sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:141

עצמה , המסוגלת רק למגעים קצרים ושטחיים עם זולתה , הורסת גם את האני כשלעצמו ומבטלת אפשרות של אינדיווידואליות אמיתית . בה במידה היא מבטלת את ממד הזמן ההיסטורי ( ההיסטוריה היא גבב של גרוטאות , אשר מתוכו "בולטת נעל הפוכה אל העתים ( " ומזהה את ממדי המרחב עם ממדי הבדידות האנושית . כל המשוררים נזקקו בשלב הזה לעיר האירופית הגדולה , למטרופולין , שהיחיד נבלע בה כמו בתוך יער עד , כסמל מרכזי בשירתם . ארץ–ישראל ייצגה את הניגוד הקוטבי למטרופולין זו , ובדרך זו גילמה את אפשרות הרה–אינטגרציה , החישוק מחדש של הנפש המתפוררת . אצל אצ " ג היתה רה–אינטגרציה זו כרוכה גם בשיבה מיסטית אל האמונה . בה בשעה היא הסתמכה בעיקר על רעיון " המהפכה העברית , " היינו , הרעיון שבמצבו ההיסטורי של עם ישראל התחולל שינוי מהפכני לא רק בזכות השיבה לארץישראל אלא בעיקר מכוח התחייבות למאבק להקמתה של מדינה ") מלכות (" יהודית עצמאית . כאשר , במחצית השנייה של שנות ה , 20– התאכזב המשורר קשות מהתפתחות המפעל הציוני בארץ ומיכולתם של מנהיגיו לחתור לייסודה של מדינה עצמאית בה , הוא נעשה לנביא זעם פוליטי , למבשרן של שואות ולחוזה החזון של מלכות יהודית גדולה שתיווצר אחר סילוק הממסד הציוני הקיים והחלפתו בקאדר של מהפכנים אמיתיים . הרה–אינטגרציה לא נתפרשה לגרינברג כחידוש יחסי הגומלין הרומנטיים בין היחיד לאומה ברוחו של ביאליק . היא נתפרשה לו יותר ויותר במושגים של אחדות הגזע , דמוניזציה של ה " אחר , " ה " גוי , " שאינו נכלל בה , וכן במסכת דימויים כוחניים וצבאיים . המשורר תבע עתה את הצנעת האני ואת ההתמקדות בזהות הקולקטיבית הלאומית . שלונסקי מצא את הרה–אינטגרציה בהתערות בטבע הבראשיתי של ארץ–ישראל , בהיצמדות לאדמה ולכוחות הפריחה הפרועים שלה . בזמן שאצ " ג ראה בעלייה השלישית צבא חלוץ לכיבושה של מדינה עצמאית , שלונסקי ראה בה שיבה של יחידים ליניקה ממקורות החיות הראשוניים . היו משוררים שלא מצאו שום דרך לרה–אינטגרציה . פוגל , הבולט שבהם , האמין לכל היותר ביחס האמפאתי אל " כל העניים , " שאפשר להציע להם כף מרק או מקום על גבי מצע תבן משותף . לא במקרה הוא לא מצא את מקומו בארץ–ישראל , חזר לפריז ( שבה חי משנת ( 1925 ונספה בצרפת בימי מלחמת העולם . הן על רקע האנטרופיה והן על רקע האינטגרציה המחודשת , התבלטה התיישנותה של המערכת הפואטית הביאליקאית על כלל מרכיביה . מסכת התיאומים הפנימיים , שהיתה מונחת ביסודה של המערכת ( אדם–יקום , יחיד–אומה , האישי והאוניברסלי ) נראתה חסרת צידוק , וההסדרים הסגנוניים והפרוסודיים שהיו מושתתים עליה נראו בלתי תופסים . עתה בלט בהשפעתו האקספרסיוניזם , שהגיע אל הספרות העברית ממקורו הגרמני ומה = יו בספרות הפולנית . תביעתו העיקרית – העמדת השיר לא על תיאור העולם אלא על החצנה מיידית ומלאה , ללא ייפוי וללא עיבוד מלכד , של הרגשות , התחושות והמחשבות שהוא מעורר – התקבלה על לב רבים , ובתוכם גם כמה מוותיקי הדור , ששינו את סגנונם ( כגון המשורר יהודה קרני , ש'נולד' מחדש כאקספרסיוניסט עם עלייתו ארצה בשנת . ( 1921 בהשפעתו של האקספרסיוניזם נעלם מן השירה , לפחות לתקופה מסוימת , האידיאל של השיר השלם , המצרף חומרים הומוגניים לשלמות אורגנית . השיר נתפס עתה כמבע פתוח , או פוליצנטרי , רב מוקדים , העוקב אחרי מצבים נפשיים לא יציבים , אשר אינם מאפשרים אחידות תמאטית וסדר צורני ברור . הוא התנער מתפקיד התיאור המימטי המחקה את העולם החיצוני ( הטבע , החברה ) והרבה בשימוש במטפורות לא Q פ Q נטיות ( שאין דמיון ברור בין המוביל לנושא שלהן , ( שתפקידן לא לתאר , אלא להעצים את המתח הרגשי . פעמים רבות הוא ויתר על חרוז ומשקל ( גם אם נשמרה בתשתיתו רציפות מטרית מסוימת , ( ונמנע משמירה על אורך טור קבוע ומהקפדה על רמה סגנונית קבועה . מובן שבמסגרת כוללת זו ביצר לו כל משורר אופן ביטוי ייחודי משל עצמו . אצ"ג ופוגל הדגימו בשירתם את רוחב המנעד שאפשרה הפואטיקה האקספרסיוניסטית . הראשון כתב בעיקר שירי ענק גושניים , רבי נושאים , מאריכים בטוריהם עד מעבר לכל המקובל עד כה בשירה העברית ( ועל ידי כך יוצרים תחושה ריתמית 'אוקיינית , ' גועשת , ( עתירי רטוריקה קיצונית המסתייעת בשפע מטפורות לא רפרנטיות , המערבות לשון גבוהה בלשון נמוכה , לרבות עגה ולעזים . בשירים האלה בוטאו בכוח עצום הן מצבי ייאוש ניהיליסטי והן אקסטזה משיחית . דמות הדובר בשירים נעה בין ה"משוגע" לזו של יורש נביאי המקרא . המשורר שם עצמו בהם הן לדוברו של האדם האנונימי–העירוני והן לדוברו של " שבט החלוצים" בקיבוצי עמק יזרעאל . פוגל , לעומת אצ"ג , כתב שירים קצרים מאוד , שבהם שום בית אינו דומה למשנהו לא באורכו ולא בדגם הריתמי המתהווה בו . משפטי השיר שלו קצרים , ישירים ופשוטים . לשונו לשון שירית תקנית – אבל יחסית נמוכה , דלה מבחינה מטפורית . רושמו של השיר השלם קרוב לזה של קטע שיחה אינטימית או לזה של רצף קצר של הרהורי אדם בינו לבין עצמו . בכל אלה הסתייע פוגל בהתאמת המערכת השירית לממדים מוקטנים מאוד של האני , שסימני הווייתו הייחודית השתחקו ונעלמו ( בכך בעיקר קנה המשורר לעצמו את איבתו הבלתי מתפשרת של ביאליק ) וכך גם אפשרו מבע עצור ומקוטע , ההולם את מי שהורגל בעמידה "לפני השער האפל . " שלונסקי מיזג בשירתו ( המוקדמת ) כיוונים אקספרסיוניסטיים עם השפעה חזקה של האימאז'יניזם הרוסי נוסח יסנין . האחרון הוא שחייב את העמדת השיר – קודר או

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help