sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:147

בזכות ריבוי המשמעויות של הסמל , גם בהוויות לאומיות , אם כי לא באורח ישיר ומפורט . הוא חייב ניצול מרבי של האפשרויות המוזיקליות החדשות לשם יצירת סוגסטיביות של מצלול וריתמוס והעמדת הרושם של השיר על מרב האימפקט האסתטי . הסימבוליזם חייב את השיר גם ברצף הגותי , שאפשר הפגשת הריאלי עם המטפיזי . בה בעת הוא גם תבע מן השיר מ < זר < ת , קושי , הפתעות וציעוף , המבטאים את הקשר של המשורר עם הסמוי והלא ידוע . למעשה , התחייבה בדרך זו כפילות של סדר ופריצת הסדר . הסדר מומש בעיקר במשקל המודגש , ואילו פריעתו – בעיקר במטפוריקה מדהימה בחידושיה ובצבעוניותה . החרוז העשיר מיזג את השניים , שכן מצדו האחד הוא הבליט שוויון או דמיון , ואילו מצדו האחר הוא חתר דווקא להפתעה ולזרות באמצעות חריזה לא שלמה ( אסונאנס ) וכן באמצעות קשירת מושגים וביטויים רחוקים זה מזה עד מאוד בכוח הדמיון הצלילי . האות להתפתחות זו , שניתן לתארה הופעת הניא –A סימבוליזם הארצישראלי " ) ניא – "A מפני שהיה זה גל שני , מאוחר , של שירה סימבוליסטית , אחרי שהגל הראשון התמזג עם שירת הרומנטיקה העברית של ראשית המאה ה20– ביצירות רבות של ביאליק , טשרניחובסקי , שניאור , יעקב שטיינברג , יעקב פיכמן ויהודה קרני , ( ניתן בשיריו של שלונסקי מסוף שנות ה20– וראשית שנות ה ; 30– שירים שרוכזו בשנת 1934 בספר אבני בוהו , שנעשה לספר היסוד של המהלך החדש הזה . כאן קבע שלונסקי את הכלל שהתוהו והכאוס , שעליהם דיווחה שירתו המוקדמת , והם אמנם עיקרה ויסודה של החוויה הקיומית האנושית , מחייבים מבע שאיננו זה של "השיר הפרוע , " אלא , להפך , מבע מתקן , מאזן ומשפה העומד בסימן הסדר והיופי . תפקידה העקרוני של השירה איננו להקצין מצוקות ו"מפולות" פנימיות אלא לאזן ו"לפייס" אותן . עליה לחפש "תיקון , " שיש בו משום מיזוג הכיעור עם היופי , הניהיליזם עם האמונה , הדיסהרמוני עם ההרמוני . זהו תפקידה הציוויליזטורי וההומניסטי של השירה בעידן שיברון האמונות ואובדן הדרך . חזרה אל המודלים הסימבוליסטיים יחד עם שלונסקי ובעקבותיו הגיעו אל הניא –Aסימבוליזם משוררים רבים אחרים , שהמודלים של הסימבוליזם הרוסי מראשית המאה ה20– היו טבועים בתודעתם . כך התנערה בת מרים עתה משירת הנשיות המורדת המוקדמת שלה ועברה תחילה לשירה יהודית כמו–מסורתית ואחר כך בעיקר לשירת אסוציאציות ותמונות צבעוניות שחתרה לגילוי הנעלם המטפיזי המרחף מעל למציאות החיים האנושיים . באורח סימבולי יכלה שירה זו גם לבטא כמיהה ציונית להתלכדות עם המהות המופלאה והנסתרת של ארץ–ישראל . עזרא זוסמן , שהחל את דרכו כמשורר רוסי , פירש עכשיו את הניסיון הארצישראלי במסגרת של סוגסטיות נוצריות , של סמלים נוצריים של קורבן , חסד , אפיפאניות זוהרות וטרנסובסטנציה פלאית . אברהם חלפי כתב שירים על בדידותו של האדם במרחב מטפיזי חסר גבולות ולא קונקרטי ; מרחב נפשי–רוחני , שבו עומד האדם אך ורק בפני עצמו ובפני אפשרות לא ברורה של מגע עם האל , ודווקא משום העירום הנפשי הזה הוא מסוגל לפתח יחס הומני נוגע אל הלב בפשטותו ובכנותו כלפי הזולת האנושי . לאה גולדברג , אחרי עלייתה ארצה והצטרפותה לקבוצת שלונסקי , התרחקה בהדרגה מן הישירות הבוטה של שיריה המוקדמים וכתבה שירים ספוגים תרבות צורנית וסגנונית אירופית , שבהם פורשו רשמי נוף , זיכרונות ילדות ואירועים במסגרת החיים הרגשיים פירוש סמלי אוניברסלי . אלכסנדר פן , שהגיע ארצה בסוף שנות ה20– חדור כולו רוחות המודרניזם המהפכני הרוסי ( בעיקר בהשפעת מאיאקובסקי ה'קונסטרוקטיבי' שרתם את עצמו אברהם שלונסקי ( כאן בציור של ציונה תג'ר ) – האות לפנייה המחודשת של חלק מן המשוררים החדשנים אל הסימבוליזם ניתן בשיריו של שלונסקי מסוף שנות ה20- וראשית שנות ה30- שרוכזו בספרו "אבני בוהו"

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help