sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:156

ב"שוק החיים" ( ההוויה החברתית על מניעיה השונים , ובייחוד הכלכליים ) ובדמויות אדם הנרשמות על גבי רקע זה כ"טיפוסים וצללים" – אנשים שעוצבו על ידי ההקשר החברתי או נעשו לקורבנותיו , ל"צלליו , " פנתה הפרוזה המודרניסטית של ראשית המאה לייצוג החיים הפנימיים , התודעתיים והיצריים , של היחיד , וכשהיא דיברה על "צללי החיים" ( ברדיצ'בסקי ובעקבותיו גנסין הצעיר ) כוונתה היתה לפגמים פסיכיים עמוקים ( היכולים כשלעצמם להיות תוצאת השפעתן הממושכת של נורמות חברתיות–תרבותיות מדכאות , בתנאי שנורמות אלו הופנמו לגמרי ונהפכו לחלק בלתי נפרד מעולמו הסובייקטיביהפנימי של היחיד , ( לעכבות הגוזרות על היחיד ניכור , אי מימוש הפוטנציאל האנושי הגלום בו על כל רכיביו , ותחושה עמוקה של סבל ושל חסך פסיכיים , שאותה , לא את "מרירות החיים" הכלכלית–החברתית , ביקשה הפרוזה לעצב ולייצג . כך חתרה הפרוזה המודרניסטית העברית , כמוה כזו הבינלאומית , לשחרור הייצוג של המציאות מן הפרמטרים של מרחב–זמן " אובייקטיביים ; " של הבנת חיי היחיד והקבוצה כאילו היו ניתנים להסבר סיבתי ברור , הצגת היחיד בעיקר בהקשר חברתי או משפחתי , שבו נודע מקום מרכזי למוטיב הכלכלי ; ושל עיצוב עלילות סיפוריות המממשות את המהלך הסיבתי בזמן ובמרחב , והשואבות ממנו דינמיות של קונפליקט , הסתבכות , הרפיה , מפנה והתרה . הפרוזה המודרניסטית , לפחות בראשית התפתחותה , העדיפה 'המסה' של ממדי הזמן והמרחב בתוך זרם התודעה של היחיד , ועיצבה עלילות שנבעו מן התנועה הגלויה או הסמויה של זרם זה . לקוראים שהורגלו בסיפורת שעלילותיה התבססו על מהלכי סיבה–תוצאה נראו יצירות הפרוזה המודרניסטית כאילו היו נטולות עלילה . ראוי לציין שלא כל הסיפורת של המאה ה – 20– ואף לא כל היחידות החשובות והבולטות שבה – חתרה לעקיפת המשך החד–קווי בזמן ובמרחב כדפוס אם של הסיפר . נמצאו מתנגדים רבים הן להנחות שהונחו ביסודה של הסיפורת המודרניסטית והן למעשה האמנותי שהושתת על גבי ההנחות הללו . בקרב המתנגדים בלטו בעיקר נציגיהן של אידיאולוגיות שהאמינו בהמשכיות ההיסטורית האובייקטיבית , הישירה או הדיאלקטית , של חיי האנושות ושל חיי הפרט האנושי בתוך המארג החברתי והלאומי . כזו היתה אמונתם של המספרים ה " אונאנימיסטיים " ( ובראשם המספר הצרפתי ז'יל רומן ) ב ' נפש ' האחת הקולקטיבית ( אונה אנימה ) החיה את חייה האובייקטיביים ההמשכיים באמצעות היחידים המרכיבים את הקבוצה הלאומית והכלל אנושית ; אמונה שהביאה לתביעה מן הספרות שתפנה את מבטה הלאה מעולמו של היחיד המנוכר ( שבו בעיקר עסקה הסיפורת המודרניסטית ) ותתמסר לתיאור האנשים ה ' רגילים ' או בעלי ' הרצון הטוב , ' המבצעים בפועל , בחיי