sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:166

בחייו האישיים והחברתיים ואפילו בידי המחשבה האפולוגטית הדתית להבין ולהסביר את הקיום האנושי על רזיו ועל מוראותיו מעוררי הפחד והרעדה . בתמול שלשום התרחשה ההתנגשות המרעישה והמשמעותית ביותר בין המודרניזם ליריבו ההיסטורי ; וביצירה הזאת , מותר לומר , הונח היסוד לסיפורת מודרניסטית ישראלית , זו שכבר נוצרה וזו שעוד תיווצר . מודרניזם יידי במזרח אירופה אברהם נוברשטרן דרכו וגורלו של המודרניזם היידי במזרח אירופה מראשית המאה ה20– ואילך מדגימים היטב את התפתחותה המורכבת של ספרות יידיש בכללה . בנוגע לרוב רובם של הסופרים שנטלו חלק בעיצוב פניו של המודרניזם היידי אפשר לומר שזה היה רק פרק אחד בדרכו היצירתית שהתחילה , או הסתיימה , בהקשר ספרותי שונה לחלוטין . כתיבתו של יצחק לייבוש פרץ , דמות האב של המודרניזם היידי , עמדה בסימן המפגש בין זרמים ספרותיים מגוונים עד למאוד : השכלה מאוחרת , ריאליזם , רומנטיקה – וגם מודרניזם . הדמויות הבולטות בדור הספרותי שבא אחריו – משה ברודרזון , אורי צבי גרינברג , פרץ מארקיש , משה קולבאק , מלך ראוויץ' – התחילו את דרכן בשנות העשרה של המאה ה20– כרומנטיקנים מאוחרים . בכמה וכמה מקרים טבועה יצירתם המוקדמת בחותם האפיגוניות שלא בישרה את האיכויות שהתגלו בכתיבתם עם המעבר אל המודרניזם לאחר מלחמת העולם הראשונה . התקופה המודרניסטית לא היתה אפוא פרק ראשון אצל היוצרים הללו , וגם לא פרק אחרון . רובם נטשו את המודרניזם , בין מרצון ובין מאונס , ולעתים הוכרחו לעשות זאת במציאות היסטורית–ספרותית שהגבילה את צעדיהם . כך למשל פרץ מארקיש ומשה קולבאק היגרו לברית המועצות במחצית השנייה של שנות ה , 20– וחיש מהר התברר שהמדיניות הספרותית הנהוגה בארץ זו שללה את המודרניזם מכול וכול . גם דער נסתר הוכרח לשים קץ לכתיבתו המודרניסטית בשל הלחץ של הדיקטטורה המפלגתית בברית המועצות מ1929– ואילך . אורי צבי גרינברג הוא מקרה לגופו : תרומתו רבת המשמעות למודרניזם היידי הגיעה לסיומה עם עלייתו ארצה ב , 1923– כאשר הפסיק כמעט לחלוטין לכתוב בשפה הזאת . כללו של דבר : הפרק המודרניסטי בכתיבתם של רוב סופרי יידיש במזרח אירופה ארך פחות מעשור שנים ; הם לא התחילו ולא סיימו את דרכם כסופרים מודרניסטיים . ניתן לשאול אפוא מדוע היו חייו של המודרניזם היידי במזרח אירופה קצרים מאלה של המודרניזם היידי בארצות הברית , אך דומה שכל תשובה אפשרית תהיה חלקית ובלתי מספקת . בין הגורמים לכך אפשר למנות את נוכחותן הניכרת של האידיאולוגיות ושל המפלגות היהודיות המודרניות , שהתייחסו בשלילה או בהסתייגות כלפי אותן עמדות רוחניות אינדיווידואליסטיות מובהקות האופייניות למודרניזם . גישתו הבלתי מתפשרת של הקומוניזם בגרסתו הסטאליניסטית נגד המודרניזם הכריעה את גורלו בברית המועצות . בפולין ובארצות אחרות במזרח אירופה ניכר כוחו של גורם שלילי אחר : מצבו של הקיבוץ היהודי כמיעוט נרדף ומאוים , שמצבו מתערער והולך , הביא לידי כך שכתיבה מודרניסטית נחשבה למותרות רוחניים . אי לכך היה המודרניזם היידי במזרח אירופה בשנות ה30– לנחלת העבר . הפרוזה ביידיש בעשור הזה נכנעה ברובה המכריע למוסכמות הריאליזם , ואילו אצל המשוררים הבולטים , ובהם איציק מאנגר ואברהם סוצקבר , ניכרות נטיות ניאו–רומנטיות או קלאסיציסטיות . הגבולות המשתנים של מזרח אירופה הטביעו את חותמם על מפת המודרניזם היידי : תהליכי הצמיחה והשקיעה של ורשה , קייב , מוסקבה , לודז' וברלין כמרכזים של המודרניזם היו כרוכים במשחק כוחות גורלי בין גורמים היסטוריים ותרבותיים . בשנים 1920-1917 נהפכה קייב למרכז ספרותי ותרבותי תוסס , עד שביסוס השלטון הסובייטי ותנאי החיים הקשים הביאו לנטישתו של מרכז זה בידי מרבית פעיליו . אף שהחלוקה בין דורות ספרותיים היא בהכרח יחסית , אפשר לומר שבקייב בלטה נוכחותם של הסופרים המוכרים מן הדור הקודם – דוד ברגלסון , דער נסתר ודוד הופשטיין הצעיר מהם – והם השליטו קו ספרותי שמרני יותר . אך קייב משכה אליה גם את המשוררים פרץ מארקיש ולייב קוויטקו , ומן העיר הזאת יצאה הבשורה בדבר צמיחתה של שירה צעירה ומודרנית ביידיש ( שלא הכריזה על עצמה "שירה מודרניסטית . ( " במשך תקופה קצרה קלטה מוסקבה כמה מן הסופרים שנטשו את קייב או את אלה שבאו אל עיר הבירה ממחוזות אחרים ; במוסקבה הופיע בשנים 1924-1922 כתב העת הספרותי שטראם ( זרם , ( אשר נשא אופי אקלקטי מבחינת טעמו הספרותי . הלחץ הגובר והולך של המדיניות הספרותית הסובייטית הביא להשתקתם ההדרגתית של הקולות המודרניסטיים בספרות יידיש , עד שנדמו כליל בסוף שנות ה . 20– ורשה , שהיתה מראשית המאה ה20– ואילך הבירה הספרותית של יידיש במזרח אירופה בראש ובראשונה הודות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help