sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:143

פרצה מתוך ילדות יהודית כפרית–מסורתית באוקראינה אל תוך שירה נשית מרדנית , שחתרה , מצד אחד , למימוש עצמי נשי רגשי וארוטי , ואילו מן הצד האחר עיצבה מרחב אדיר של עולם מטפיזי רחוף מרחקים רגשיים ואפוף רזים מיסטיים . שירתה המוקדמת מיזגה בתוכה רצפים אקספרסיוניסטיים עם מורשת הסימבוליזם הרוסי . הפופולרית והמשפיעה שבקרב המשוררות , רחל בלובשטיין , אף שגם היא באה אל השירה העברית עם מטען לשוני–אסוציאטיבי עברי דל , לא פנתה אל הכיוון האקספרסיוניסטי , אלא , להפך , למין ניא –Aקלאסיות . היא ביקשה להעמיד את שירת הסבל והפגיעות הנשית לא על הביטוי המועצם אלא דווקא על הביטוי המאופק , הבהיר והחסכוני ; להפוך " צריחות שצרחתי נואשת " למסכת חרוזים מהוקצעים , פשוטי מבע , נגישים כמעט לכל קורא עברית . רחל נמנית עם מי שהחזירו לשיר העברי את המבנה הדייקני , הפרוסודיה המבוססת על משקל וחרוז על פי ההגייה וההטעמה הארצישראליות והלחן המתמסר בקלות לליווי מוזיקלי . נטיותיה הפואטיות ביטאו , מצד אחד , אישיות מורכבת , קשה , שאינה מוכנה לחשיפה עצמית מלאה , ומצד אחר , את האיפוק והעמידה בסבל ברוחה של תנועת העבודה הציונית . למרות השמרנות הצורנית והסגנונית שלה , היתה להופעתה משמעות מודרניסטית מובהקת ( שהיא עצמה עמדה עליה ברשימותיה הספרותיות , ( שעיקרה : ישירות הביטוי , ראיפיקציה מוחלטת של החיים האישיים הקונקרטיים , " כאן על פני אדמה , " כנושא לשירה , שימוש פיוטי בעברית המדוברת , קירוב השירה אל החיים היומיומיים , אל הקונקרטי ואל החילוני , הלא חגיגי . המודרניזם התפתח גם בשירה העברית שהמשיכה להיווצר מחוץ לארץ–ישראל , במרכזים אחדים – ברית המועצות ( עד להחרמתה של העברית וירידת היצירה בה למחתרת במחצית השנייה של שנות ה , ( 20– פולין , הארצות הבלטיות , רומניה וארצות הברית . אמנם בכמה מן המרכזים הללו – בייחוד זה שהתהווה בארצות הברית משנות ה90– של המאה ה19– ואילך – התבצרה מעין שמרנות פואטית , דבקות בעקרונות הפואטיקה הביאליקאית . שמרנות זו ניתנת להסבר על רקע מעמד הספרות העברית בחברת המהגרים בארה " ב , שהק C יעה ביצירה העברית כמה מסממני היסוד של עידן הרומנטיקה הביאליקאית : בדידותו של היוצר העברי בכרך המהגרים ההמוני ; אופיו הלמדני–הספרותי ( מרבית המשוררים העבריים בארה " ב כבפולין היו מורים עבריים ;( הדימוי העצמי שלו כגולה בכרך נוכרי , שממנו התחייבה זיקה רומנטית , לעתים ; נתיאיסטית , לטבע ; והיחס לארץישראל כאל חזון מרוחק . דחפים מודרניסטיים עם זאת פעלו בכל המרכזים שמחוץ לישראל גם דחפים מודרניסטיים , שמקורם היה הן במגע עם הספרות המקומית והן בהיגיון הפנימי של החיים הנפשיים של המשורר בשולי החברה שבה פעל . במרכז הרוסי הגדול , אשר עד למלחמת העולם היה עמוד התווך של הספרות העברית , השפיעה על קבוצה שלמה של יוצרים צעירים האווירה המהפכנית והפואטיקה ( הפוטוריסטית והאימאז'יניסטית ) שהיתה כרוכה בה . היוצרים האלה , ובהם משוררים לא מעטים ( בת מרים היתה אחת מהם , ( ראו בעצמם "א A קט CA ראים עבריים" וניסו ליצור שירה סוערת והכרזתית של "צלצלי שמע" ברוח השירה הרוסית הפוטוריסטית המהפכנית בת הזמן . יצירתם נותרה בעיקרה הכרזתית–רטורית ולא מגובשת . ייתכן שניתן לייחס זאת לקוצר הזמן שבו הותר לקבוצה לפעול . ייתכן , לעומת זאת , שניסיונה של הקבוצה נועד לכישלון מראש משום הניגוד הבלתי נמנע בין התרבות הסובייטית לבין התרבות העברית , שהוכרזה כאויב מעמדי המועד לחיסול . אולי לא מקרה הוא שהמשורר העברי המופלא שפעל ( במחתרת ) בברית המועצות , חיים לנסקי , לא היה קרוב קרבה חברתית ופואטית ל"אוקטובראים . " יחסו לברית המועצות ולמהפכת אוקטובר היה משלב מוקדם למדי ספקני ואירוני . הוא אף נסוג נסיגה מודעת מן המודרניזם הגועש של בני זמנו ויצירתו חפה מכל משקע אקספרסיוניסטי , פוטוריסטי או אימאז'יניסטי . בעברית מודרנית–עדכנית , גמישה ועם זאת ספוגת תרבותיות ספרותית , ומתוך שימוש מוזיקלי טבעי ועתיר ניואנסים בהטעמה ובהגייה הארצישראליות , כתב לנסקי שירה וירטואוזית חרוזה ושקולה ברוב חן וברק . שיריו היו מרוכזים , בנויים בקפידה , קצרים ותמציתיים ( רובם , ( מפותחים סביב פיגורה מרכזית או שימוש לשון אידיומטימטפורי , 'קלאסיים , ' בהירי מבע , נתונים לחלוטין לשלטון ידו המעצבת של המשורר . לוכדו בהם ריגושיות עצורה והומור שובב , ישירות הבעה ושנינה מלוטשת , פתיחות רומנטית כביכול לטבע עם פיכחון והכרת המציאות , זיקה חמה אך לחלוטין לא סנטימנטלית אל העבר היהודי הקרוב . למרות כל אלה היה לנסקי מודרניסט , שמקומו המרכזי בין מעצבי המודרניזם העברי עתיד לזכות להכרה שעדיין לא ניתנה לו . המודרניזם שלו התבסס על יחס מפוכח לחלוטין אל היומיום האנושי , ואל האני על מגבלותיו ויכולותיו , על ויתור מוחלט על כל הצעפה מייפה של פני המציאות כמו גם על כל J גשה עודפת המטשטשת את המתאר האובייקטיבי של החיים . שירי לנסקי – מושלמים באומנותם ועם זאת קלים , משוחררים , טבעיים – היו מעצם נעוריו של המשורר שיריו של אדם בוגר ומאוזן , היכול להתייחס אל עצמו ומצוקותיו באירוניה קלה ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help