sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:135

הקליניים גרמה שכיום הוא נחשב לאחד מאבות המדע הביןתחומי החדש הקרוי נוירופסיכואנליזה . וריאנט מעניין בתחום הזה מייצג יהודי בן זמננו הידוע כאויבה הקשה של הפסיכיאטריה בכלל והפסיכואנליזה בפרט . תומס סאס , פסיכיאטר יהודי–אמריקני יליד הונגריה , הוא אחד מראשוני תנועת האנטי–פסיכיאטריה , הרואה בפרקטיקה הפסיכיאטרית פעילות משפטית ( דכאנית ) ולא רפואית . לא ייפלא כי מביקורת זו ספגו הפסיכואנליזה ויוצרה תשעה קבים . בספר שנון מאוד שכתב נגד פרויד מתחשבן סאס – ונראה כי הוא הראשון שעשה זאת – עם מה שהוא רואה בו את שנאתו המוסתרת של פרויד לגויים , שמעט ממנה מבצבץ במשפט מתוך האיש משה ואמונת הייחוד שצוטט לעיל . סאס משתמש בשוביניזם היהודי של פרויד כעילה לפסילת הפסיכואנליזה כולה כמדע יהודי , ממש כמתנגדיה האנטישמיים ! עם זאת יש לא מעט צדק בטענה שפרויד שיחק משחק כפול ביהודיותו , דהיינו , החשיד באנטישמיות את מתנגדיו ונזף במתנגדים יהודיים לפסיכואנליזה ( קארל קראוס , תיאודור לסינג ) כבוגדים בבן עמם הנרדף , ובה בעת התרברב לפני תלמידו , הכומר אוסקר פפיסטר , כי רק יהודי אתיאיסט יכול היה לגלות את הפסיכואנליזה . הפסיכואנליזה , מצדה , לא היססה להפוך את האנטישמיות למושא חשוב למחקר . כבר פרויד מנה כמה מניעים לא מודעים ביסוד שנאת היהודים ( כמו פחד הסירוס ושנאת הנוצרי לדתו שלו . ( הערות אלו היו לימים בסיס למחקר הפסיכואנליטי המודרני המנסה להבין את כל צורות שנאת הזר והפנאטיות כמנגנוני הגנה קולקטיביים מפני תכנים אישיים מודחקים . באווירה האינטרוספקטיבית הרווחת בחברה המודרנית , רדוקציה גלויה זו של טענות פוליטיות אל הפתולוגיה האישית , המוצנעת , משמשת כלי יעיל בפירוקן של אידיאולוגיות אלימות מנשקן . ג . יהודים בתנועה הפסיכואנליטית גאוותו היהודית של פרויד השפיעה על מרבית תלמידיו הישירים וכמה מהם ( קארל אברהם , האנס זקס , ובעיקר תיאודור רייק ) תרמו בכתביהם תרומה גדולה לקירוב מושגים יהודיים ( ברכת כוהנים , כל נדרי , התפילין וכיו"ב ) אל קהל הקוראים הבינלאומי . מבני הדור השני של הפסיכואנליטיקאים התבלט אריך פרום בגישתו החיובית ליהדות . פרום , קומוניסט בצעירותו , התקרב מחדש ליהדות כשהיה בארה"ב ואימץ אף הוא גרסה חילונית עקבית למסורת היהודית ( בעיקר זו של הנביאים ושל חז"ל , ( שבה ראה את מבשרת הפלורליזם וההומניזם . בכתבי העת הפסיכואנליטיים בולט עד היום מספרם של המאמרים שבהם נוטל עליו מחבר ( בדרך כלל יהודי ) להעביר תחת שבט הפסיכואנליזה מושג , טקס או אגדה יהודיים שריתקו את תשומת לבו . כך , ג'ויס סלוקוור , בתו של האנליטיקאי הנודע הארי סלוקוור , פרסמה מאמר על חוויותיה במהלך ה"שבעה" על מות אביה , וסילבאנו אריאטי , מגדולי חוקרי הסכיזופרניה , פרסם ספר על עקדת יצחק וספר על קהילתו שנספתה בשואה . ניצולי השואה כברונו בטלהיים < ויקטור פרנקל פרסמו את זיכרונותיהם ובכך הם סייעו להתרחבותה של תודעת השואה בעולם , זאת לצד מחקרים פסיכואנליטיים על הנאציזם והשואה . בין ממשיכיו של פרויד בולטת התופעה שהרדיקליים שבהם , גם מאלה שלבסוף פרשו מהפסיכואנליזה וגם מאלה שתיקנו אותה מבפנים , היו אף הם רובם יהודים . למעשה , ראוי גם אלפרד אדלר , יריבו האישי המר של פרויד , להימנות עם אבות הפסיכואנליזה , ולראיה : החדירה של רעיונות אדלריאניים לזרם "הפסיכולוגיה של האני" ולזרם הניאו–פרוידיאני בארה"ב . אדלר כמעט לא התעניין ביהדות , אבל גם באסכולה שלו בולטים היהודים ( כמו רודולף דרייקורס . ( גם האסכולה של יונג ראויה להיקרא פסיכואנליטית מכמה בחינות , ולו רק משום שכמה מרעיונותיה חלחלו לאסכולת "יחסי האובייקט" בפסיכואנליזה . וגם כאן , לצד האנטישמיות הידועה של המייסד , בולט מקומם של היהודים בין ראשוני תלמידיו , כגון אניאלה קריקטורה של ד"ר הלנה דויטש – הפסיכואנליזה האמריקנית החלה לפרוח עם בריחת רבים מממשיכיו של פרויד לארצות הברית , ובהם הלנה דויטש , תיאודור רייק , אריך פרום ואחרים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help