sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:158

האפשרות הסיפורית הזאת מרסל פרוסט ומעצבי סיפורת זרם התודעה האנגליים והאמריקניים ( ג'יימס ג'ויס , וירג'יניה וולף , ויליאם פוקנר . ( בעברית כונן את האופציה הזאת גנסין , ובעקבותיו הלכו יוצרים אחרים . נוצר בסיפורת העברית המודרניסטית מעין 'נוסח גנסין , ' והוא פותח והורחב בהתמדה . אחרי מלחמת העולם הראשונה ובראשית שנות ה20– היה מפתחו העיקרי של הנוסח המספר אליעזר שטיינמן ביצירות הפרוזה הארוכות שלו כגון סחור סחור ואסתר חיות . המשורר שמעון הלקין , שכבר תרגל את הנוסח ברומן שלו יחיאל ההגרי שנכתב בשנות ה , 20– הביא אותו לאחד מגילומיו המשוכללים ברומן עד משבר , שנכתב בשנות ה30– וראה אור בשנות ה . 40– ס' יזהר היה המקדם העיקרי של סיפורת התודעה העברית ב'נוסח גנסין' בשלב המעבר מן הספרות העברית לזו הישראלית . יצירתו כולה , מראשיתה בנובלה "אפרים חוזר לאספסת" , ( 1938 ) עומדת בסימן הדומיננטיות של המונולוג הפנימי . רומן המלחמה הגדול שלו ימי צקלג ( 1958 ) הוא הסיפור העברי המקיף ביותר הכתוב בנוסח זרם התודעה . אופציה מודרניסטית אחרת כרוכה בניתוק המערך הסיפורי לא רק מן ההיגיון הסיבתי אלא מכל רצף ' סביר ' של התרחשות בזמן ובמרחב המשכיים , והעמדתו על רצפים לא הגיוניים , פנטסטיים , סיוטיים או אגדיים . אף לאופציה זו שורשים עמוקים בסיפורת המסורתית , ובייחוד בזו הרומנטית בנוסח את " א הופמן . גם בספרות היהודית המודרנית היא מצאה ביטוי מלא בסיפור הרומנטי , שהתבסס לעתים תכופות על מסורות עממיות והחדיר לתוכן משמעויות הומניסטיות ולאומיות " תחייתיות " מודרניות ( בין השאר , הסיפורים האגדיים של פרץ , ברדיצ ' בסקי ופיירברג . ( המודרניזם ירש את הסיפור הפנטסטי מן הרומנטיקה ופיתח באמצעותו מבע מורכב ועמום יותר , שבמסגרתו הוצגו לא מסר אחד אלא מסרים אחדים , גלויים יותר וסמויים יותר , שסתרו לעתים תכופות זה את זה . בדרך זו ביטא הסיפור הפנטסטי את התובנה המודרנית , השוללת אפשרות של פירוש אחד ושלם של המציאות . אלוף הז ' אנר הזה בעברית במתכונתו המודרניסטית המובהקת היה , למן ראשית דרכו , עגנון , שכבר בסיפוריו הראשונים ") עגונות , " " בארה של מרים , " " לילות (" יצר במסגרתו מרקמים סיפוריים סבוכים ומורכבים , האומרים דבר והיפוכו או מייצגים מצבים נפשיים של א JA ; יה , מצב שבו נטייה למימוש עצמי בכיוון אחד ( כגון כיוון היצירה האמנותית ) נמצאת נסתרת ומשותקת על ידי נטייה למימוש עצמי בכיוון המוצג כהפוך ( כגון כיוון ההתמסרות לאהבה הארוטית . ( ואולם עגנון לא היה היחיד שיצר במסגרת הז ' אנר הזה בראשית המאה ה . 