sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:154

המודרניזם בסיפורת הפרוזה העברית עד קום המדינה דן מירון המודרניזם בסיפורת הפרוזה העברית האמנותית הופיע בראשית המאה ה . 20– אם נבקש לקבוע לו תאריך פתיחה יהיה זה השנים , 1900-1899 שבהן פרסם מיכה יוסף ברדיצ'בסקי את שתי הנובלות המכוננות שלו , "מחניים" ו"עורבא פרח , " שהשפיעו השפעה מרחיקת לכת על דור מספרים צעירים , אשר הפכו את המהלך המודרניסטי למסלול מרכזי בהתפתחות הסיפורת העברית במשך 15 השנים שעד לפרוץ מלחמת העולם הראשונה ( ובהם ברנר , גנסין , שופמן , ל"א אריאלי וש"י עגנון הצעיר . ( הנובלה "עורבא פרח , " אף שהיתה כתובה כסיפור וידוי , מעין התבוננות נכאבת לאחור בפרשת חיים שתמה ונשלמה ( ומתכונת סיפורית כזאת היתה מוכרת לספרות האירופית והעברית זה כבר , לכל המאוחר מן הוידויים של ז'אן ז'אק רוסו במאה ה , 18– והיתה מקובלת בסיפורת העברית של תקופת ההשכלה , כגון ברומן התועה בדרכי החיים מאת פרץ סמולנסקין , ( הכניסה לסיפורת העברית בפעם הראשונה רצף סיפורי אחיד המתרחש כולו בתחומה של התודעה , שהתנועה הפנימית שלה חשובה הרבה יותר מן ההתקדמות של סיפור המעשה במסגרת ההמשכיות של האירועים בזמן ובמרחב . הנובלה "מחניים , " שהיתה רדיקלית יותר מתאומתה מבחינת פריצתו של המודרניזם לסיפורת העברית , העלתה דמות הפועלת ממניעים מודחקים ולא מודעים . ברמת סיפור המעשה הכרעותיו ומעשיו של גיבור הסיפור אינם מובנים ואף אינם מוסברים . בדרך זו שבר "מחניים" את מסורת ההתנעה של סיפור מעשה על פי הצירוף הסיבתי של 'אופי' ונסיבות חיים . תחת זאת מוסברת פעולתו של הגיבור כאילו היתה מונעת על ידי מערכת לא מודעת של תגובות ומניעים המבוססת על המיתוס של אדיפוס המביא את הגיבור למודעות באמצעות " היוודעות" מחרידה הדנה אותו למעין ניקור עיניים סימבולי ולגלות . בני הדור , ובייחוד הצעירים שבהם , חשו בחידוש הגדול שבצירוף של חוסר ההסתברות של הסיפור ברמת סיפור המעשה להסתברות שלו ברמה ה"מיתית – " מטפורית המייצגת את החיים הנפשיים הלא מודעים של הגיבור . מנקודה זו ואילך התפתח המהלך המודרניסטי בסיפורת העברית במסלול שהיו בו עליות וירידות ואף התפצלויות למסלולי משנה רחוקים למדי זה מזה . היו בהתפתחות הזאת זמנים של התעצמות וזמנים של התרופפות . המודרניזם הספרותי כבש לעצמו מעמד מרכזי בספרות ואיבד אותו ונעשה לתופעה בולטת אבל לא דומיננטית , ואחר כך ( כבר בתקופה הישראלית ) שב וכבש לו מקום במרכז הקאנוני של הפרוזה האמנותית . ההתפתחות הזאת , שנמשכה מחצית המאה עד להקמת מדינת ישראל , ואחר כך גם קבעה את הרקע להתפתחויות מרכזיות בספרות הישראלית , הונעה בידי מנגנון דינמי מורכב , ששותפים היו בו הן מכוונים פנימיים , אידיאולוגיים ואסתטיים , שנבעו מעצם הגיון התפתחותה הכוללת של הספרות העברית ; הן מגעים עם מהלכים מודרניסטיים בספרויות אירופה , שהיוצרים העבריים קיבלו מהן השראה ( בתחילה בעיקר הספרות הרוסית , הסקנדינבית והגרמנית–אוסטרית , ואילו אחר כך גם ספרויות מערביות – צרפתית , אנגלית ואמריקנית ;( והן , ואולי בעיקר , הפונקציה המיוחדת שמילאה הפרוזה העברית בתרבות העברית המודרניזם הניאו–סימבוליסטי למיצויו , שהלך ונעשה אפיגוני ומדולדל יותר ויותר . הוא זכה להתרעננויות זמניות , כגון בשירתו של ע' הלל , משורר צעיר , שהחל את דרכו בחיקויי שירת אלתרמן ואחר כך עבר–כביכול לנוסחת שירה כמוויטמנית , משוחררת , כמעט פרוזאית , ומשום כך נחשב ספרו הראשון , ארץ הצהריים , ( 1950 ) לפריצת דרך חדשנית . אבל בחינה מדוקדקת של הספר מגלה את צמידותו העקרונית לכוכבים בחוץ – במבנה הכולל , בתפיסת העולם , בנושאים ובעיבוד הדיתראמבי שלהם . הדימוי העצמי של המשורר ההלך , העובר , נלהב , על פני נופי ארץ–ישראל , איננו אלא עיבוד של אספקט מסוים , האספקט הצוהל , הנרגש והמתלהב , של דמות ההלך בספרו של אלתרמן . הן הפרוזאיות הכמו–ויטמנית והן הניסיון לתרגם את איקונת ההלך ללשון מקומית קונקרטית , שאפשר להזכיר בה את מפנה הדרך שאצל כפר–סבא ולנקוב בשמות קבלנים בוני הבניינים של התקופה , ביטאו , בסופו של דבר , תמורה חיצונית וחלקית ; תמורה שלא היה בה משום מתן תשובות הולמות על השאלות שהמציאות הישראלית החדשה העמידה בפני התרבות העברית , והן היו עתידות להכות במערכת הניאו–סימבוליסטית כבקורנס כבד ומנתץ . המודרניזם העברי , שהיה עתיד להיעשות למודרניזם הישראלי , חייב היה לפנות לעבר אופקים חדשים , והמשוררים הצעירים ש'נולדו' אל תוך המערכת הניאו–סימבוליסטית עתידים היו לעבור משברי התאמה ושינוי זהות ממושכים וקשים . ואולם התיאור וההסבר של דעיכת הניאו–סימבוליזם ופינויו מן השטח הספרותי כבר שייך להתפתחויות שאירעו אחרי הקמתה של מדינת ישראל .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help