sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:149

אלתרמן כובש את הצעירים אכן , נתן אלתרמן הוא שהביא את הניאו–סימבוליזם הארצישראלי לידי גיבושו המבריק ביותר וכבש בשבילו את לבותיהם של בני הדור הצעיר , דור ילידי הארץ או גידוליה . בשני ספריו הראשונים של אלתרמן , כוכבים בחוץ ( 1938 ) ושמחת עניים , ( 1940 ) הושג בשירה העברית מיזוג מפתיע ומתוח בין סדר פרוסודי מוקפד , מטפוריקה צבעונית מהממת בתנופתה , הגות מסדירה , אם כי מורכבת ורבת ניגודים , וריגוש מתפרץ , יוקד , הקרב לעתים אל סף האלימות . הצירוף כולו חתום היה בחותם של אסתטיות , של יופי ויזואלי ואקוסטי מרהיב , אך גם של תנועה חיה , ולרגעים אף של סחף לא מבוקר . בספר הראשון הוצגה דמות סמלית של הלך–משורר , הנודד בשבילי העולם ( שיכלו להצטמצם גם למהלך הקצר שבין חלון לשולחן עבודה בחדר לילי , שבו כותב המשורר את שירו אגב צעידה לא פוסקת . ( ההלך הוא גלגולו של המשוטט ( flaneur ) ה AC דלרי , שהיה גיבורם של שיריו המוקדמים יותר של אלתרמן , שלא כונסו בספר . ואולם את מקום הריחוק הרגשי מן המראות הנקרים בדרכו של המשוטט האנומי , חסר השם , תפסה עתה כמיהה אדירה לנגיעה בעולם על מראותיו וקולותיו . אמנם גם ההלך היה מנותק מן המגע המלא עם העולם , ואף כי רצה " בלבו לנגוע , " הוא בעיקר כתב עליו ; אבל הכתיבה עצמה התפרשה עתה כצורה – נואשת לעתים – של געגועים לא ממומשים למציאות שסערה על ההלך וכבשה את לבו , אך מצאה אותו "אובד , סחרחר ידיים . " בדרכו נתקל ההלך במציאות של ניגודים זועקים , שהוא ניסה ללא הרף לתווך ביניהם וליישבם , ולו רק באמצעות הכוח המחבר של הלשון הפיגורטיבית : העיר לעומת הטבע , המתכתי והמינרלי לעומת הצומח והאורגני ; העיר הישנה , האפורה , המדוכאה ( המייצגת תרבות עמוסת עבר , סחוטת חיות מרוב רציונליות ו"חוכמה" עד כי כבר אין בה "כסיל לקישוט ( " לעומת העיר החדשה , יצור מיתי של אש , ברזל , זכוכית וקווארץ ( בעקיפין מייצגת זו את ארץ–ישראל ;( האדם העירוני הכבוי והאנונימי לעומת הילד התמים שבתוכו ; היצר הלוהט לעומת השכל והמוסר ; האינסטינקט לעומת המודעות הבוחנת את עצמה ; ההווה לעומת העבר . מיזוג הניגודים העלה קישורים מרהיבים של תמונות ומושגים , אך בסופו של דבר היה לא יציב או גם לא אפשרי . ניסיונו של ההלך חייב היה להיכשל , והוא , לעיצומו של דבר , היה אדם טראגי . משום כך היה מנסה מדי פעם להתנער משליחותו , לזנוח את הניגון ואת הדרך המייצגים את גורלו , אבל "לשווא ! " גורל הניגון והדרך נכפה עליו . הניגון היה חוזר שוב ושוב אליו בעוצמה אובססיבית ; הדרך נפקחה למולו לכל אורכה כעין גדולה , בוחנת , המסרבת להיעצם . המשורר חייב היה להמשיך עד מותו במפעל התיווך הבלתי אפשרי ; באורח מטפורי , אפילו המוות לא יכול להביא להפסקת נדודיו , והוא "ימות ויוסיף ללכת" כי "סופי הדרכים המה רק געגוע . " המילה ארץ–ישראל לא נזכרה כלל בכוכבים בחוץ , אבל מי שרצה יכול לקרוא אל תוך סמלי סערות הסתיו המתפרצות , הסופות החולפות בברקיהן כנדנדות באוהל קרקס העולם , והעיר החדשה ה"חתולית כמו אש , אלילית כמו עשת" את תנופת המהפכה הציונית , שחידשה חיי עם ותרבותו . הספר כולו נבנה לא רק סביב סמלי יסוד , אלא גם סביב עלילה מקוטעת , מהפנטת ברמזיה . כמעט כל המתרחש בו היה מעין פרק ב' בסיפור , שחלקו הקודם נותר אך בקטעי שרידים : ההלך חזר אל הניגון שזנח פעם לשווא , ואין אנו יודעים מדוע זנחו ; האוהב הזכיר לאהובתו , שממנה הורחק או התרחק , איזה עבר שאת אורו הרפה אסור היה לכבות לגמרי . גשם שירד בעיר היה דווקא "גשם שני וזיכרון" של משהו לא ברור שאירע קודם לכן , ואין אנו יודעים מתי , אם בכלל , ירד הגשם הראשון ; החיוך הראשון של האהובה היה דווקא חיוך המצפה להלך אחר פרידה ממושכת ואכזרית . מבנה סימבוליסטי זה , שפתח את השירים ואת הקובץ בכללו נתן אלתרמן – הביא את הניאו-סימבוליזם הארצישראלי לידי גיבושו המבריק ביותר וכבש בשבילו את לבותיהם של בני הדור הצעיר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help