sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:153

מתמשכת ביצירתו , והועלה בה ממעמד של דקורציה אקזוטית לדרגה של אמונה הומניסטית לוהטת בצורך של היהודי הציוני המודרני למצוא את דרכו בחזרה אל המזרח , שכן זו הדרך המוליכה אותו בחזרה גם אל מקורותיו היהודיים ה'גלותיים' וכן אל אבות האומה המקראיים . ואולם האי–ת A אם , שהובלע אל תוך יצירה שירית זו , עיכב את התפתחותה , והיא , למעשה , הגיעה לפריחה מלאה רק לאחר שהמציאות והתרבות בישראל סתמו את הגולל על האופציה השירית הניאו–סימבוליסטית . אבות ישורון , שכבר נקרא אז בשמו החדש , 'השתחרר' מהשפעתם של אלתרמן ושלונסקי ויצר את יצירותיו העיקריות , שנכתבו בתקופת קיום המדינה . משורר אחר שנכנס לשירה בסימנו של אי–תואם דומה , והוא כבר מבני הדור הצעיר יותר , היה אמיר גלבוע , אף הוא מעיקרו אקספרסיוניסט , הנוטה לשירת זעקה , אקסטזה , ריגוש והכרזה . גם הוא התאים את עצמו למתכונת , שאפשרה לו להקרין את האני בדמות הלך כמו–אלתרמני , המנסה להפוך את מראות העולם ל"גבישים" צבעוניים . אמנם בתוך כך הבטיח המשורר לשירו ה"פרוע" שעוד יחזור אליו לאחר שיפרוק את המסגרות המהוקצעות מדי שאליהן הסגיר אותו . במחזורי שירים רבים שנכתבו בימי מלחמת העולם חתר גלבוע למעין מיזוג של חוויות שנעשו מזעזעות וקשות יותר ויותר עם מערכים פואטיים מאזנים , שהיו טבועים גם בחותם של הומניזם אופטימי והזדהות עם קבוצות התייחסות שונות : בני הדור , קהילת ה"חברים , " העם היהודי כולו . ואולם המיזוג התפרק תחת ידיו של המשורר , ששירתו נעשתה בהדרגה לא לשדה פשרה אסתטית , אלא לשדה ניגודים והתנגשות , ששיקף עולם נפשי גועש ומיטלטל בין אקסטזה משיחית , מיסטית , לקדרות ולכעס מפעפע . גם שירתו של גלבוע הגיעה למלוא עוצמתה רק לאחר שהמשורר פרק את עול הנורמה הניאו–סימבוליסטית – וזאת כבר בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל ובמסגרת השירה הישראלית , שגלבוע נעשה לאחד מעמודי התווך שלה . היו , מכל מקום , משוררים צעירים , שהמתכונת הניאוסימבוליסטית השלטת הלמה את מזגם . הם הזדהו עם תמונת העולם של ההלך האלתרמני ויצקו לתוכה , כל אחד בדרכו שלו , את ההתנסויות האישיות והדוריות שלהם . הבולט שבהם , חיים גורי , עיצב דימוי של הנער הארצישראלי הנושא על גבו את משא הפרך והסכנה של החיים בארץ על סף מלחמה ובתוך מלחמה כאילו היה נווד חולמני ורגיש . הנערים בשירתו המוקדמת עברו חוויות מזעזעות אך שמרו על יופיים כרמכים אדמוניים הפוסעים לעבר גורלם על פני נופים קסומים וגם במותם הם חיים , ולו גם כפרחים אדמוניים בהר . בשירו המפורסם מימי מלחמת העצמאות , "הנה מוטלות גופותינו , " הציג גורי ורסיה מיוחדת של המת–החי האלתרמני , שנעשה קולקטיבי , וכן פטריוטי ופואטי יותר משהיה בנוסח המקורי . נופלי המלחמה היו כאן חיים יותר מן האבלים שנתאספו לקוברם . הם הפנו את מבטיהם של האבלים מגופם הפגוע והבלתי נושם אל השמים המכוכבים וביקשו , כמו מתי המדבר הביאליקאיים , לחזור אל שדה הקרב . בנימין גלאי יצר נוסח בוהמי ופרוע יותר של ההלך האלתרמני , שגם הוא , מכל מקום , נדד "עם הרוח" על פני נופים , שהרס ומלחמות לא נטלו מהם את קסמם . שני המשוררים השתמשו בשפה השירית שהנחילו להם קודמיהם והקפידו – גלאי יותר מגורי – על שיפוי ההתנסויות שתיארו באמצעות מצלול עתיר מוזיקליות , משקלים סדורים ולשון מטפורית צבעונית . אצל גלאי נוספה לאלה שנינה חריפה ונטייה למשחקי לשון שאותן ירש משלונסקי . אהרן אמיר היה תלמידו וממשיכו של יונתן רטוש הן במשנה הפוליטית והתרבותית ה"כנענית" והן בשירה . בשיריו המוקדמים יצר עולם מקראי–אלילי קדום ויצרי ברצפים עתירי עושר של מצלול וריתמים השבעתיים . בכל אלה הגיע אמיר גלבוע – שירתו נעשתה בהדרגה לא לשדה פשרה אסתטית , אלא לשדה ניגודים והתנגשויות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help