sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:144

אפילו בהומור . אדם זה נאסר ב1934– ( בעוון יצירה בשפה " אסורה ( " והוגלה למחנות עבודת פרך בסיביר , שבהם כמעט נספה ברעב , במחלות ובתשישות מתמשכת . עם זאת הוא המשיך לכתוב שירים , שבהם דיווח בבהירות , בלי רחמים עצמיים , ולעתים גם בנימה אוטו–סרקסטית קלה , על גורלו . שיריו מן התקופה הזאת לא איבדו דבר מן הצלילות , מן האיזון הרגשי ומן השלמות הצורנית שהיו אופייניים לשירים הקודמים . לנסקי הוא מגדולי היוצרים העבריים במאה ה . 20– בפולין ובליטא התבלט מאבק ספרותי בין 'ותיקים , ' משוררים רומנטיים וסימבוליסטיים , לחדשנים . לעתים התנהל המאבק בלבם של החדשנים עצמם , שעדיין לא הכריעו בין הכיוונים השונים . למשל , לאה גולדברג , הדמות הבולטת ביותר שהופיעה בקרב חבורת הסופרים העבריים ברפובליקה הליטאית , פנתה ברבים משיריה המוקדמים ( שנוצרו לפני עלייתה ארצה בשנת ( 1935 לעבר סימבוליזם סוגסטיבימוזיקלי–מטפורי ברוח שירת אלכסנדר בלוק , ואילו באחרים , שהם הטובים שבשיריה שנוצרו בשלב הזה ( ומן המיטב שבכלל שירתה , ( פנתה למבע מפוכח , בהיר , ישיר , נטול ערפל מטפורי , דל צבע במכוון , לעתים אף בוטה " ) אני אישה לא יפה בת עשרים ושתיים , ( " שבאמצעותו מסרה בלי כחל וסרק חוויות אישה דחויה , כמהה לאהבה אך כושלת תמיד בזירת היחסים הארוטיים . בשירים אלה , שעמדו בסימן האקמאיזם נוסח אנה אחמטובה , פרצה המשוררת איזה מחסום שהיה קיים עד כה בשירת הנשים העברית , שנעשתה תחת ידה למפוכחת , נוקבת וכנה יותר משהיתה עד כה . המודרניזם המובהק של השירים האלה התבטא בישרות ובישירות שלהם , בלשונם הברורה , המשוחררת מכל עומס ספרותי אסוציאטיבי , במודעות העצמית נטולת הרחמים העצמיים האופיינית להם , בסירובם להתייחס אל החיים בפאתוס , ובעיקר במה שהמשוררת כינתה לימים " אומץ לחולין . " תרומתה של לאה גולדברג הצעירה לשירה העברית המודרנית בכללותה , כפי שנתגלמה בשירים האלה , היתה ניכרת וחשובה . בפולין פעלו , בצד משוררים רומנטיים ותיקים בני דור תלמידי ביאליק , ובצד משורר סימבוליסט חשוב , שתרם תרומה ייחודית לפיתוח המחזה הפיוטי ההגותי–סמלי העברי ( מתתיהו שוהם , ( גם מודרניסטים מובהקים , אשר נטו רובם אל האקספרסיוניזם בנוסחים השונים שקיבל בשירה הפולנית . הבולט שבהם היה בר פומרנץ , משורר בעל פוטנציאל יצירתי רב , שלא מומש מימוש מלא – שכן כישרונו של פומרנץ התפתח בהדרגה אבל הוא עצמו נרצח בימי מלחמת העולם השנייה בהיותו בן ארבעים בלבד . עם זאת כוללים שני קובצי שיריו , שראו אור בחייו , ובייחוד השני שבהם , פנס ביער , ( 1939 ) כמה מן השירים הטובים ביותר שנכתבו בעברית בתקופה הנדונה . פומרנץ החל את דרכו כמשורר רומנטי חולמני המבקש אהבה אידיאלית על רקע פסטורלי ( שהתבסס על זיכרונות ילדותו בכפר . ( ואולם עד מהרה גילה המשורר בקרבו את הפיכחון , המציאותיות והעירוניות , שאפשרו לו לא רק להביע ולתאר בכוח רב מצבים קונקרטיים , אלא גם לפרש את המשמעות של המציאות החילונית–העירונית פירוש בוגר , חודר , לעתים מפליא במקוריותו . הפירוש מומש בעיקר באמצעות מטפוריקה לא–רפרנטית נועזת , משוחררת מכל שבלוניות . אמנם בכל שיריו נותר פומרנץ הילד המפוחד העומד לפני "אדוני המורה" ( המציאות ) ואינו מסוגל לפתור את הבעיה המתמטית הקשה ( קשיי הקיום , ( שנרשמה לפניו על לוח שחור ( המצטייר כמין 'קריית שטן' ז'ול–וורנית , ( וסופג את העונש הצפוי : "בלא ארוחת צהריים , " אבל הילד נעשה חכם ובוגר בלי שאיבד את תמימותו . האקספרסיוניזם של פומרנץ , שנבע ממציאות נפשית סוערת ומן הרצון להעמיד את השיר כולו , לרבות חלקיו התיאוריים , על המבע המטפורי העז של המציאות הזאת , הכתיב שירה ? יחתית , משוחררת , נרגשת , נטולת חריזה ומשקל , המערבת עברית קלאסית בלשון הדיבור . פומרנץ קבע נוסח משלו באקספרסיוניזם העברי – לא דומה לנוסחיהם השונים כשלעצמם של אצ"ג , פוגל ולמדן . מאצ"ג נבדל פומרנץ באיפוק , בממדים לא מוגזמים של האני , בריסון הרטוריקה , בהעדר כל יומרה נבואית . מפוגל הוא נבדל בריחוקו מן הדיכאוניות המושרשת , הרדוקטיבית , מן העיסוק הלא פוסק בחלופיות ובמוות , וכן בעמידה נמרצת , לעתים נלהבת , על זכותו של האני לקיים את עצמו קיום רוחני מלא ללא כניעה להשפעתה השוחקת של תחושת הבדידות והכליה הקרבה . מלמדן נבדל פומרנץ ברבגוניות התמאטית שלו , בשחרור מן העיסוק האובססיבי ב"גורל ישראל , " בתשומת לבו ליומיומי , למיידי , לאישי , ברעננות סגנונית ובוויתור על חריזה ושקילה שאינן מעניינות . אסכולה עברית רומנטית שמרנית בארצות הברית התבצרה אסכולה עברית רומנטית שמרנית . לרומנטיקה העברית ניתנה כאן אף מעין ארכת חיים , שהתגלמה ביצירתם של שני משוררים עבריים מטפיזיים רבי מקוריות , שמעון הלקין ואברהם רגלסון . המודרניזם הופיע כאן רק בראשית שנות ה , 30– תחילה בשיריו הצנועים של ברוך כצנלסון , שהיה בתקופה זו תלמיד מובהק של דוד פוגל , אקספרסיוניסט מהוסה ומעודן . ואולם נציגיו הבולטים יותר של המודרניזם באו מעט לאחר מכן . גבריאל פרייל בא אל השירה העברית מן השירה היידית האמריקנית המודרניסטית מאסכולת אינזיך ( ר' מודרניזם יידי בארצות הברית במדור זה )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help