר אצלו התחולל מהפך מודרניסטי מובהק . יעקב גלאטשטיין וא ' גלאנץ ליילס היו הדמויות המרכזיות של האינזיכיסטים , ולצדם ניכרה נוכחותם של כמה משוררים בולטים פחות בעלי קול ייחודי , כגון ראובן לודוויג וב ' אלקוויט–בלום . בסוף שנות ה20– נשמע בשירת יידיש קולו של דור צעיר יותר , אשר הבולט בו היה יהודה לייב טלר . חברו הקרוב גבריאל פרייל פרסם את שיריו הראשונים ביידיש ב , 1935– אך את עיקר כוחו הקדיש לשירה העברית והתיך לתוכה את הנורמות השיריות של המודרניזם היידי . ספר שיריו הראשון של בריש ויינשטיין , ברוכווארג ( גרוטאות , ( 1936 יצר עולם שוליים של אורבניות מנוכרת , עולם של ציוריות דחוסה וחושנית . שירתו של אבא שטולצנברג , המכונסת בספרו היחיד לידער ( שירים , , ( 1940 היא הביטוי הבולט ביותר בשירת יידיש בארצות הברית לשאיפה למזג בין האימפרסיוניזם של ' די יונגע ' לבין המודרניזם של האינזיכיסטים . במכלול הזה ניכר מעמדן המיוחד של המשוררות ביידיש : הן התחילו לכתוב יידיש בארצות הברית בשנים שלאחר מלחמת העולם הראשונה בד בבד עם עליית המודרניזם , אך היה עליהן להתמודד עם הנחות היסוד הסמויות של עורכים , מבקרים וקוראים בנוגע לטיבה של 'שירת נשים . ' אופייה הרצוי בעיניהם היה כרוך בטיפוח המבע המינורי והנימה האינטימית ובחשיפת " עולמה של האישה . " בשירתן של אנה מרגולין ושל ציליה דראפקין אכן ניכר המתח של ההתמודדות עם הציפיות האלה ובולטת בה תנועת המטוטלת בין השיר החושפני , הווידויי , לבין בנייתן של מסכות האמורות לגונן על הדוברת מפני ערטול עולמה הפנימי . אנה מרגולין , שספר שיריה היחיד הופיע ב , 1929– שאפה ליצור במופגן לשון שירית תמציתית ומדויקת הרחוקה מכל חשש לסנטימנטליות משתפכת ולאובדן השליטה העצמית . הסימן החיצוני המובהק לקיומו של המודרניזם היידי בארצות הברית היה כתבי העת ה'קטנים' אשר תוכנם הוקדש כל כולו לספרות . כתב העת אינזיך הופיע בהפסקות גדולות בין השנים , 1940-1920 והיאלמותו הסופית מסמלת את סיום נוכחותו של המודרניזם במכלול של ספרות יידיש האמריקנית . בין שנות ה20– לשנות ה30– ניכר שינוי דגש בולט בתוכנו של כתב העת בכל הנוגע לנוכחות הנושא הפוליטי . אמנם האינזיכיסטים דגלו מראשית דרכם בלגיטימיות של השיר הפוליטי , אך למעשה הוא כמעט לא היה קיים ביצירתם משנות ה . 20– לעומת זאת תפס העניין הפוליטי מקום בולט בעולמם של חברי 'אינזיך' בשנות ה ; 30– הוא בא לביטוי בעיקר בפובליציסטיקה , אך גם בנוכחות ניכרת יותר של הנושא הפוליטי בשירה . המוקד הרעיוני שלו היה הוויכוח החריף עם הקומוניזם ויחסו ליהודים בעשור שבו חשו הסופרים בעוצמה הגוברת והולכת של האיום על הקיום היהודי . שני ספרי שירה אשר הופיעו ב1937– הינם הביטוי המובהק לאופיו של המודרניזם היידי בארצות הברית : פאביוס לינד של א' ליילס נקרא על שם הפרסונה השירית ש'יומנה' מובא בראשית הספר , בצורת סדרת שירים בעלת קשרים רופפים , האמורה להציג במכלול שבה מעין 'זרם תודעה' של משורר יהודי מודרני בניו יורק , הרואה בעצמו חלק בלתי נפרד מן המרחב הפיזי , התרבותי והפוליטי שבו הוא מצוי . הספר נחתם בפואמה 'צו דיר – צו מיר' ' ) אליך – אלי , ( ' שבכל היבטיה מובלט עקרון ההטרוגניות : מקצבים חופשיים מופיעים בה לצד משקלים סדורים וחריזה וירטואוזית , לשון גבוהה ונמלצת משתלבת בסגנון הקרוב לשפה המדוברת , שירי וידוי אישיים מתערבבים באזכורים פוליטיים ; בכל אלה יש לראות בפואמה הזאת את המימוש השירי המלא ביותר של העקרונות אשר חברי 'אינזיך' ניסחו בראשית דרכם . כותרת ספרו של יעקב גלאטשטיין יידישטייטשן נבנית על יסוד אחד השמות של היידיש , אך מרחיבה את משמעותו לכיוון של 'פירושי יידיש' או 'משמעויות יידיש . ' בכך נרמז שהשימוש הרב–כיווני בלשון עצמה עומד במוקד הספר , החל בלשון

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help