sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:162

( המרחב ) והפנימי ( העולם היצרי–האינסטינקטואלי של היחיד ) ובשליחות התחייתית הציבורית של השירה , שהוטל עליה להחזיר את האומה אל החיים ואל הטבע , כפי שנקבעה בשירתם של ביאליק וטשרניחובסקי , היתה חזקה במידה מספקת לעכב ולמתן התפתחויות שנבעו מהתבדות האמונה הזאת . כמעט עד לשנות ה20– של המאה שמרה השירה בעיקרה על הזיקה המימטית ההדוקה למרחב החיצוני ואפילו למציאות הלאומית החברתית ( כגון באידיליות של טשרניחובסקי ושמעוני . ( המהלך המודרני בשירה זקוק היה לתקופה ממושכת של חלחול אטי וחשאי עד להתפרצותו הנסערת אחרי מלחמת העולם הראשונה ובעיקר בתקופת העלייה השלישית בארץ–ישראל . הפרוזה יכלה כביכול להקדים ולהתפרץ לעבר המודרניזם באשר המכשולים שעל דרכה לא היו גבוהים מדי . לכך יש להוסיף נימוק כבד משקל יותר : הפרוזה , על פי עצם הפונקציה שלה במערכת התרבותית העברית המודרנית , היתה רגישה ביותר למעורער ולטרוף בחיים החברתיים היהודיים . היא חשה באורח חריף ומיידי בתוהו החברתי והתרבותי , שנוצר עם התפוררות מערכת החיים העממיים המסורתיים , וביטאה את תחושתו של היחיד בעל ההכרה , שניתק מהחיים האלה בילדותו או בנערותו , אך לא מצא לעצמו שום מסגרת קולקטיבית תחליפית והיה ל"תלוש" המפורסם המאכלס את מיטב סיפורי התקופה . מובן שמודעות לתוהו בחיים הלאומיים ולבדידותו החריפה של היחיד היהודי בתוכם נתנה אותות ברורים גם בשירה – בזו של ביאליק עצמו " ) צנח לו זלזל ( " ובזו של כמה מתלמידיו המובהקים , כגון יעקב שטיינברג , זלמן שניאור ויעקב לרנר . ואולם בבדידות של היחיד העברי בשירה הסתמן תמיד גם קו תחייתי–שליחותי : היחיד המחונן פילס בבדידותו דרך לפני " היהודי החדש" בחתירתו למלאות חיים רוחנית , רגשית ופיזית–יצרית . בדידותו היתה זו של החלוץ ההולך לפני המחנה והקורא למחנה להצטרף אליו , או המשלח במחנה הנחשל את זעמו הנבואי על שאין הוא מצטרף אליו במסעו אל ה"חיים" השלמים . בפרוזה , לעומת זאת , התבלטה בבדידותו של היחיד בעל ההכרה , גם זה הרואה בעצמו בעל שליחות לאומית ( כגון בסיפורי ברנר , ( התחושה של הקיום במנותק מהקשרים אורגניים של מקום , זמן ועדה ; תחושה המעוררת רגשות אנומיים ומפנה את תשומת הלב מן החוץ האנושי ומזיקת–אובייקט כלפיו אל ה ; נים הסובייקטיבי , שגם בתוכו מתערערים סדרי זמן ומקום ומתרופפים הקישורים הסיבתיים בין יצר , ריגוש ומחשבה . בניסוח פשטני כלשהו : השירה היתה אמונה על החתירה אל הרצוי , ואילו לפרוזה נועד התפקיד של הסימון המפוכח של המצוי . מובן שהדברים אינם ניתנים לחלוקה פשוטה כל כך . השירה העניקה לא פעם מבע נוקב למצוי הרגשי , ואילו הפרוזה הורתה לא אחת על הרצוי הלאומי . עם זאת הפונקציות השונות שקבעה התרבות העברית לז'אנרים השונים גרמו לפתיחותה העודפת של הפרוזה כלפי מציאות שהצדיקה בתוקף את הנחות היסוד של המודרניזם . ביצירת גדולי המספרים המודרניסטיים של התקופה תואר בעצם מצב אנושי 'מודרניסטי ; ' מצב שבו התרופף הקשר שבין החוץ החברתי לפנים הנפשי , בין הטבע לבין הנפש המתרשמת ממנו , בין ההיגיון הסיבתי בזמן ובמרחב ה'אובייקטיביים' לבין חוויית הערבוביה הקיומית , שהשתלטה על תחושת הקיום של היחיד . המהירות שבה 'הצדיקה' ההיסטוריה של העם היהודי , בשנים האלה של עקירה מן השורש התרבותי , התפוררות ותנועה המונית ממקום למקום , את החוויה המודרניסטית של כמה מטובי הסופרים העבריים ( וגם היידיים , כדוד ברגלסון ) לא היתה קיימת במהלך ההתנוונות של הבורגנות האירופית הליברלית של מפנה המאה ה , 20– או שהיא היתה נסתרת מן העין שאינה רגישה ביותר . משום כך יכול המודרניזם האירופי לבטא חוויה משותפת לרבים רק עם החורבן של הסדר החברתי והתרבותי בעת מלחמת העולם הראשונה . הערעור הקיומי , שהיה כה אופייני לחיים היהודיים , אפשר , ניתן לומר , את פריחתו המוקדמת של המודרניזם בסיפורת העברית . החוויה המודרניסטית המוקדמת הזאת שימשה ביסודה של סיפורת התודעה על גילוייה השונים ביצירות ברנר וגנסין , שבה ניתן לראות מעין הרחבה מודרניסטית של הריאליזם והעמקתו אל מעבר לתחומה של תמונת מציאות חברתית ופסיכולוגית פוזיטיביסטית , אך היא שימשה גם ביסודן של יצירות סיפורת מסוגים אחרים , שהקשר בינן לבין הריאליזם של המאה ה19– נותק או נחלש בדרכים שונות מאלו הקשורות ב'המסת' הזמן והמרחב האובייקטיביים בתודעה האנושית הסובייקטיבית . הסבר זה , שוב במעין היפוך פרדוקסלי , סולל את הדרך גם להבנת גורלו של המודרניזם בפרוזה העברית בעידן שבין שתי מלחמות העולם . כאן מסתמנת לנגד עינינו מעין תמונת תשליל של המצב התרבותי הספרותי ששרר בראשית המאה ה . 20– בספרות המערב זהו עידן הגבורה של המודרניזם בשירה , בפרוזה , במחזאות , במחשבה הביקורתית האסתטית . הישגיו החשובים ביותר של המודרניזם הספרותי מושגים בשנות ה20– ובשנות ה30– של המאה . בסיפורת הפרוזה נוצרות או מתפרסמות בעידן הזה כמעט כל היצירות המכוננות את המהלך המודרניסטי , מיוליסס של ג'יימס ג'ויס ועד החלק הראשון של האיש ללא תכונות של רוברט מוזיל , מן הרומנים הלא גמורים של פרנץ קפקא ועד להשאון והזעם ובשוכבי גוועת מאת פוקנר . אפילו בצרפת , שבה החל מרסל פרוסט ביצירת בעקבות הזמן האבוד , חטיבת היסוד של הפרוזה המודרניסטית , כבר בראשית העשור השני של המאה , טבע הארכי–רומן הגדול את חותמו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help