sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:167

לנוכחותו ופעילותו של י"ל פרץ , נעשתה לאחר מלחמת העולם הראשונה מוקד ליצירה מודרניסטית קדחתנית , שהדמויות הבולטות בה היו אורי צבי גרינברג , פרץ מארקיש ומלך ראוויץ . ' שלושתם הגיעו לוורשה ממחוזות גיאוגרפיים ותרבותיים רחוקים ושונים זה מזה , ומטענם התרבותי המגוון לא הבטיח יצירת מכנה משותף ביניהם . פרץ מארקיש הושפע מן הפוטוריזם הרוסי ; אורי צבי גרינברג ומלך ראוויץ' – מן השירה הגרמנית ובייחוד מן האקספרסיוניזם . שלושתם הוציאו ביטאונים ספרותיים שלא זכו לאריכות ימים . הם הרבו להופיע בערבים ספרותיים , שבהם נוצר מגע בלתי אמצעי בין היוצר המודרניסטי ובין קהל צעיר וסקרן , שהיה נתון רובו להשפעת המפלגות וטענתו העיקרית כלפי היצירה המודרניסטית היתה שהיא "אינה מובנת . " לצדה של ורשה צמח המודרניזם ביידיש בערים אחרות במזרח אירופה . בלודז' פעל המשורר והמחזאי משה ברודרזון , אשר כתיבתו עמדה בסימן השאיפה לעבור מרומנטיקה מאוחרת למודרניזם . נראה שעיקר תרומתו היתה ביכולתו להעניק פנים רעננות לתיאטרון היידי ובטקסטים שחיבר למענו . ברלין נעשתה "מקלט לילה" לסופרים שהיגרו אליה מברית המועצות וחיו בה עד למחצית השנייה של שנות ה ; 20– אורי צבי גרינברג התגורר בעיר כשנה עד לעלייתו לארץ–ישראל , והוציא בה לאור את הגיליון האחרון של כתב העת האוונגרדי שלו אלבאטראס . הווייתם של סופרי יידיש בברלין היתה טבועה בחותם הארעיות ; היא גרמה לכך שהעיר הזאת היתה מרכז של עשייה ספרותית ביידיש רק במשך שנים אחדות , וזו נשאה אופי אקלקטי מובהק . ההתחלות של המודרניזם היידי במזרח אירופה קשורות כאמור בדמותו של י"ל פרץ , ובייחוד במחזהו ביי נאכט אויפן אלטן מארק ( בלילה בשוק הישן , ( אשר נכתב בנוסחים שונים מ1907– ועד לפטירתו בשנת . 1915 הדרמה והתיאטרון היו באותם ימים המקטע השמרני ביותר בעשייה התרבותית ביידיש , אך דווקא בהם ניכרת פריצתו הנחשונית של פרץ מן הניאו–רומנטיקה אל המודרניזם . מבחינת חומריו הלשוניים והרעיוניים נטוע המחזה בהוויה היהודית המסורתית , והוא מתרחש בתוך לילה אחד בשוק של עיירה יהודית טיפוסית . פרץ בחר להציב במרכז תודעת הטקסט בדחן שיצא מדעתו , שואף למצוא מובן ומשמעות בקולות ובמראות שבסביבתו ונכשל בכך . חיפושיו המטפיזיים של הדמות הראשית במחזה הופכים את עולמה של העיירה היהודית להוויה מקוטעת , מפוררת וחסרת פשר . בבלילה בשוק הישן נטל פרץ חומרים תרבותיים וספרותיים מוכרים , אך עיצב אותם עיצוב אמנותי חדשני שתכונותיו העיקריות הן הדחיסות הלשונית , אווירה אפוקליפטית , הדגשתם של היסודות הגרוטסקיים והעמדת העולם המתואר על קו הגבול שבין חיים למוות , בין שפיות לשיגעון . מבחינה ז'אנרית המחזה בלילה בשוק הישן הוא פואמה דרמתית , בדומה למחזהו המשפיע האחר של פרץ , די גאלדענע קייט ( שרשרת הזהב , ( שאף הוא שואב את כוחו מן המתח הרוחני האפוקליפטי . ההכרעה הז'אנרית הזאת של פרץ בישרה את הקשר ההדוק שנרקם בספרות יידיש , מיד לאחר מלחמת העולם הראשונה , בין המודרניזם לבין השירה . היחסים בין שירה לפרוזה בהקשר המודרניסטי ביידיש במזרח אירופה היו אמנם שונים מאלה שבארצות הברית . במזרח אירופה תרמו כמה וכמה סופרים ליצירתה של חטיבה מגוונת ובעלת משמעות של פרוזה מודרניסטית , אך מעמדה של השירה היה עדיף בכל זאת . לבו של המודרניזם היידי במזרח אירופה הוא שירתם של אורי צבי גרינברג , פרץ מארקיש ומלך ראוויץ' מראשית שנות ה , 20– שיריו של ישראל שטרן , הסיפורת הפנטסטית של דער נסתר שהגיעה לגיבושה המורכב ביותר בקובץ פון מיינע גיטער ( מאחוזותי , , ( 1929 הנובלות של משה קולבאק "משיח בן אפרים" ( 1924 ) ו"מאנטאג" " ) יום שני , ( 1926 , " נובלת הביכורים של איציק קיפניס "חדשים און טעג" " ) חודשים שער של כתב העת האוונגרדי "אלבאטראס , " שערך אורי צבי גרינברג בברלין בשנות ה20- לפני עלייתו לארץ . הווייתם של סופרי יידיש בברלין היתה טבועה בחותם הארעיות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help