sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:170

היידי בארצות הברית ; ה' לייוויק הוא , בהקשר הזה , היוצא מן הכלל הבולט ביותר , אף כי לא היה חבר מובהק בקבוצת 'די יונגע' בשל סיבות כרונולוגיות גרידא ( הוא הגיע לארצות הברית ב . ( 1913– לייוויק הקדיש מכוחו השופע הן לשירה והן לדרמטורגיה חזיונית וריאליסטית כאחד , וזכה לפרסום רב בעקבות הפואמה הדרמתית 'דער גולם' . ( 1921 ) אי אפשר לדבר על עקרונות פואטיים משותפים לחברי ' די יונגע : ' שירתו של מאני לייב טבועה בחותם האימפרסיוניזם ; הוא טיפח את הביטוי הלשוני המעודן והעמיד במרכז שירתו את רגישותו של היחיד המתנתק מסביבתו לשם התבוננות בעולמו הפנימי , הנושא סימנים מובהקים של דקדנטיות . הפריסה הסגנונית , התמאטית והז ' אנרית של משה לייב האלפרן רחבה הרבה יותר . כותרת ספרו הראשון אין ניו–יארק ( 1919 ) מכריזה על נתינת מקום מרכזי להוויה האורבנית , וזו אכן מטביעה את חותמה בשירים רבים בקובץ , השוזרים בתוכם נימה לירית עם אירוניה חדה . קובץ זה נחתם בפואמה האפוקליפטית ' א נאכט ' ') לילה ;( 1916 , ' זהו טקסט המצטיין בשילוב הרבמשמעי בין חומריו התמטיים השונים ( בעיקר בין המעגל האישי ללאומי , ( במקום הבולט המוקנה בו ליסודות הגרוטסקיים שבסיוטי הבלהות של המשורר ובתפיסה האדריכלית הפוליפונית שלו . הודות לכך יש לראות בפואמה זו את היצירה הבולטת הראשונה של המודרניזם היידי בארצות הברית . ב1920– התארגנה בניו יורק קבוצת יוצרים נוספת שנקראה ' אינזיך . ' זו פתחה את עידן המודרניזם המובהק בספרות יידיש בארצות הברית , שנמשך כעשרים שנה . הקבוצה הזאת פרסמה מניפסט מפורט ומנומק שהוא הראשון מסוגו בספרות יידיש . הוא מכיל הסתייגות מפורשת מן הפואטיקה של 'די יונגע' בשל שאיפתם ליצור עולם שירי הרמוני ובשל נטייתם לייפוי הלשון השירית . לעומת קודמיהם הדגישו האינזיכיסטים את ערכן של האסוציאציות החופשיות של המשורר ואת שאיפתם להרחיב את אופקיה של שירת יידיש . וכך נאמר במניפסט ( על פי תרגומו של בנימין הרשב : ( "אנחנו משוררים יהודיים בזה שאנחנו יהודים וכותבים יידיש [ ... ] אין צורך ב'נושאים יהודיים' מיוחדים . יהודי יכתוב על מקדש פריון הודי ועל שינטו יפני קבוצת סופרי יידיש בארצות הברית בשנות ה . 20- יושבים ( משמאל לימין : ( יעקב סטודולסקי , יעקב גלאטשטיין , ציליה דראפקין , נ"ב מינקוב . עומדים : א' ליילס , ב' אלקוויט , מ' ליכט – שנות ה20- וה30- מסמנות את שיאו של המודרניזם בספרות יידיש בארצות הברית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help