sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:163

העמוק רק אחרי מותו של הסופר בשנת , 1922 כאשר התפרסמו מן העיזבון חמישה מתוך שבעת רומני המשנה המרכיבים אותו . כאמור , רק בספרויות מעטות – והעברית והרוסית בתוכן ( יצירות המופת של הפרוזה המודרניסטית הרוסית , הרומנים יונת הכסף וסנט פטרבורג מאת אנדריי ביילי , ראו אור יחד עם יצירות גנסין וברנר ) – אפשרו תנאים מיוחדים של ערעור הסדר החברתי והתרבותי את ההבשלה המלאה של הסיפורת המודרניסטית כבר לפני מלחמת העולם . בספרות העברית , לעומת זאת , נדחקת הפרוזה המודרניסטית בעידן שבין שתי מלחמות העולם לפינה . ואילו השירה והאידיאולוגיה הספרותית–הביקורתית מושפעות השפעה מלאה מן הפרץ המודרניסטי העולמי . אמנם גם בפרוזה מופיע בתקופה זו מחנה לא קטן של מודרניסטים מובהקים – ובהם סופרים כגון אליעזר שטיינמן , יעקב הורוביץ , מנשה לוין ונתן ביסטריצקי , הפועלים בארץ–ישראל , וכן כמה מספרים חשובים הפועלים באירופה ובארצות הברית – חיים הזז , עד לעלייתו ארצה בשנת , 1931 ודוד פוגל , היושבים בפריז , שמעון הלקין , החי בניו יורק , צבי פריגרזון , ששמר על גחלת המודרניזם העברי המוחרם בברית המועצות . אך מעמדה של הפרוזה המודרניסטית , לכל אורכה של התקופה , שולי ומעורער . היא נמצאת תדיר בעמדת התגוננות , בעימות עם ההקשר הספרותי הכללי . השירה המודרניסטית נמצאה זמן מה בעמדת עימות והתגוננות דומה , ואולם במשך שנות ה30– חרגה ממנה – אמנם לאחר שהגדירה מחדש כמה מעמדות היסוד שלה , והתאימה את עצמה למציאות התרבותית בת הזמן – וזכתה לדומיננטיות ולהשפעה מכרעת על הדור הספרותי הבא , דור ילידי הארץ וגידוליה הראשונים בתרבות העברית , הוא הדור המכונה דור תש"ח . לעומת זאת , הפרוזה המודרניסטית נאבקת ללא הצלחה על הכרה , וסופו של דבר שאיבדה בראשית שנות ה40– גם את אותו מעמד קונטרוברסיאלי שהיה לה בשנות ה20– וה . 30– הדבר אירע בראשית שנות ה40– ובמהלך מלחמת העולם השנייה , על רקע השינויים הקטקליזמיים בחיים היהודיים ועם עליית המספרים בני דור תש"ח , שרובם היו רחוקים מן המהלך המודרניסטי מהלך ת"ק פרסה – אף שהבולט בהם , ס' יזהר , המשיך ללא ליאות בפיתוח מסורת סיפורת התודעה המודרניסטית מיסודם של גנסין וברנר . בעוד המלחמה והשואה משוות לפרוזה המודרניסטית הנסיינית והאליטיסטית איזו נלעגות של לוקסוס תרבותי מיותר בעידן של מאבקים קיומיים גורליים , השתלטותו המחודשת של הריאליזם החברתי על הסיפורת העברית הצעירה מוכיחה בעליל את כישלון הפרויקט המודרניסטי שבפרוזה . בין כה וכה פורשים ראשי המודרניסטים בסיפורת מן המאבק הספרותי – מי לעבודות עריכה ותרגום ( מנשה לוין , יעקב הורוביץ , א"ד שפיר ) ומי ליצירה מסאית–הגותית ( אליעזר שטיינמן , ( או שהם משנים במידה ניכרת את הכיוון האמנותי של יצירתם ( חיים הזז . ( היצירות של רובם , שחוללו רגשה מסוימת בשעתן , כגון הרומנים זוגות , דודאים וסודות מאת שטיינמן , ימים ולילות מאת נתן ביסטריצקי , שערי טומאה וסיפורי חתולותי הלבנות מאת הורוביץ , מאה לילות ביפו העתיקה מאת לוין , אסונה של עלינה מאת שרגא קדרי , וגם חיי נישואים של דוד פוגל ויחיאל ההגרי של שמעון הלקין , משתכחות ותקופה ארוכה אינן זוכות למהדורות חדשות . חלקים גדולים ביצירתם של המודרניסטים נותרים לא מכונסים , וכך הם נעלמים מן העין לעשרות שנים . החותם שטובע המודרניזם של היוצרים האלה בהמשך התפתחותה של הסיפורת העברית הוא , בכללו , מזערי . במפתיע , מי שנושא את דגלו של המודרניזם הספרותי ברמה בשלב הזה הוא ש"י עגנון , שלא נמנה עם ה'חבורה' המודרניסטית המוצהרת ולא נראה מראשית ישיבתו המחודשת בארץ–ישראל באמצע שנות ה20– כאילו הוא מקדם ביצירתו את מגמות המודרניזם . יחד עם ס' יזהר , אם כי בדרך שונה לחלוטין מדרכה של סיפורת זרם התודעה , הוא , עגנון , הינו המכונן של המודרניזם בסיפורת הישראלית , כפי שהחלה להיווצר בשנות ה60– ( א"ב יהושע , עמוס עוז , יצחק אורפז , עמליה כהנא–כרמון ואחרים . ( ס' יזהר – הבולט בסופרי דור תש"ח שהיו רחוקים מן המהלך המודרניסטי , אבל הוא המשיך בפיתוח מסורת סיפורת התודעה המודרניסטית מיסודם של גנסין וברנר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help