sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:150

לתחומי התארעות עלומים , חזר על עצמו בהגדלה ובהרחבה בשמחת עניים , הפואמה שבה חזר איש מת אל רעייתו מסיבות שאינן מתבררות לגמרי ; משהו בפרשת חייהם המשותפים בעבר – אהבה גדולה , תשוקה שלא באה על כל סיפוקה , ואולי גם מתח ואלימות – לא אפשר למת לנוח בקברו ולהניח לרעייתו לחיות את חייה בלעדיו . הוא צר עליה , ירד לחייה , אך גם הגן עליה בעת שהעיר שבה נמצאה היתה נתונה במצור ולאחר מכן נפלה בידי אויב פרא . כאן מתפתח הסיפור של חלק ב' למיתוס קודר , שכן החלק השני , המסופר , נתון למחצה בממלכת המוות ואפוף אווירה של אגדת בלהות גותית . הניגודים שביקשו כאן תיווך ופישור היו בראש ובראשונה הניגודים שבין המוות לחיים ושבין הגבר לאישה . מיתוס זה הובן , בין השאר , כמיתוס לאומי המבטא את הקשר שבין הישן לחדש בהיסטוריה היהודית או בין עם ישראל לארצו וכו . ' פרשנויות כגון אלו , הגם שהן אפשריות בהיות הסמל שבהן 'פתוח' במידה מספקת וחומרי הלשון שלהן שאובים ממקורות שניתן , אם רוצים בכך , לקשרם אל תכנים לאומיים–היסטוריים , הרי בשום פנים ואופן אינן פרשנויות בלעדיות או אפילו מרכזיות של הפואמה החידתית , שהניסיון לסחוט ממנה משמעויות לאומיות חד–ממדיות עומד בניגוד לטיבה ולהקשר הסימבוליסטי שבתוכו נוצרה . בין כך ובין כך פועלת הפואמה פעולה מאגית על קוראיה . המשורר עיבד כאן עיבוד מחודש כמה וכמה צורות שיריות עתיקות : שירי מחול ברוח הבלדה בנוסח פרנסואה ויון ; שירי השבעה , קינה , קללה , פיוטים עתיקים , שירי מלחמה , אהבה וחוכמה קוהלתית ברוח שירת ימי הביניים העברית–הספרדית , אך גם שירים השאובים מספרות יידיש החדשה ( בייחוד מיצירתו של משה לייב האלפרן ) – כל אלה נוצקו מחדש לרצף שירי אדיר עוצמה , המקנה לשמחת עניים את המעמד של יצירת המופת של השירה המודרניסטית העברית . עולם שירי מושלם וסגור בשני ספריו , וכן בכמה שירים שנכתבו לאחריהם , יצר אלתרמן עולם שירי מושלם וסגור , חד–פעמי במאפייניו ועם זאת אוניברסלי בהשתמעותו . שניהם עוסקים בבעיות היסוד של הקיום ותודעת הקיום המודרניים . בכוכבים בחוץ עיבד אלתרמן עיבוד פיוטי מעמיק את התחושה של "אי–נחת בתרבות" במובנה הפרוידיאני . הסכנה שבאי–נחת בתרבות היא שיבה לא מבוקרת אל הפרימיטיבי , הפראי , ה'יפה' והחיוני אך הלא מוסרי , שמוליך בסופו של דבר להרס ולמוות . הדי עליית הנאציזם ותופי תהלוכות נירנברג נשמעים כאן בעקיפין בשירים כגון "אל הפילים" ו"סתיו עתיק . " השאלה שהספר מתחבט בה היא כיצד להחזיר לתרבות ספונטניות רגשית ויצרית בלי להיכנע להדר הפאשיסטי ובלי להסתבך בהדחקות גוברות והולכות , שסופן התפרצויות הרסניות . בשמחת עניים ההתחבטות היא סביב הקשר הבלתי נמנע בין החיים למתים על סכנותיו ( עיכוב החיים , הקפאתם , ( מזה , וכוחו המלכד , המאפשר המשכיות ומקנה משמעות להיסטוריה , מזה . דור שלם של קוראים נשבה בקסמם של כוכבים בחוץ ושמחת עניים , שסיפקו לו בעת ובעונה אחת גישה לעולמות 'אחרים , ' אקזוטיים , מוזרים וצבעוניים , וגם ביטוי עצמי , מעין ראי שבו יכול הקורא הצעיר לראות את עצמו בדמות ההלך הצועד בשבילי ארץ–ישראל , או גם , בימי קרב וסכנת חיים , בדמות המת–החי החוזר אל רעייתו . בצד שני הספרים הגדולים הללו יצר אלתרמן גם שירה עיתונאית מבריקה , שבאמצעותה הגיב במשך שלושים שנה על ענייני הציבור וביטא את מאבקו הטראגי וההרואי של העם בימי שואה וקרב . שירים אלה הקנו לאלתרמן מעמד של 'מצפון' לאומי ואפשרו לו לתרום תרומות מכריעות לעיצוב דעת הקהל והשיח הציבורי בעתות משבר ומבחן . שירי עיתון היו קיימים ואפילו רווחים גם לפני שאלתרמן פנה לז'אנר זה ( שכמה משוררים , למשל יהודה קרני , הרבו ליצור בו . ( ואולם אלתרמן הוא שהקנה לז'אנר את עיצובו הקלאסי המושלם , המתגלם בהתקדמות מקבילה לאורך השיר בקו הטיעון ההגיוני הדדוקטיבי , שאינו מבקש 'הנחות' בזכות שיריותו , ובקו העיצוב השירי השנינתי העלילתי או הטיעוני . למרות הנטייה שרווחה לזלזל בז'אנר זה , שבו הרחיק המשורר מן השירה ה'צרופה , ' הגיע הזמן לראות את גודל התרומה שתרם בו המשורר לקידומה של השירה העברית המודרנית כשירה ראיפיקטורית , המסוגלת לקרב אל ענייני היומיום ה'יבשים' ביותר ולפנות אל קהל קוראים רחב ביותר . באמצעות השירים העיתונאיים גם פתר אלתרמן בדרכו שלו את הדילמה של ההפרדה בין השירה הלירית המחויבת לסתימ < ת ולסוגסטיביות של הסמל , לבין השירה הפוליטית , החייבת לשכנע באמצעות טענות ברורות ומסקנות חד–משמעיות . זה היה פתרון מנוגד לפתרונו של אורי צבי גרינברג , שלא גרס הפרדה בין האישי לציבורי ובין הלירי לפוליטי . נאמנותו של אלתרמן לפואטיקה הסימבוליסטית – לפחות עד מחצית דרכו כמשורר – היא שחייבה אותו בהפרדה חדה זו . משורר נוסף מקבוצת שלונסקי , שהביא את הישגי האסכולה הניאו–סימבוליסטית לשיא , היה יונתן רטוש . אף כי האימפקט של שירתו היה מצומצם הרבה יותר מזה של שירת אלתרמן , הוא הותיר חותם עמוק . רטוש היה מרוחק מבחינה פוליטית ואידיאית מרחק רב מקבוצת שלונסקי–אלתרמן , שנטתה רובה אל השמאל הציוני הרדיקלי והמתון יותר . רטוש , לעומת מרבית חברי הקבוצה , הזדהה תחילה עם הימין הציוני הקיצוני , ואחר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help