sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:168

וימים , ( 1926 , " הרומן של ישראל ראבאן די גאס ( הרחוב , . ( 1928 הדחף המודרניסטי ניכר גם בכמה מן הסיפורים המוקדמים של י"י זינגר , אך בהמשך דרכו הספרותית הוא בחר להיצמד למוסכמות הריאליזם המקובלות בדורו . המעתקים הגיאוגרפיים התכופים שהיו מנת חלקם של כל הסופרים המודרניסטיים ביידיש במזרח אירופה השפיעו על אווירת התלישות השורה על יצירותיהם . כך למשל גיבור הרומן של ראבאן , המתרחש רובו המכריע בלודז , ' אינו בן המקום . הוא מגיע אל העיר הגדולה במקרה , חי בשוליה , אינו מכה בה שורשים ובסופו של דבר עוזב אותה ללא הרהור שני . גם ציוני הזמן והמקום הספציפיים קיבלו אצל המודרניסטים היידיים משמעות מוכללת : בפתיחת הפואמה של פרץ מארקיש "די קופע" " ) הערמה ( 1922-1921 , " צוין שהיא אמורה להיות מעין קדיש מודרני לקורבנותיו של פוגרום מסוים , אך בחזיונו של המשורר ניצבת ערמת הגופות במרכזו של יקום המצוי במערבולת אפוקליפטית . היוצרים הללו שאפו ליצור ספרות שתהיה מודרניסטית ויהודית כאחד , ובכך עוררו התנגדות מכמה כיוונים . המתח בין הדורות הספרותיים בא לביטוי בהסתייגותו המפורשת של דוד ברגלסון ב1919– משירתו ה"חשופה" של פרץ מארקיש . ויכוחים ספרותיים חריפים התנהלו בוורשה בראשית שנות ה20– בין המצדדים במודרניזם היידי לבין מתנגדיו . ויכוחים אלה תרמו את חלקם להגברת מודעותם של המשוררים המודרניסטיים לאופייה המורכב של האוריינטציה התרבותית שלהם . בראש המתנגדים למודרניזם עמדו הלל צייטלין ובנו אהרן , שטענו כי ספרות יידיש צריכה לשאת אופי יהודי מובהק . אהרן צייטלין ניסה לממש תביעות אלה בשירתו , לשלב בה בין מודרניזם ובין מסורת יהודית , והוא נתן משקל ניכר בתוכה לעולם הקבלה והמיסטיקה היהודית . המשורר הבולט בדורו שהדגיש את ההקשר התרבותי היהודי היה ישראל שטרן : יצירתו השירית , שאינה רבת כמות ולא כונסה בחייו בספר , מתיכה לתוכה את מרבית היסודות התמטיים של המודרניזם היידי במזרח אירופה , ועושה זאת מתוך יצירת עמדה רוחנית ייחודית : הרגישות להוויית השוליים האנושית והתחושה האפוקליפטית החריפה מתמזגות בשיריו עם עמדת יסוד רליגיוזית ופנתיאיסטית . העולם האסוציאטיבי של המשוררים המודרניסטיים ביידיש היה יהודי במובהק , אך ניכרה אצלם השאיפה להבליט את הקוסמופוליטיות התרבותית ואת הסינקרטיזם הדתי . הפרוזה המוקדמת של משה קולבאק , ובייחוד הנובלה "משיח בן אפרים" , ( 1924 ) יוצרת מהבחינה הזאת מקום לעצמה במסגרת יצירתם של בני דורו . היא שותפה לאתוס של הדור כולו בהבלטת המתח המהותי בין חזיונות הגאולה האפוקליפטית ובין ממשות המוות ; אך היסודות התמטיים כולם זוכים לעיצוב רטורי המשלב בתוכו פאתוס , אירוניה והומור , ומזיגה זו מתעתעת בקורא ומאתגרת כל עמדה רוחנית שיש בה משום ודאות . הטקסט גם משלב בין פרטי תיאור ריאליסטיים המעוגנים בנוף היהודי במזרח אירופה לבין אווירה פנטסטית המתגלגלת בסיום לפנטסמגוריה ; בכך מגיע "משיח בן אפרים" להיות אחד משיאי המודרניזם היידי . תחושה חריפה של הרס סדרי העולם המקובלים עוברת כחוט השני בשירה המודרניסטית ביידיש במזרח אירופה . מאורעות הדמים שהדור התנסה בהם , ובראשם מלחמת העולם הראשונה והפוגרומים באוקראינה , משמשים רקע ליצירת אווירה אפוקליפטית , רווית אלימות , פחד ומוות , שבה הדובר משליך מאחוריו כל ודאות וכל אמונה . רוב היצירות אינן מתמקדות בפרטים קטנים ומוחשיים , אלא שואפות לבטא תחושות קוסמיות חובקות עולם , בלתי ברורות ובלתי מוגדרות במהותן . מכאן נובעת גם נטייתם של המשוררים אל היריעה הטקסטואלית הרחבה – פואמה או סדרת פואמות , אשר חלקיה אינם קשורים ביניהם בקשר סיבתי או כרונולוגי ברור . לעתים קרובות כתיבתן של היצירות נקטעה באבה , והמשוררים שער הפואמה של פרץ מארקיש "די קופע" ( הערמה ) שהופיעה בשנת – 1922 מעין קדיש מודרני לקורבנותיו של פוגרום

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help