sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:134

ב . ניכוס והגליה : פרויד בעיני יהודים ואנטישמים טבעי אפוא כי גם היחס אל הפסיכואנליזה מושפע עד היום מיחסם של האנשים אל היהודים . מבחינה זאת ארצות הברית היא מקרה אופייני . בשום תרבות לא נחלה הפסיכואנליזה הצלחה כה גדולה כמו בתרבות האמריקנית , שפרויד תיעב מעומק לבו . קל וחומר שהפסיכואנליזה נקלטה בהתלהבות בתרבות היהודית בארצות הברית . דומה שסופרים יהודיים הוקסמו מראיית פרויד כעוד אחד ממעצבי היהדות החדשה , לצד משה מנדלסון והרמן כהן . בספרות , גיבוריו היהודיים של חיים פוטוק בההבטחה , שהם שומרי מצוות ואף חרדיים , מתייחסים אל פרויד בטבעיות כאל חכם יהודי , כמו לא היו ספריו ערעור על לב האמונה הדתית . מה מעיק על פורטנוי , פחד גבהים והתלבטויותיו הנוירוטיות האינסופיות של וודי אלן מלמדים כי הפסיכואנליזה , גם בצורתה הפארודית , נותרה מצרך מבוקש שיהודים אמורים להיטיב לסחור בו . לא פחות טבעי , מן הצד האחר , הוא יחס התיעוב שבו התקבלה הפסיכואנליזה בחוגי יהודים חרדיים . לא במקרה מתבלבל הילד המתפקר , ברומן של ישראל סגל וכי נחש ממית , כשהוא מבקש בספרייה את ספרו של פרויד על מוצא האדם מהקוף . פרויד נתפס כמעין דארווין שני . דומה שהאזהרה "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" ( במדבר טו , לט , ( ובעיקר פירושו של הרמב"ם כי ב"אחרי לבבכם" הכוונה להרהורי כפירה ו"אחרי עיניכם" מדבר על מחשבות מיניות , היא ההיפוך הגמור ל"כלל היסוד" בתרפיה הפסיכואנליטית , הדורש העלאת כל מחשבה העולה בתודעה . עם זאת המטפלים במצוקות נפשיות בציבור החרדי , בין שהם בעלי הכשרה מקצועית ובין שהתקבלו ככאלה בידי הקהילה , משתמשים אף הם בכלים פסיכודינמיים , המתורגמים לא אחת בטבעיות לשפת חז"ל והחסידות בדומה לניכוס הידוע של נגינות לא יהודיות לאוצר המוזיקה החסידית . אפיזודה יוצאת מן הכלל בעניין זה מופיעה בתולדות חב"ד : מיומנו של האדמו"ר האחרון , מנחם–מנדל שניאורסון , התגלה כי האדמו"ר החמישי , שלום דב–בער שניאורסון , נועץ בפרויד ב1903– כשלקה בדיכאון . גם למגזר הדתי הלאומי סיבות להתרחק מהפסיכואנליזה : שבירת מחסומי הטאבו סביב המיניות , הרדוקציה של מוסדות חברתיים ודתיים אל עולם היצר , וכמובן יחסו הבעייתי של פרויד ליהדות . עוינות דומה בוטאה בישראל בימין הקיצוני בידי אידיאולוגים כמו אצ " ג וישראל אלדד . פרויד , כמארקס , נתפס כאחד ה " משומדים " הנגועים בשנאה עצמית יהודית – טענה פרוידיאנית כשלעצמה . יוצא מן הכלל בציבור הימני היה משה אטר , מתרגם האיש משה ואמונת הייחוד , שבאחרית דבר מאלפת שיבץ את פרויד כחוליה חיונית בתולדות המחשבה היהודית . לא חסרו גם ניסיונות הפוכים של יהודים דתיים לתבוע בעלות על פרויד כתרומה מודרנית להתפתחות הדת היהודית עצמה . אליענה אמאדו לוי–ולנסי נהגה לכרוך בכתביה פסיכואנליזה לאקאניאנית עם פמיניזם ויהדות . עקיבא ארנסט סימון השווה את דברי הכפירה של פרויד למעשהו של משה ששיבר את הלוחות . המדרש מפרש את המילים מספר דברים י , ב , "אשר שיברת " , כ"יישר כוחך ששיברת , " שבח שסימון ראה כיאה לפרויד . מרידתו של פרויד , על פי השקפה מקורית זו , אף היא המשכה הישיר של המסורת היהודית ובעיקר הנבואית , שההתרסה נגד בעלי שררה ואף נגד האל שימשה בה לזיקוק האמונה משיירי האלילות שדבקו בה . ואמנם , כשנזכרים במקור השם "ישראל , " שעל פיו נאבק אבי האומה באלוהים ( בראשית לב , ( נראה שיש לטענה מקורית זו על מה לסמוך . למתנגדיה האנטישמיים של הפסיכואנליזה לא היה , כמובן , ספק כי היא מדע יהודי . עד היום מופיע פרויד באתרים אנטישמיים רבים באינטרנט ( כדוגמת ( JewWatch כחלק ממזימה יהודית להשחתת תרבות המערב , לצד הסוציאליזם . פרויד , כפי שכבר נאמר לעיל , היה ער לעובדה זו ואף ידע להפיק ממנה רווח פוליטי . במכתביו לתלמידיו הוא נקט לא אחת את הנימה האינטימית–חתרנית של "אנחנו היהודים מבינים היטב יותר זה את זה . " אין ספק שתלמידו לשעבר והיריב הססגוני ביותר שקם לו בימיו , קארל גוסטב יונג , נפל עמוק אל תוך מלכודת זו . התקפתו המפורסמת של יונג נגד הפסיכואנליזה והפסיכולוגיה של אדלר , שפורסמה בכתב עת נאצי לפסיכותרפיה , גילתה בבירור את האנטישמיות העמוקה שלו , צד שאפילו תלמידיו הנאמנים כיום כבר אינם מנסים להכחישו , ולהתבטאות זו נוספו עם השנים עדויות מסייעות רבות . המשטר הנאצי הכריז כי הפסיכואנליזה , כמו הקומוניזם , היא עוד חלק ממזימה יהודית להרס התרבות . פרויד ניצל אחרי ה"אנשלוס" הנאצי של אוסטריה רק בזכות השתדלות בינלאומית ( הוא עצמו ביטא קוצר ראות משווע בכל הנוגע לסכנה , ( אבל הפסיכואנליזה חדלה למעשה להתקיים ברייך השלישי , וגם בשנים שאחרי המלחמה לא התחדשה מעולם פסיכואנליזה גרמנית מסדר הגודל של זו הבריטית , האמריקנית והצרפתית . יחד עם זאת , התחדשות הפסיכואנליזה בגרמניה ובאוסטריה מולדתה היא עד היום גורם חשוב בדיאלוג של הגרמנים עם עברם . לא טוב מזה היה גורלה של הפסיכואנליזה תחת המשטר הסטאליניסטי ואחריו . אלכסנדר לוריא , הנוירופסיכולוג הרוסי המפורסם , הבין שסכנת מוות מרחפת עליו כיהודי העוסק בפסיכואנליזה ועבר לחקר המוח . עם זאת האוריינטציה הפסיכואנליטית המובלעת שהמשיכה להדריכו במחקריו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help