sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:145

ובמידה מסוימת גם מן האימאג'יזם האמריקני . חידושו של פרייל היה לא רק שהוא שחרר את השירה העברית האמריקנית מן הזיקה הרומנטית לטבע ומן הרתיעה מהעיר הגדולה , מן הטון ההימנוני או האלגי החגיגי , מן העברית הבארוקית מהודהדת המקורות , המיושנת והעמוסה , אלא גם , ובעיקר , שהעמיד במרכז שירתו דמות אני מודעת היטב למגבלות של עצמה , משוחררת מגרנדיוזיות , פטורה מעיסוק בעניינים טרנסצנדנטליים , נותנת דעתה לענייני החיים ולמקרי היומיום . המשורר כתב ליריקה מהורהרת–אינטימית , שהריגוש אוזן בה בפיכחון ובהומור , ולשונה , לשון שיחה נינוחה , היתה מודרנית , מרווחת , כמעט מדוברת . השירים עסקו באדם החי את חייו בטבעיות בהאביטאט של הכרך המודרני והמתייחס אליו כאל מקום קיום נורמלי , ולא כאל נינוה או בבל החטאה . מבטו של פרייל נצמד בסימפטיה מעורבת באירוניה דקה אל האנשים המצויים – מלצריות , דוורים , סועדים אקראיים במסעדה האוטומטית , שכנים זעיר בורגניים . ביומיומי הוא גילה רצף חיים סודי , המרתק את משך הזמן והמרחב ל"הווה אחד של בהירויות ואפלות , " והעשוי להתגלות לעין בהזדהרויות אפיפאניות של החפצים היומיומיים ביותר – צלחת חרסינה , תיבת דואר צבועה אדום עז , אגס חצוי , גרוטאת מכונית . ואולם האפיפאניות אינן מוליכות את המשורר להשקפת עולם או לתחושת חיים מיסטיות . אדרבה , הן שייכות ליומיום והן עיקרו . לעומת פרייל , המהורהר והנינוח , המודרניסט העברי האמריקני הבולט השני , נח שטרן , היה משורר סעור רגש וסבוך נפש ( איבד עצמו לדעת במוסד לחולי נפש , ( אינטלקטואל חריף שכל ורב ידיעות , חסיד נלהב של שירת ת"ס אליוט ( כבר ב1940– תרגם לעברית בכישרון רב את "ארץ השממה . ( " שירתו , שלא נוצרה ברציפות , אינה אחידה ברמתה ואף אינה עקיבה מבחינה פואטית . במיטבה היא משמשת , בכל זאת , נקודת המפגש הבולטת בין השירה העברית שלפני העידן הישראלי לבין המודרניזם האנגלו–אמריקני . בחלקה המוקדם ( שנכתב בארצות הברית ובקנדה ) כוללת שירה זו שירים אימאג'יסטיים–תיאוריים , שהדיוק , החדות של התמונה והאיפוק שבעיצובה אינם שוללים מהם את אווירתם הריגושית , הנמסרת בעקיפין . לאחר מכן כתב שטרן ( בארץ–ישראל ובאירופה בימי מלחמת העולם , שהמשורר השתתף בה כחייל הבריגדה היהודית ) שירים הגותיים?– יחתיים משוחררים , מתפתחים בדרך אסוציאטיבית , ברוח "ארבע הרביעיות" של ת"ס אליוט . באחדים מהם הצליח להעמיד , ללא סטייה מן הרצף השיחתי הקולח , תמונת עולם מורכבת עמוסת ריגוש ותבונה חודרת . במרכז יצירתו לכל אורכה עומדת הדמות המעונה של המשורר עצמו , מוארת בהארות פסיכואנליטיות נוקבות , ולעומתה מציאות אנושית רבת פגמים , שהמשורר מדווח עליה , למרות פגמיה , באמפתיה , בכוח הסתכלות , בדייקנות , בריגוש שמתוך אהבת אדם . הן שטרן והן פרייל ( האחרון – ביתר עקיבות ) יצרו שירים לא מחורזים ולא שקולים , פיתחו דגמים שונים של ריתמוס חופשי , שאבו את חומרי המטפוריקה שלהם מן ההווי העירוני המיידי , והכינו את השירה העברית לקראת הנוסח שהתבקש לה בעידן הישראלי . מודרניזם עברי בחוץ–לארץ המודרניזם העברי שבחוץ לארץ , שהתפתח לצד המודרניזם הארצישראלי , הגיע , לפי דרכו , להישגים שאינם נופלים מאלה של זה הארצישראלי . את המודרניזם הזה אין מאפיינת פואטיקה אחידה . המשוררים הבולטים שיצרו אותו ( פוגל , לנסקי , פומרנץ , לאה גולדברג הצעירה , פרייל , שטרן ) חיו בארצות ובתרבויות שונות , היו סמוכים על מקורות ספרותיים שונים ויצרו סגנונות שונים עד מאוד זה מזה . עם זה היה לכולם מכנה משותף ברור – הריחוק מארץ–ישראל על אווירת 'הרת העולם' שבה , ומן המאבק ההרואי הציוני , שהתייחס אל עצמו ברצינות גדולה יותר מן הרצינות עצמה . הריחוק הזה התבטא ביחס הפשוט והישיר אל היומיומי , בהעדר פאתוס , בנטייה ( לא בכל המקרים ) להומור כבוש ולאירוניה עצמית – מאפיינים שנעדרו מן השירה המודרניסטית הארצישראלית רבת הגעש . גבריאל פרייל – שירים לא מחורזים ולא שקולים , בדגמים שונים של ריתמוס חופשי . שאב את המטפוריקה שלו מן ההווי העירוני

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help