sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:155

המתחדשת לנוכח התפתחויות היסטוריות מהירות ורדיקליות בחיי עם ישראל : ההתפוררות המואצת של החיים היהודיים המסורתיים במזרח אירופה בגין תהליכים מהירים של חיל < ן , עיור והגירת המונים ; תהליכים חורבניים ואסוניים , שתחילתם בפוגרומים של ראשית המאה , המשכם בעקירת החיים היהודיים משורשיהם בימי מלחמת העולם הראשונה ומלחמות האזרחים שלאחריה , ושיאם בשואת יהודי אירופה במלחמת העולם השנייה ; ארגון מחודש של החיים היהודיים במסגרות שונות כגון חברת המהגרים באמריקה הצפונית או החברה המתיימרת בשוויוניות על–מעמדית בברית המועצות ; התפתחותם המואצת או המעוכבת של התנועה הציונית ושל המפעל שלה בארץישראל מראשיתה בשלהי המאה ה19– עד להקמת מדינת ישראל . כל הגורמים הללו השפיעו השפעה מזרזת או מעכבת על התפתחותה של הפרוזה המודרניסטית והעניקו לה את צביונה הייחודי המתבלט בה למרות זיקותיה האמיצות למודרניזם הבינלאומי . בדומה למודרניזם בפרוזה האירופית בכללה היה גם המודרניזם בפרוזה העברית כרוך בהיענות להארות פילוסופיות , לתגליות מדעיות ולתובנות פסיכולוגיות , שהביאו לכפירה C אפשרות להבין את ההוויה האנושית האינדיווידואלית והקולקטיבית ולקבוע לה ייצוג אמנותי הולם באמצעות הסברים פוזיטיביסטיים , המציגים כל הוויה כ " תוצאה " של הסיבה שהולידה אותה . כפירה זו הביאה להתערערות התפיסה המסורתית של הסיפור כמהלך סיבתי עקיב בתוך המשכיות חד–כיוונית של זמן ומרחב . וההתערערות הזאת שמטה את הקרקע מתחת לתפיסה האסתטית המרכזית של המאה ה , 19– שייחדה לפרוזה האמנותית את תפקיד הייצוג של ההוויה האנושית על ידי יצירת בדיון דמוי מציאות , בדיון מימטי , ששחזר , כביכול , שחזור " אובייקטיבי , " " אמיתי , " הן את הזמן האישי האקזיסטנציאלי והקולקטיבי ההיסטורי , הן את המרחב ( הטבע , ( הן את דמות החברה האנושית על המנגנונים המפעילים אותה , והן , בייחוד , את המהלכים הנפשיים הסיבתיים המניעים את היחיד האנושי – כשהוא לעצמו , ביחסיו עם זולתו ( כגון ביחסים בין בני משפחה או בין נאהבים ) ובקיומו בתוך כלל המארג האנושי החברתי–כלכלי–מדיני–לאומי–היסטורי . המטפורה של הנהר הזורם הפרוזה המודרניסטית כפרה בקיומו של 'אופי' כמערך יציב וקבוע , שעל פיו ניתן להבין ואף לחזות את מעשיו ואת תגובותיו של האדם . היא זיהתה את עיקר ה'חיים' לא בתהליכים הסיבתיים המניעים את היחיד ואת החברה , אלא בזרימה ויטאלית פסיכו–פיזית נסתרת , המתרחשת בעומק הווייתו התודעתית והלא–מודעת של האדם היחיד ואי אפשר לפרקה ליחידות עצמאיות השרויות ביחסי סיבה–תוצאה ביניהן . בחיפושם אחר מטפורה ההולמת את מהותה של הזרימה הנפשית שאותה אמורה היתה הסיפורת "לחקות" ( במובן של לתאר , לשחזר כביכול , לייצג ) נזקקו כמה מן המייסדים של הפרוזה המודרניסטית למטפורה של הנהר הזורם ( ויליאם ג'יימס ) או לזו של המטר הדק של רסיסי הרשמים המומטר בלי הרף על התודעה ומגרה אותה לתגובות אסוציאטיביות ( וירג'יניה וולף . ( בנהר או במטר הזה מצאה הפרוזה המודרניסטית מקום גם לרשמי ההקשר החברתי והכלכלי , הביוגרפי והמשפחתי , הלאומי וההיסטורי של החיים המתוארים . אבל היא כפרה הן במרכזיות שייחסה להקשר הזה הפרוזה של המאה ה , 19– והן , בעיקר , באפשרות להבין את הזרימה הנפשית כאילו היתה "תוצאה" של צירוף רכיביו השונים ( כגרסת ההגות הפוזיטיביסטית , צירוף של "גזע , " " סביבה" ורקע היסטורי , ( כשם שכפרה גם באפשרות לתארה כמהלך סיבתי בזמן ובמרחב עוקבים . כך , למשל , שעה שהסיפורת העברית של שלהי המאה ה19– הרבתה לעסוק י"ח ברנר – בן דור המספרים הצעירים שהפכו את המהלך המודרניסטי למסלול מרכזי בהתפתחות הסיפורת העברית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help