sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:138

המודרניזם היהודי – תקופת הסער והפרץ המודרניזם בשירה העברית עד קום המדינה דן מירון שורשי המודרניזם בשירה העברית נעוצים בקרקע הרומנטיקה המאוחרת שלה . איחורה של הרומנטיקה בשירה העברית , שהתרחשה כמעט מאה שנים לאחר העידן הרומנטי בספרויות האירופיות המרכזיות , נבע הן מקצב ההתפתחות החברתית והאידיאית של התרבות העברית ושל הספרות העברית החדשות , והן מן העובדה שבמפנה המאה ה20– חייבו תרבות וספרות אלו את עצמן – אמנם לא בדרך פשטנית וחד–ממדית – לתנועת שחרור לאומית ( הציונות ) ולמפעל של תחייה תרבותית–ספרותית שהתבססה על טיפוחו של היחיד העברי עתיר חיי הרגש , המחשבה והיצר ושוחר מיצוי הפוטנציאל האנושי שהתגלם בו . שתי ההתחייבויות הללו עלו בקנה אחד עם הנחות היסוד של הרומנטיקה , והספרות העברית בראשית המאה ה20– לא יכלה שלא להסתמך על הנחות יסוד אלו . אלא שהאיחור הרב הזה גרם שהתרבות והספרות העבריות היו חשופות בהכרח , מכוח הפתיחות שלהן לתרבות אירופה בת הזמן , להלכי רוח פוסט–רומנטיים ואף מודרניסטיים במושגים של סוף המאה ה . 19– מבחינה רוחנית–תרבותית הביאה חשיפה זו , מצד אחד , למגעים עם הלכי רוח ספקניים וקדורניים , עם הדקאדנס האירופי בן הזמן ( ר' דקאדנס בספרות העברית במדור זה , ( ומצד אחר – עם הפילוסופיה הוויטאליסטית , עם תורת האדם העליון של פרידריך ניטשה ועם האקזיסטנציאליזם הדתי או החילוני של הוגים כמו רוזאנוב ולב שסטוב . מבחינה אמנותית–ספרותית התבטאה החשיפה ביצירת מגע עם זרמים כגון הסימבוליזם , האימפרסיוניזם וראשית האקספרסיוניזם . קליטת ההשפעות של כל אלה היתה כרוכה הן בהגברת הנימה התחייתית של הספרות ( כאן מתבלטת ( ובנקודה זו צודקת הגישה הלאקאניאנית שאינה מבדילה בין הטיפול להכשרה הפסיכואנליטית . ( יש המפנים את תשומת הלב אל ריבוי האסכולות והמחלוקות בפסיכואנליזה כעוד מאפיין יהודי שלה . חרף העוקצנות שבהבחנה זו , ראוי אולי לאמצה . לא זו בלבד שתרבות השיח הפסיכואנליטית כיום מעודדת פלורליזם רעיוני , אלא שעדים אנו לחזרה של זרמים פורשים אל הזרם המרכזי ואינטגרציה רעיונית ביניהם . לא קשה למצוא בניתוב הזה של שאיפת המדנים אל אפיקים יצירתיים הד לאמרה התלמודית " אלו ואלו דברי אלוהים חיים . " גם מתנגדיה של הפסיכואנליזה יכולים להתגדר בבקעה זו של המשותף לה ולמסורת היהודית . כשם שהיהדות והציונות מצאו עצמן לא אחת , כשניתן בידן כוח ללא ביקורת , נעשות לאידיאולוגיות דכאניות , רובצת חטאת זו גם לפתחה של הפסיכואנליזה כשהיא חוברת לממסד רפואי אטום או לאקדמיה כוחנית . במובן זה , דווקא אחרי קריסת החזון הקומוניסטי עם חלומותיו המגלומניים , ראוי להזכיר כי הפסיכואנליזה טומנת אף היא בחובה – לטוב ולרע – רעיונות משיחיים . מן הנמנע לעסוק באנלוגיות בין נפש היחיד לנפש החברה בלי להסיק כי גם תהליכים תרפויטיים יכולים להיות מועתקים , בשינויים המתבקשים , מהתחום הראשון אל השני . במילים אחרות , אין זה יותר מדי לקוות כי ככל שהחשיבה הפסיכואנליטית תמשיך לחלחל אל כל מגזרי החברה , תצליח התובנה הבאה איתה לפרק ולנטרל מחלות ציבוריות כגזענות , פנאטיות וטוטליטריות . אחרי הכול , קיים יחס הפוך , שבבוא היום ניתן יהיה לתת לו אף ביטוי כמותי , בין חופש המידע והביטוי הקיימים בחברה לבין לוחמנותה , עריצותה ושנאת הזר שבה . ניתן לפיכך לראות בדמוקרטיזציה של חברה מעין אנליזה ציבורית , והיא ערובה לירידת לוחמנותה של אותה חברה ממש כשם שתובנה היא תנאי לנורמליות של היחיד . בכך ראויה הפסיכואנליזה לתפוס את מקומה בין תנועות השחרור הגדולות של העת החדשה . לקריאה נוספת : גיי , פ . פרויד : פרשת חיים לזמננו . תל–אביב : דביר , . 1993 סימון , ע . א . "פרויד היהודי . " מתוך : האם עוד יהודים אנחנו ? תלאביב : ספרית פועלים . פרום , א . והייתם כאלוהים : פירוש רדיקאלי למקרא ולמסורת הבתרמקראית . ירושלים : א . רובינשטיין , . 1975 גלוזמן , מ . ( עורך אורח ) "פסיכואנליזה , יהדות , ציונות . " קובץ מיוחד . זמנים , . 2004 , 88 הטב , י . ( עורך ) פסיכואנליזה : הלכה ומעשה . תל–אביב : דיונון , . 2003

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help