sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:140

משיחיות לתיקון חיים רדיקלי של האנושות כולה ושל עם ישראל בארץ–ישראל . אלה הורו על אפשרות של אינטגרציה מהפכנית , חדשה , שתציל את היחיד ואת הציבור מהתפוררות ומתחושת ניכור . המשורר יצחק למדן , מן המבטאים המובהקים של התקופה , תיאר את נפשו כחבית , שחישוקיה התפוררו והיא עומדת להתפרק אלא אם כן העתקתה "בכוחות אחרונים" מאוקראינה מוכת הפוגרומים ל"מסדה" ( ארץ–ישראל כמבצר וכסיכוי האחרונים של העם היהודי ) תחשל מחדש את החישוקים או אף תאסור את המשורר בJ" תמה משולשת" המורכבת משלשלת הגורל היהודי ההיסטורי , משלשלת המפעל הציוני בארץ–ישראל ומשלשלת הלשון העברית ותרבותה . המשורר נזקק לכל השלשלאות המחזקות ( אך גם מגבילות ) הללו משום שניטלטל בלי הרף בין ייאוש לתקווה , בין תחושת התפוררות לאפשרות של התלכדות מחודשת . המודרניזם בשירה העברית שלאחר מלחמת העולם , בעיקר כפי שהתפתח בארץ–ישראל בשנות ה , 20– בא לבטא את הטלטול הפנימי הזה ולהעמיד את התרבות העברית החדשה על המציאות האנושית והיהודית שיצרה אותו . הוא תקף את השירה העברית הרומנטית וספיחיה מארבע נקודות מוצא שונות , שהשלימו זו את זו : א ) שירה זו לא נתנה ביטוי מלא לאקזיסטנציה האנושית הריאלית , בכל אימתה . השירה נתחייבה אפוא לעבור מהפך של התעמתות עם הקיום החשוף ( אצ"ג תיאר אותו "ערטילאי ( " ושל התנערות מוחלטת מן האשליות שהביאה עמה הן מן הרומנטיקה והן מתרבות אירופה הליברלית–הפרוגרסיבית של שלהי המאה ה . 19– ב ) בה במידה לקתה השירה של הדור הקודם בהתייחסות רומנטית–חזונית אל המעשה הציוני . התמורות שהתרחשו בחיי העם היהודי ובהתפתחות המפעל הציוני מחייבות ראיפיקציה – כלומר , מימוש הרעיון במעשה , בדבר מוחשי – של חיי היהודי המודרני ובייחוד חייו של היהודי החלוץ בארץ–ישראל , התייחסות אל ההווי הקונקרטי ואל הממשות של המציאות בארץ . ג ) השירה הרומנטית לא הביאה בחשבון את השינויים שהתחוללו בעצם המצב האנושי ( והיהודי–הציוני ) בעקבות המהפכה הטכנולוגית והחברתית , שנתגלתה הן במפעלי ענק של התמודדות רציונלית–מכנית של האדם עם הטבע והן במעשי הרס והשמדה ( במלחמת העולם ) שלא היה להם תקדים בהיסטוריה . המציאות הזאת , ששינתה את 'דעת האדם' ואת ההכרה העצמית שלו ( ובתוך כך שינתה בהכרח גם את אופיו של המפעל הציוני , ( חייבת למצוא את ביטויה בשירה ולכוון את התרבות . ד ) השירה הרומנטית סגרה את עצמה מבחינה צורנית , ; ר A ס A דית , באמצעות הקביע < ת של המשקל והדמיון הצלילי של החריזה , ומבחינה סגנונית – בדפוסים צורניים שהתאימו להלכי רוחה ושוב אין להם מקום . השיר העברי חייב לפרוץ את דפוסי המבנה של הבית השקול והמחורז , את דפוסי ה ; ר A ס A דיה המסתמכת על המשקל והחרוז , את הריכוז החד–מוקדי של השיר סביב גרעין חווייתי אחדותי , את השימוש העקיב בלשון שירית גבוהה ובמטפוריקה שיש בה התאמה ברורה בין ה"נושא" ( הדבר שאותו מדמים ) ל"מוביל" ( הדבר שאליו מדמים . ( השיר צריך להיעשות ל"פרוע" ( א' שלונסקי : "אם תבל היא שיכור וקרוע , אני הוא שירה הפרוע , אני השיר ;( " לרב מוקדים תמאטיים , מעורב מבחינת הרמה הסגנונית ושכבות הלשון – עד לסלנג ועד בכלל ; למשוחרר בלשונו הפיגורטיבית מהתאמה למציאות חוץ שירית וגם מכל התאמה בין ה"נושא" ל"מוביל , " חופשי במקצביו , חורז או לא חורז אך תמיד לא כפוף לטונאליות מוזיקלית מלכדת וכו . ' בכל אלה הלכה השירה המודרניסטית בעקבות זרמים מודרניסטיים בשירת אירופה בת הזמן , ובעיקר האקס Q ; סי A ניזם , הפ < ט < ריזם והאימאז'יניזם . תחושת הכאוס כנקודת מוצא נקודת המוצא של השירה המודרניסטית היתה תחושת הכאוס והאנטרופיה השולטים הן בחברה ובתרבות שלאחר המלחמה והן בעולמו הפנימי של היחיד . הבולט במשוררי התקופה , אורי צבי גרינברג , קשר תחושה זו בעיקר במצב התודעתי " ) הכרת הישות ( " של האדם , שאיבד את אמונתו הדתית באל ובנצחיות הנפש ונדון למודעות מתמדת לממדים האבסורדיים והטראגיים של מצבו , וכיוון שאנו המחזה של עצמנו , אנו חיים את קיומנו הן כנפשות הפועלות במחזה והן כצופיו המתבוננים בו מרחוק . אצ"ג גילה תחושה זו בימי המלחמה , בקרבות השוחות האכזריים בחזית סרביה , אך משמעותה הורחבה בשירתו עד כדי הזדהות עם הניהיליזם , כפי שפירש אותו ניטשה ב"הרצון לעוצמה . " האדם , אחר 'מות האלוהים , ' המום לגמרי , מודע כל העת לרצף הקיום המתקצר , לריקבון אחר המוות , לארעיות של כל קשר אנושי . מודעות זו מבריחה אותו לאורגיות סקסואליות , לבתי מרזח , לפשע ולשיגעון . אמנם , אותה מודעות עצמה גם דוחקת באדם לחפש קשר מחודש עם האל והאמונה בו . אברהם שלונסקי תיאר תחושה דומה באמצעות המושגים " בוהו" ( ריקנות ) ו"סתם" ויצר בשירתו המוקדמת עולם מיוסר , מצורע , בריוני וכאוטי של חברה שאיבדה את הקוהרנטיות שלה ושל יחידים החיים את חייהם "סתם" בתוך רצף זמן שהתרוקן ממשמעות והמשכיות . דוד פוגל תיאר מציאות שבה כמעט לא נותרה לאדם אלא הוודאות של מותו הקרב והולך , ולכן הוא שרוי תמיד "לפני השער האפל . " ילדות צבעונית , נעורים , תשוקה מינית ונדודים אינם אלא הקדמה חולפת להליכה מתוך בדידות לקראת המוות . ודאות זו , הגם שהיא פועלת על החברה פעולה אטומיסטית והופכת כל יחיד לישות מקופלת בתוך

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help