sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:151

כך נעשה למנהיג והוגה הדעות של קבוצת "העברים הצעירים" ( ה"כנענים , ( " שהאמינה בניתוק הבלתי נמנע של העם העברי החדש , הנוצר והולך בארץ–ישראל , ממקורותיו היהודיים ולכן גם מן האידיאולוגיה הציונית . רטוש ותלמידיו אף חזו השתלבות של העם העברי החדש במזרח תיכון " ) הסהרון הפורה ( " עברי – לא יהודי ולא מוסלמי – שתרבותו מבוססת על התרבות העברית הקדומה , שנוצרה לפני השתלטות האמונה המונותיאיסטית על דת ישראל והשתמרה ברבדים העתיקים ביותר של התנ"ך ובשירה האפית שנמצאה בתל אוגרית שבצפון החוף הסורי . בשירתו עשה רטוש שימוש מבריק ב"מפחרת" ( פנתיאון ) האלים הכנעניים ובצורות הלשון העבריות הקדומות . ואולם הוא יצר באמצעותם ( וכן באמצעות חומרים שיריים רבים אחרים ) לא שחזור ארכיאולוגי של שירת קדומים פרימיטיבית , ואף לא רצף של שירים אידיאולוגיים , המטיפים לתורה ה"כנענית , " אלא עולם מודרני סימבולי , שבמרכזו עומד האדם המורד , מנתק ההמשכיות של ההיסטוריה , איש הפעולה הכוחנית וחמדת החושים המשתלטת והכובשת ; איש גא , אכזר וטראגי העושה דרכו לבדו בעולם קשה ומנוכר " ) בטוחות פוסע גבר קורחות עולם רזה , ( " נוטל את שמתבקש לו ליטול , משתקע בהנאות חושים חריפות ללא מעצורים מוסריים , ונכון לשלם את המחיר הבלתי נמנע – שפיכות דמים ומוות . רטוש היה מרוחק מקבוצת שלונסקי–אלתרמן ריחוק אידיאי עקרוני . בעוד מיטב בני הקבוצה חותרים לפשרה או למיזוג בין האסתטי והמוסרי , בין החיוני ללוגי , הוא כפר באפשרות של פשרה או מיזוג כאלה ונטה בכל מאודו אחר האסתטי , הכוחני והחיוני , המכתיבים חוקי חיים ומוות שאינם כפופים לצווי המוסר . שירתו ביטאה אפשרות נפשית–תרבותית שלא היתה רחוקה מן הפאשיזם , אשר בני הקבוצה האחרים ( ובייחוד אלתרמן ) נאבקו עמה ודחו אותה לחלוטין . עם זאת הגשים רטוש בדרך עילאית את הנורמות הסימבוליסטיות של האסכולה . שיריו המוקדמים , שנאספו בקובץ הקטן חופה שחורה , ( 1940 ) שירים דחוסים ומונומנטליים , השפיעו על הקורא בסוגסטיביות המוזיקלית המופלאה שלהם , בעושר מדהים של מצלול ובריתמים מאגיים של חזרה והשבעה . לשונם , שהיתה מנותקת לחלוטין מלשון היומיום ועם זאת גם מן המסורות של העברית הספרותית התקנית , יצרה את המקרה הבולט ביותר בשירה העברית של המ < זר < ת האקזוטית והאטימות הסמנטית החלקית , האופייניות לחלקים מרכזיים בסימבוליזם הצרפתי והרוסי . רטוש יצר שירה 'הרמטית' שאילצה את הקורא לנתק את עצמו מן הפונקציה הרפרנציאלית ( על מה מדבר השיר , איזו מציאות הוא 'מחקה ( ' ולהתמקד בפונקציה הפואטית ( איך פועל השיר ומה הם המקורות של התחושה השירית שהוא משרה . ( עם זאת השפיעו השירים על הקורא גודש של יצריות , כוחניות ותודעת קורבן יחד עם זיקה עמוקה , אי–רציונלית , לאדמה , לנוף . חופה שחורה וכן שירי רטוש שנוצרו בעקבותיו בשנות ה40– ניצבים בפסגת ההישגים של הליריקה העברית המודרניסטית . משורר סימבוליסט אחר ( אף הוא מקבוצת שלונסקיאלתרמן , ( שהביא את השירה המודרנית אל סף ההרמטיות , היה אליהו טסלר . הוא היה משורר אזוטרי , שמיעט ביצירה ושיקע את כוחו בכמניין שירים , אף הם , ברובם , דחוסים ומונומנטליים , ומקדימי נעימה למובן , פונקציה פואטית לפונקציה רפרנציאלית . שלא כרטוש , מכל מקום , הוא היה רחוק מכל זיקה לקדומים לשוניים ולכוחנות פוליטית או פסיכולוגית . מקורותיו היו דווקא לשון השיח המשנאי והמודרניזם הרוסי האנטי–פוטוריסטי , הסימבוליזם והאקמאיזם ( טסלר היטיב לתרגם את שירי אוסיפ מאנדלשטאם . ( העניין הרוחני המרכזי שלו היה במאגיה של השפה , בזיקות המפתיעות הנוצרות בין המילים לבין עצמן ובינן לבין המציאות שהן מתיימרות לייצג , בתהליך ההשראתי המפוכח–השיכורי המנחה את המילים בדרכן לעבר הקונסטרוקציה השירית השלמה והמלוכדת . וריאנטים שונים של ניאו–סימבוליזם ניכרו בשנות ה30– וה40– גם בשירתם של משוררים שלא הזדהו עם קבוצת שלונסקי–אלתרמן או שהקשר בינם לבינה היה רופף . אפילו ש ( פירא ) שלום , שנראה עם הופעתו בסוף שנות ה20– כמין אנטיפוד , היפוכו של שלונסקי , משורר צעיר בולט , שהתקבל על לבם של ביאליק ובני דורו , עבר מנוסח מוקדם של אקספרסיוניזם מיסטי לנוסח סימבוליסטי , שבו נכתבו במשך שנות ה30– שיריו העיקריים , כגון מחזורי הס A נט A ת שלו והפואמה "שער החמישים . " בשירים אלה נעשה ניסיון עקיב לסגת מן המסירה המיידית של החוויה בהתהוותה לעבר מסירתה המעובדת לאחר שעברה תהליך של פרשנות מטפיזית , שבמרכזה הועמדה חידת הזהות של האני ה'תהומי , ' העלול להתפצל , להיפגש עם עצמו , להתנגש עם עצמו . למעשה , כתב המשורר מעין מדרש אוטוביוגרפי , שבו שולב אירוע בהגיג וכל פרט הוצג כאילו היה שייך בעת ובעונה אחת לעולם הממש ולעולם החלום והסמלים . הכוונות הפואטיות הללו מצאו את ביטוין בחתירה לסדר שירי צורני , שאופיינה בזיקה לסונטה ואף ל"כליל הסונטות" ( מחזור של ט"ו סונטות , שבו כל שיר נפתח בשורה שסיימה את קודמו והשיר האחרון מורכב מכל שורות הפתיחה של קודמיו , ( תצורה שירית שמקורה בשירת הרנסאנס , אך חידושה בדורות האחרונים אופייני לסימבוליזם ומבטא את האידיאלים האסתטיים וההגותיים שלו . שלום ניסה להטביע את "היקוד" הנפשי ב"צינת שיש" של צורניות מלוטשת , או ב"קרי יובל" הזורמים "בלי רעוש . " פגעו בו במידה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help