sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:164

דחיקת הפרוזה המודרניסטית כיצד נסביר 'אנומליה' זו ? יכולים אנו לומר כי המצב הלאומי התרבותי והחברתי , שבגינו נפתח פתח רחב יחסית לפני המודרניזם בפרוזה העברית בתקופת ברנר וגנסין , הוא שדחק עתה את הפרוזה המודרניסטית לקרן זווית . בתרבות העברית עמד העידן בכללו בסימן חורבנה ושקיעתה של יהדות מזרח אירופה בימי מלחמה ומהפכה ובצל משברים כלכליים וחברתיים ועלייתם של משטרים אנטישמיים או אנטי–ציוניים , מזה , ומימושו רב המשברים אך המתמיד והגובר של המפעל הציוני החלוצי בארץ–ישראל , מזה . שני המרכיבים האנטיתטיים הללו של החוויה הלאומית המכוננת לא היו נוחים לפיתוחה של סיפורת המתרכזת בעולמו הפנימי , המבודד והמנוכר של היחיד . הטרגדיה של ה"תלישות" העברית מתבטלת בחשיבותה הן לעומת אימי המלחמה ופוגרומי הענק באוקראינה של שנות מלחמת האזרחים , המביאים כליה על עשרות אלפי יהודים , והן לעומת ייסורי ההתאקלמות של החלוץ העברי בביתניה ובקיבוצי עמק יזרעאל . סיפורת התודעה של היחיד המנוכר בנוסח גנסין כבר אינה מתאימה לאווירת התקופה . לא במקרה היא זכתה לפיתוח בעיקר בספרות העברית שנכתבה מחוץ לארץ–ישראל ( ברומנים של שטיינמן ושל הלקין . ( בארץ , כאמור , התמיד בזיקתו למסורתה של סיפורת זו כמעט רק יוצר אחד , ס' יזהר , שמרבית יצירתו המוקדמת " ) אפרים חוזר לאספסת , " "לילה בלי יריות , " "בפאתי נגב" ) מתמרנת כביכול במציאת מעין שיווי משקל בין האינדיווידואליזם ה'גנסיני' של הגיבור , המצדיק את הפיתוח של סיפורת זרם התודעה , לבין שותפותו של אותו גיבור לחוויה החלוצית הקולקטיבית , בין עמידתו מעבר לשיירה העושה דרכה ב"שיירה של חצות , " לבין צעידתו בתוך השיירה . הפרוזה המודרניסטית חייבת היתה אפוא לפנות ברובה לדרכי מבע וייצוג , שאפשרו מסירה של חוויות קולקטיביות הרסניות או בונות , אוטופיות או דיסטופיות , כלומר יצירות המציגות מקום או מצב היפותטיים שהם היפוכן של אוטופיות ומתגלים בהם במלוא חומרתם פגמים שניתן לעמוד עליהם בהווה . כזו היתה , לדוגמה , אופציית המבע האקספרסיוניסטי , הפוסלת תיאור מימטי של המציאות ותובעת מבע חריף של רגשות , רגשות היחיד ורגשות הקבוצה ; מבע המצדיק והמצריך ' עיוות ' מרחיק לכת של הזמן והמרחב , המשקפים עתה , בדרך " הכזב הפתטי " ( עיוות המציאות מחמת סערת הרגשות של המתבונן בה ) לא את הפרמטרים האובייקטיביים של הקיים , אלא את הריגוש הסובייקטיבי החריף המוצא את ביטויו בתיאורם ; לשון מטפורית ' לא רפרנטית ' המדמה דבר למה שאינו דומה לו , והיוצרת במודע דיסוננסים של חשיבה וחישה ; יצירת מהלכים תיאוריים או סיפוריים נטולי שרשור סיבתי הגיוני וכו . ' המבע האקספרסיוניסטי העולה בקנה אחד עם רגשת הקולקטיב הנסער , העולמי והלאומי , שולט עתה בחלקים נרחבים של השירה , ומסייע לה במסירת תחושת קיום מזועזעת , חורבנית או , להפך , גאולתית–אקסטטית . הוא חודר גם לסיפורת , ובגווניו השונים הוא מאפשר עתה עיצוב עמוס ריגוש ותנועה פנימית לא פוסקת של העיירה היהודית האוקראינית הקורסת תחת מהלומות הפוגרומים והמלחמה בסיפוריו הראשונים של חיים הזז " ) מזה ומזה , " "פרקי מהפכה , " "שמואל פרנקפורטר , ( " חוויות קיום מעורער במטרופולין האירופי , שאיבד את היציבות החברתית והתרבותית שלו ונעשה למעין ג'ונגל מפלצתי ( כך בחיי נישואים של פוגל ובסיפוריו הווינאיים של יעקב הורוביץ , וכך בסיפורים מוקדמים של מנשה לוין , ( או את החיים הפיזיים והרגשיים הגועשים של קבוצת הנוער החלוצי , שעיצובם תובע את הליריזם הנסער בימים ולילות של ביסטריצקי , או את החתירה להשתחררות מן ההיסטוריה בנובלה ההיסטורית "אור זרוע" מאת יעקב הורוביץ , העוסקת לכאורה בגירוש ספרד אך מתמקדת למעשה במסירת התחושה של החיים בתוך ההיסטוריה כפרפור אפוקליפטי המשווע לגאולת חידלון . אפשרית היתה , בצד הפנייה לאמצעי המבע האקספרסיוניסטיים , גם פנייה לדרכים אחרות , כגון דרך המבע הסיפורי–המסאי , המתעלם מנתוני מקום וזמן ומתמקד במסירת רעיון והדגמתו – דרך שנקט , כאמור , שטיינמן ברומנים שלו מסוף שנות ה20– ומשנות ה30– ובה הלך , במסגרת טונאליות סיפורית שונה , גם הורוביץ ברומנים שלו שערי טומאה ועולם שלא חרב עדיין . מנשה לוין פיתח סיפורת ברוח הפרוזה הפיוטית של הסימבוליזם הצרפתי בנוסח הספלין של פריז מאת שארל בודלר ועונה בגיהינום מאת ארתור רמבו שבה עיוות של ממדי הזמן והמרחב , פסיחה על קישורים סיבתיים בפיתוח העלילה , ובעיקר שימוש מודגש בלשון מטפורית מכונפת , מנותקת לחלוטין מכל הקשר מימטי או רפרנטי ( סימון קווי הדמיון בין המדמה למדומה ) אפשרו מסירה רבת תנופה של המציאות הכרכית המודרנית על האנונימיות , הסנסציונליזם והניכור שבה ; מסירה שהסתמכה על מטפורה של העולם כקרקס או כמלודרמה המונית או כגרסות מודרניות של סיפורי אלף לילה ולילה , שבהם נפגשים הארון אל–רשיד ושחרזאדה עם אלברט איינשטיין , צ'רלי צ'פלין וזיגמונד פרויד . דא עקא , שכל המהלכים הללו , על תוצאותיהם האמנותיות המעניינות יותר או פחות , לא עלו בקנה אחד עם מגמות היסוד של הסיפורת העברית בת הזמן . התחושה העמוקה שפיעמה את הסיפורת עתה לא היתה תחושת התפוררות והעדר הקשר בזמן , במקום וברצף החיים ההיסטוריים . אמנם , התקופה היתה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help