sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:160

ריאליסטי של האדם היחיד ( הרומנים של ראובן אשר ברודס , כמה מיצירות סופרי "המהלך החדש" של שנות ה90– של המאה , ובייחוד הרומנים של ישעיה ברשדסקי , באין מטרה ונגד הזרם . ( לאמיתו של דבר , נוצרה בעברית סיפורת מימטית" ריאליסטית" בשלה רק במהלך המחצית הראשונה של המאה ה . 20– כך עמדה הספרות העברית בת הזמן בסימנה של " אנומליה . " בזמן שבכל ספרויות אירופה הופיעה הסיפורת המודרניסטית על רקע של ( ומתוך התעמתות עם ) מסורת ארוכה ויציבה של סיפורת מימטית–ריאליסטית , שליוותה בנאמנות את מהלך התפתחותה של הבורגנות האירופית על כל שלביו מאמצע המאה ה18– ועד לשלהי המאה ה , 19– הרי בסיפורת העברית הופיעו הריאליזם המימטי והמודרניזם האנטי–מימטי כמעט בעת ובעונה אחת . המודרניזם לא מצא לפניו יריב מבוסס זולת "נוסח מנדלי , " שהיה בעיקרו הקרנה של הישגי הפרוזה היידית בת הזמן אל תוך הספרות העברית , והריאליזם הפשטני של סופרי "המהלך החדש . " לעובדה זו היו תוצאות חשובות אחדות . ראשית , חיזוקו של המהלך המימטי–הריאליסטי בסיפורת התמחש כצורך אמנותי וכמצוות "עשה" אידיאולוגית לא פחות , אם לא יותר , מחיזוקו ופיתוחו של המהלך המודרניסטי . הוא הובן כאילו היה מתחייב מעצם ההסתערות של התרבות העברית החדשה על 'העולם' הגדול , על הטבע , על ה'מציאות , ' וכן מעצם תחייתה של הלשון העברית כלשון מייצגת עולם ושל הנפש של 'העברי החדש' כנפש קולטת עולם ובתוך כך מרחיבה אופקיה . בה במידה הובן חיזוקו של המהלך הריאליסטי כאילו היה מתחייב מחובתה של הסיפורת העברית לתאר תיאור ' אמיתי' בלי כחל וסרק את מצבו של העם היהודי , שדפוסי קיומו ההיסטורי התפוררו והלכו במהירות והוא שרוי במציאות כאוטית . תחושת משבר לאומית זו נתפסה כאילו חייבה את הנמכת החיץ בין הספרות לבין החיים החברתיים–הלאומיים . גם ראשית היווצרותה של חברה יהודית מודרנית בארץ–ישראל נתפסה , בין השאר , כאילו חייבה תיאור מימטי מפורט , מה שברנר כינה "הז'אנר הארצישראלי . " הצורך בחיזוקו של המהלך המימטי הריאליסטי היה מוחש גם לבולטים שבקרב יוצרי הפרוזה המודרניסטית . משום כך אנו מוצאים בסיפורת העברית של המחצית הראשונה של המאה ה20– תופעה 'מוזרה' של כפילות . אותם יוצרים הנותנים את חילם לקידומה של הסיפורת מן הסוג האחד מפנים את מרצם גם לקידומה של הסיפורת מן הסוג האחר . הדוגמה הבולטת ביותר לכפילות כזאת היא יצירתו כפולת הפנים של עגנון , המכילה כמה מחטיבות המופת של הפרוזה המימטיתהריאליסטית העברית ( כגון הרומנים סיפור פשוט ושירה ופרקי יצחק קומר ברומן תמול שלשום ) ובצדן כמה מן החטיבות החשובות ביותר של הפרוזה המודרניסטית העברית ( כגון ספר המעשים , הרומן אורח נטה ללון ופרקי הכלב בלק בתמול שלשום , שכבר הוזכרו . ( אבל הכפילות הזאת אופיינית ליצירתם של מרבית המודרניסטים העבריים , החל בראשונים שבהם , ברדיצ'בסקי , ברנר , גנסין , אריאלי , ועד למאוחרים שבהם , בעיקר עגנון והזז . הפרוזה המודרניסטית העברית , להוציא עידן קצר אחד של סער ופרץ בהתפתחותה ( בין שתי מלחמות העולם , ( לא נוצרה , כאמור לעיל , מתוך מאבק חזיתי עם הריאליזם המימטי החברתי והפסיכולוגי , אלא לצדו , ולעתים גם כהמשך וכהרחבה שלו . גם בספרויות אירופה ניתן לסמן פה ושם מערכות יחסים משלימות מעין אלו , אבל אופייני לספרויות האלה המאבק המתמשך , המביא בכמה מהן לניצחונו החד–משמעי – למשך כמה דורות – של המודרניזם כמהלך השרוי במרכז או בשיא המערכת הקאנונית ההייררכית . בספרות העברית קשה לציין מאבק מתמשך ועקיב כזה , ובוודאי אי אפשר לייחס למודרניזם שבפרוזה ( לעומת זה שבשירה ) ניצחון מוחץ , שהקנה לו דומיננטיות תרבותית–אמנותית ולו גם למשך דור אחד . לעומת הקביעה הזאת , כבמין היפוך פרדוקסלי , ניתן להציג את הטענה הבאה : דווקא בראשית דרכו של המודרניזם בסיפורת , היינו , בעשור וחצי הראשונים של המאה ה , 20– הוא נוחל ניצחון מהיר , שלכמותו אולי לא יזכה שוב במהלך התפתחותו . בחמש–עשרה השנים האלה מצטרפים למהלך המודרניסטי מיטב הפרוזאיקונים הצעירים , הנכנסים לעשייה בספרות באותן שנים . תהליך התעצמותו והתבגרותו של המהלך המודרניסטי הוא , בשלב הזה , כה מהיר עד כי בחמש או שש השנים שלפני מלחמת העולם הראשונה מופיעות זו אחר זו כמה מיצירות המופת של המודרניזם העברי , המגיע לרמות גבוהות ביותר של מודעות עצמית ושל נועזות נסיינית – הנובלות הארוכות "בטרם" ( 1908 ) ו"אצל" ( 1913 ) מאת גנסין , האנטי–רומן הרדיקלי של ברנר מכאן ומכאן , ( 1911 ) נובלות כגון "לילות" ו"בארה של מרים" וכן פסבדו–אפוס יראי כ"והיה העקוב למישור" מאת עגנון . ניצחון יחסי כזה נראה תמוה הן על רקע התפתחותה הכללית של הספרות העברית בת הזמן והן על רקע מאבקיה של הסיפורת המודרניסטית בספרויות אירופה . למשל , הנטייה המודרניסטית של הסיפורת העברית של התקופה בולטת לאין ערוך יותר מנטיות מקבילות בשירה העברית בת זמנה , אשר בחלקים גדולים שלה עודנה נתונה בתחומה של הרומנטיקה המאוחרת ( טשרניחובסקי , ביאליק בעיקר יצירתו ) ומגעיה עם הזרמים הבתר–רומנטיים – הסימבוליזם , האימפרסיוניזם והדקאדנס – אף כי הם קיימים ובולטים למדי , הינם בכל זאת טנטטיביים וחלקיים . כמו כן מתבלט הזינוק המודרניסטי של הפרוזה בהשוואה להשגות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help