sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:137

חיים וייצמן סיפר לארנסט ג'ונס , ה"אפוסטול" הבלתי–נלאה של פרויד ( ודווקא הלא–יהודי היחיד בחבורת המקורבים ) על " המהגרים העניים המגיעים לפלשתינה מגליציה ללא כסות לגופם אך עם הקפיטל של מארקס בידם האחת ופשר החלומות של פרויד בידם השנייה . " השילוש של הרצל , מארקס ופרויד יצר ללא ספק תשתית אידיאולוגית עקיבה ומרשימה לחלוצים רבים , שביקשו לראות את שחרור עמם וארצם בתוך ההקשר הכולל של תנועות שחרור הלאום והיחיד מכבלים חיצוניים ופנימיים כאחד . הפסיכואנליזה הישראלית נוסדה בידי כמה מתלמידי פרויד שעלו ארצה ערב מלחמת העולם השנייה , ובראשם מאקס אייטינגון ומשה וולף . המכון הפסיכואנליטי בירושלים ( שבימים אלה קם לו אח צעיר בת"א ) הוציא מתוכו ברבות השנים כמה תיאורטיקנים , כדוגמת פנחס נוי ועמנואל ברמן , בעלי שיעור קומה בינלאומי . יהודה פריד היה חלוץ ביישום רעיונות פסיכואנליטיים , לצד משנה חברתית רדיקלית ולעתים "אנטיפסיכיאטרית , " בבתי חולים קהילתיים . לצד התעסקותם הטבעית בטיפול בבעיות אופייניות לישראל כגון מלחמות , טרור ושסעים פנימיים , מגלים כמה אנליטיקאים ישראליים מעורבות גם בסוגיות חברתיות ואתיות קשות . כתבי פרויד זוכים כיום לתרגומים חדשים רבים בעברית , המריקים את הגרמנית החיננית של המקור לעברית עכשווית , ועמם מתורגם חלק גדול מהקלאסיקה הפסיכואנליטית הישנה והחדשה . כתב העת שיחות מפרסם עבודות ברמה שלא היתה מביישת כתבי עת בינלאומיים . בבתי החולים הפסיכיאטריים הוותיקים בארץ עדיין ניכרת האוריינטציה הפסיכודינמית , אשר ראשיתה בימים שבהם פסיכואנליטיקאים אשר עלו ממרכז אירופה עיצבו את הפסיכיאטריה בארץ–ישראל . צריך להמתין ולראות אם השינויים העוברים כיום על שירותי הבריאות , שבארה"ב כבר הביאו לדלדול הגישה הפסיכודינמית לטובת פסיכיאטריה תרופתית בעיקרה , לא יביאו לתופעה דומה בארץ . ה . יסודות יהודיים בפסיכואנליזה והרלוונטיות שלה לימינו האם בבחינה אובייקטיבית של הפסיכואנליזה ניתן לזהות מאפיינים השייכים למסורת האינטלקטואלית היהודית ? מחברים רבים , בעיקר מארה"ב , השיבו על כך בחיוב . הפסיכואנליטיקאים מורטימר אוסטוו והארולד בלום היו בין הראשונים שהדגישו את קווי הדמיון שבין הפסיכואנליזה למסורת היהודית , וכמוהם גם אריך פרום בספרו החשוב והייתם כאלוהים . דוד בקאן , בספר מרתק על ההקבלות בין החשיבה הקבלית לזו הפסיכואנליטית , התאמץ להוכיח כי פרויד היה מושפע מהזוהר . ריצ'רד רובנשטיין וסוזאן הנדלמן הורו על קווי דמיון מפתיעים בין הפסיכואנליזה לחשיבה המדרשית . דחיפה חדשה למגמה זו נתן יוסף–חיים ירושלמי בספרו משה של פרויד ששם הוא מנסה , בטיעונים מקוריים מאוד ומתוך אנליזה של פרויד עצמו במיטב הפלפולים הפרוידיאניים , להראות שהאיש משה ואמונת הייחוד התכוון לבסס את המסורת האינטלקטואלית היהודית בנפרד מהאמונה . ירושלמי אף מתאמץ ( בדוחק ) לייחס לפרויד ידיעת עברית ויידיש . ואמנם , כמה הקבלות בין הפסיכואנליזה למחשבה היהודית נראות כיותר ממקריות . כך , החירות הפרשנית המאפשרת ואף מחייבת לחדור אל מעבר למשמעות הגלויה אל משמעות נסתרת לא צפויה , ואפילו פרדוקסלית , ידועה היטב מהשיח התלמודי . יתרה מזאת , העובדה שה"התנגדות" של המטופל לפירוש הפסיכואנליטי ואפילו למהלך ההבראה נתפסת בפסיכואנליזה כחלק חיוני מהטיפול נשמעת דומה לחיוב של מוסד המחלוקת התלמודי . גם במה שאומרת התיאוריה הפסיכואנליטית על המתרחש בלא–מודע ניתן למצוא מבשרים רבים בתורת הנפש של המשנה , התלמוד והקבלה , ולראיה : האגדות והאמרות הרבות מהתלמוד והזוהר הרואות ב"יצר הרע" שותף הכרחי וקונסטרוקטיבי בחיי היומיום ואפילו באורח החיים הדתי עצמו . קו משותף משעשע לשתי המסורות ניתן למצוא בדרך שבה מטפלת הפסיכואנליזה במייסדיה , כי ההשוואה בין הממסד הפסיכואנליטי לכנסייה , החביבה כל כך על מתנגדי הפסיכואנליזה , נכשלת כאן כישלון חרוץ . הניתוחים האנליטיים המבוצעים post mortem בפרויד ובחלוצי האסכולות הפסיכואנליטיות השונות – ניתוחים שבכל תחום דעת אחר היו נתפסים כרכילות זולה הפוגעת בזכר המייסדים – נחשבים על פי ההיגיון הפסיכואנליטי לחלק חיוני מהתפתחות התחום , ממש כפי שהאנליטיקאי עצמו חייב לעבור אנליזה כחלק מהכשרתו . הדבר מזכיר את חכמי התלמוד , שלא רק סיפרו אגדות אלא נעשו הם עצמם אחרי מותם חומר לאגדות שסופרו בפי ממשיכיהם . שרשרת אגדות זו , למרבה העניין , מתארת לא מעט כישלונות , מעידות ואפילו חטאים חמורים שגדולי התנאים והאמוראים נכשלו בהם , כמעין אזהרה לדורות הבאים מפני זחיחות הדעת המוסרית העלולה לבוא יחד עם גדולה אינטלקטואלית . יחס דיאלקטי זה כלפי הסמכות עבר למעשה מיס < ד בנורמות ההתנהגות שבין התלמיד למורה : " אפילו האב ובנו , הרב ותלמידו , שעוסקין בתורה בשער אחד , נעשים אויבים זה לזה , ואינם זזים משם עד שנעשים אוהבים זה לזה . " תפיסת המרד האדיפאלי כשלב חיוני בהתפתחות הידע מזכירה לא במעט את מה שמצופה מהתלמיד / המטופל לחוש כלפי המורה / המטפל במהלך ה"העברה" הטיפולית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help