20– מספרים אחרים , שעמדו כמוהו אז בסימן ההשפעה של הסימבוליזם האירופי , פיתחו את הסיפור האגדי או הפנטסטי בדרכים משלהם . הבולט שבהם היה המספר היידי " דער נסתר " ( פנחס כהנוביץ , ( ' שהוא האמן היהודי הגדול ביותר בתחומי הז ' אנר הזה לצדו של עגנון . אחרי מלחמת העולם הראשונה ובמשך שנות ה20– וה30– היה מפנה בפיתוחו של הסיפור הפנטסטי המודרניסטי . קשריו עם הסימבוליזם נותקו , דבר שהביא לניתוק סופי בין המערך הסיפורי הלא–סיבתי לבין מערכת פשר כלשהי , מופשטת ואזוטרית ככל שתהיה . הסיפור , הנקרא לפעמים כשחזור של סיוט חלומי , מורה בחוסר הסיבתיות שבו על התפרקות מפשר , על חוויה של כאוס , שרמזי פשר מעורפלים רק מגבירים בה את המבוכה וההיוואשות מאפשרות של פענוח הצפנים שלה . ושוב עגנון הוא שהיה המממש העיקרי של אופציה מודרניסטית זו בספרות העברית – בעיקר בסיפורי ספר המעשים שלו ( שהחלו להתפרסם בראשית שנות ה , ( 30– בפרקי הכלב בלק ברומן תמול שלשום ובכמה מסיפוריו המאוחרים , שנכתבו בשנות ה50– וה . 60– הסיפורת הישראלית של שנות ה60– ( א " ב יהושע , עמוס עוז ) קיבלה ממנו את האופציה הזאת ופיתחה אותה לפי דרכה וצרכיה . אופציה מודרניסטית נוספת , שגם אותה ניתן להבין כהמשך למגמות שקדמו למודרניזם , היא אופציית הסיפורת המסאית או העיונית–הדיונית , היכולה לעתים להיעשות גם לסיפורת של ויכוח או דיאלוג עיוני מופשט , ונעשית לפעמים לסיפורת ' סימפוזיונית . ' יסודות של מסה ודיון או דיאלוג עיוניים נמצאו ברומן המודרני מראשיתו במאות ה17– וה , 18– ובמאה ה19– הם אף התחזקו והתעבו ביצירותיהם של מספרים הוגי–דעות מובהקים כגון טולסטוי ודוסטוייבסקי . ואולם ניתן להבחין בין היסודות הללו כשהם מתלווים לסיפר ריאליסטי בבחינת יסוד בולט אבל משני , לבין היסודות האלה כשהם מצטרפים לעיקר או לדומיננטה , המטשטשת את המהלך הסיבתי בזמן ובמרחב ומשליטה תחתיו את המהלך העיוני או הדיוני הנובע מן ההגות עצמה . בספרות אירופה העמידה אופציה זו כמה יצירות מופת כגון האיש ללא תכונות של רוברט מוזיל ; או פרקים נרחבים בתוך הר הקסמים של תומס מאן . בספרות העברית המודרניסטית מיוצגת אופציה זו בכמה מיצירותיו המרכזיות של ברנר ( בעיקר הרומן או האנטי–רומן מכאן ומכאן , ( ביצירות הפרוזה המאוחרות יחסית של אליעזר שטיינמן ( הרומנים זוגות , דודאים וסודות , ( ברומנים שערי טומאה ועולם שלא נחרב עדיין של יעקב הורוביץ , וכן בכמה מיצירותיו של יצחק אורן , מקדמה העיקרי של האופציה בשלב המעבר לעידן הישראלי . אופציה אחרת היא זו של הסיפר המרוסק במופגן ; היינו , אופציה של שבירה גלויה , הפגנתית , של מערכי זמן , מרחב והשתלשלות סיבתית בסיפר , והרכבה מחודשת שלהם במעין קולאז , ' שחוסר הקשר בין היחידות המרכיבות אותו גלוי במכוון לעין . אופציה זו , שלא רבים הם שפנו אליה , מיועדת להציג בעליל את האי–אפשרות של פירוש המציאות במסגרת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help