היומיום שלהם , את מפעליה של הנפש הקולקטיבית . ההנחות האונאנימיסטיות מצאו את ביטוין גם בחלק מן הסיפורת הציונית , ששאפה לתאר ציבורים שלמים בעשייתם הנמרצת בתוך הרגע ההיסטורי המהפכני . ס ' יזהר היה שותף לשאיפות האלה בנובלות הקולקטיביות שלו משנות ה , 40– " בפאתי נגב " ו " בחורשה אשר בגבעה . " בעלת השפעה רבה יותר היתה התנגדותם של הוגי דעות מארקסיסטיים מרכזיים לסיפורת המודרניסטית ולהנחות היסוד הרוחניות המשמשות בה ; התנגדות שהביאה , מצד אחד , להחרמת הסיפורת המודרניסטית בברית המועצות ובדמוקרטיות ה " עממיות " שנספחו לה , ומצד אחר , לוויכוח פילוסופי וספרותיביקורתי נוקב עם המודרניזם , שנוהל בעקיבות , עשרות שנים , בידי הוגה ומבקר כגיאורגי לוקאץ . ' לוקאץ ' ראה בספרות המודרניסטית בכללה פרשנות מוטעית של המצב המודרני ( הפיכת מראות השלב המאוחר ביותר של התפתחות הקפיטליזם , בשקיעתו הלא נמנעת אל תוך הברוטליות וחוסר האנושיות של הפאשיזם , לתמונה סטטית של המצב האנושי בכללותו ובקביעותו , כאילו היה המצב הזה מנותק מן ההוויה ההיסטורית המסוימת של התקופה ובלתי ניתן לשינוי ) והתנגד בעיקר לסיפורת התודעה , בטענה , שבמקום לעסוק במעשה האנושי , שתמיד הוא כרוך בבחירה ( גם בדרך המחדל ) באחת מהמון האפשרויות הקיימות במאגר הפסיכי של התודעה , הוא עוסק בהעלאת אינוונטרים אינסופיים , סטטיים לחלוטין במהותם , של פריטי אותו מאגר , ובדרך זו נאלץ להגדיל עד אינסוף את נפח הסיפור ובתוך כך למזער את משך הזמן שבו מתרחש סיפור המעשה ( יוליסס של ג ' יימס ג ' ויס מתרחש בעשרים וארבע שעות . ( ביקורת זו , שאמנם לא כל הוגי הדעות המארקסיסטים המרכזיים היו שותפים לה ( ואלטר בנימין ותיאודור אדורנו התנגדו לה , ( השפיעה השפעה ניכרת על הסיפורת שנכתבה בידי יוצרים קרובים לסוציאליזם ובתוכם מרבית יוצריה הצעירים של הפרוזה העברית בשנות ה40– וה , 50– שאחדים מהם אף ניסו ליצור פרוזה שנכתבה ברוח " הריאליזם הסוציאליסטי " ( ריאליזם המבוסס לא על העתקת המציאות בת הרגע ההיסטורי המקרי אלא על הבנת התהליכים הדיאלקטיים העקרוניים המקדמים את ההיסטוריה בגלוי ובסתר לעבר חברה על–מעמדית שוויונית . ( כך היו להתנגדות לסיפורת המודרניסטית הדים חשובים גם בספרות העברית והישראלית ; בעיקר , כאמור , בזו של שנות ה40– וה , 50– ערב הקמת מדינת ישראל ובעשור הראשון שלאחר הולדתה . במהלך התפתחותה פילסה לה הפרוזה המודרניסטית האירופית והעברית ערוצים רבים ושונים , שהמכנה המשותף שלהם היה בעקיפה של הייצוג הפוזיטיביסטי הנדון . האופציות הייצוגיות שפותחו בתורה זו היו רבות משניתן למנותן כאן , והן אף הופיעו בפועל בצירופים שונים רבים מספור . נציין

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help