sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:148

למפעל הקומוניסטי , ( פיצל את שירתו במשך שנות ה30– וה40– לרובד פוליטי–דקלומי מאיאקובסקאי ( פן היה הדמות ה'שמאלית' ביותר במפת השירה בת הזמן ) ולרובד אישי של שירי אהבה ושיכרון , שבהם חזר אל המודלים הסימבוליסטיים ופיתח דמות רומנטית של המשורר כהלך מופקר הנתון לחיי החושים והשרוי ביחסי איבה עם החברה המתברגנת . דמות כזאת , בווריאנטים שונים , עמדה במרכז יצירתם של רבים מחברי הקבוצה השלונסקאית , שראו בעצמם את ממשיכיהם של ה'נפילים , ' שאינם בני בית לא בעולם העליון שממנו נפלו ולא בעולם הזה שאליו נקלעו , או של 'המשוררים המקוללים' הצרפתיים . רפאל אליעז , שבשיריו הראשונים ניכרה מידה של ייחוד וזרות לעומת שירת הקבוצה השלונסקאית ( זו נבעה הן מקשריו עם מסורת הסימבוליזם הבלקאני והספרדי – הוא היה יליד סופיה , בולגריה – והן מזיקתו לשירה פוליטיתסוציאליסטית בנוסח ההכרזתי המקובל , ( הסתגל בשירתו הבשלה יותר , זו שכונסה בספרו אהבה במדבר , ( 1946 ) למתכונת הניאו–סימבוליזם הארצישראלי , כפי שעוצבה בידי שלונסקי ופותחה בעיקר על ידי נתן אלתרמן . התגבשות המודרניזם הארצישראלי סביב הניאו–סימבוליזם השלונסקאי גרמה מורת רוח רבה . לא רק האסכולה הוותיקה של בני דור ביאליק והביקורת השמרנית שביטאה את טעמיה ( שלמה צמח ) ירתה בליסטראות לעבר קבוצת שלונסקי וביטאוניה ( כתובים , טורים ) בטענה שהם מטפחים שירה " לוליינית , " "מהלכת על קביים" של מטפוריקה מופרכת , שאינה אחוזה במציאות כלשהי . גם המערכת הפוליטית והתרבותית–פוליטית הסתייגה ממנה . תנועת העבודה , אשר בשנות ה20– ראתה בעצמה שותפה למודרניזם של אצ"ג , שלונסקי ולמדן , הסתייגה עתה מן האליטיזם , האירופיות המופגנת , ההתנערות מן הנושאים הקולקטיביים–החלוציים וה"אי מובנות" של שירת הקבוצה . היא ראתה בה פרי אופנה " פריזאית" חולפת ותלישות לא מובנת מהמציאות הרוטטת של המאבק הציוני בארץ–ישראל . הימין מצא בשירה זו ( שנטתה רובה לעמדות אנטי לאומניות ולעתים גם פציפיסטיות ) בגידה לאומית והתנערות מחובת השירה לשרת את המהפכה הציונית . אף על פי כן השפעתה של הקבוצה גדלה והלכה , ועד לסוף שנות ה30– היא ריכזה בידה את המונופול על המודרניות בארץ–ישראל ושבתה את לב הנוער המשכיל . כיצד ניתן להסביר ניצחון זה של קבוצה שלא קיבלה שום גיבוי ציבורימפלגתי ? נושא מרכזי זה בהתפתחות המודרניזם הארצישראלי עדיין לא נחקר . ואולם דומה כי ניתן להורות על שני גורמים עיקריים שהיו אחראים לו . ראשון שבהם היה דווקא התבססותה המהירה של החברה הציונית ה"יישובית" בשנות ה . 30– בין השאר , הביא ביסוס זה להכרה בצורך בדיפרנציאציה , שלא היתה קיימת קודם לכן . אם בימי העליות השנייה והשלישית עלתה מנהיגות פוליטית וחברתית בקנה אחד עם מנהיגות תרבותית ואף ספרותית , הרי עתה , משנוסדה כביכול "המדינה שבדרך , " צריך היה לפצל רשויות , לרבד ולייחד את הפונקציות השונות של החברה והתרבות . ההנהגה הפוליטית נמסרה לידי פוליטיקאים מובהקים כמו דוד בן–גוריון ; הטיפול בענייני הביטחון נמסר לממסד פרוטו–צבאי חצי מקצועי ; האקדמיה נתבעה לפעול לפי הנורמות האקדמיות המחמירות ; וכו . ' במסגרת זו נתהווה מקום לספרות ולאמנות כמרכיבים אוטונומיים בתוך מערכת חברתית רבת מוקדים . שלונסקי ותלמידיו ראו את חלוציותם הציונית בעצם התמסרותם לשכלול השירה , להרחבת הלשון , ליצירת העונג האסתטי והגירוי האינטלקטואלי שאף בהם כשלעצמם היה משום פיתוח וביסוס של חברה תרבותית חדשה . עמדתם זו , אף שלא נתקבלה על דעתם של עסקנים מפלגתיים ושל משוררים פוליטיים מובהקים כגון אורי צבי גרינברג , היתה בעצם העמדה המתחייבת מן ההתפתחות הכללית של החברה הציונית בארץ , ולכן נועד לה הניצחון ( הזמני ) שנחלה . גורם שני היה כרוך במסכת היחסים של היישוב הארצישראלי עם אירופה המודרנית , מזה , ועם המרקם המזרח תיכוני , מזה . בעוד שבשנות ה20– היה רעיון השיבה ל"מזרח" בעל תוקף תרבותי רב והוא השפיע על הספרות , התיאטרון , המוזיקה , המחול והאדריכלות , הרי הסכסוך המחריף והולך עם ערביי ארץ–ישראל , שהגיע לשיאים אלימים במאורעות תרפ"ט ובעיקר במרד הערבי של השנים תרצ"ו-תרצ"ט , שכנע את הציבור הציוני שזהותו היא אירופית–מודרנית , ושהמזרח איננו אלא ה"ישימון" הזומם לכלותו . הערבי נהפך לאויב ול"אחר , " ואילו אירופה נהפכה מן המטרופולין הכאוטי של שירת שנות ה20– למרכז הסדר הציוויליזטורי והטעם האסתטי . סגנון הבאוהאוס השתלט על תל–אביב . שרביט הניצוח על המחול ניטל מידי הרקדניות התימניות או הכמו–תימניות ונמסר לידיה של גרטרוד קראוס , נציגת המחול המודרני של הרפובליקה הוויימארית . המוזיקה ניטלה מידי מנהיגים מזרח אירופיים נוסח יואל אנגל ונמסרה לידיהם של העולים מגרמניה , אשר באמצעות התזמורת הארצישראלית ( לימים : הפילהרמונית ) הפכו את ארץ–ישראל למרכז מוזיקלי מערבי לכל דבר . בנסיבות אלו לא היה מנוס מאירופיזציה של הספרות ; מהתאמתה לנורמות עכשוויות של מבע שנראה ייצג תרבות ספרותית עדכנית מטרופוליטנית . פעלו בעניין זה גם גורמים נוספים , אך ייתכן שאף אחד מהם ואף כולם יחד לא היו מבטיחים לקבוצה השלונסקאית את מעמדה ההגמוני אילולא יצא מתוכה משורר בעל כישרון גאוני , שההכרה בו היא שהכריעה את הכף לטובתה . זה היה , כמובן , נתן אלתרמן .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help