sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:133

פרשנות נכתבו על שתי עבודותיו המפורסמות על משה : האחת מאמר בעילום שם (!) על "משה של מיכלאנג'לו , " והאחרת , ספרו הכמעט אחרון האיש משה ואמונת הייחוד , שיצא לאור בשנת חייו האחרונה בלונדון . המאמר על פסל משה מסגיר קסם מוזר שהילכה אותה יצירה מפורסמת על הכופר המוצהר . הוא עצמו הסביר את סודו של קסם זה בתנוחת הישיבה המיוחדת של הפסל , תנוחה שביטאה , כך שיער , את מצב רוחו של אב זועם שביקש תחילה לעשות שפטים בבניו החוטאים אך נרגע וסלח להם . אבל חרף וידויו האישי בתחילת המאמר " ) פעמים רבות כל כך עליתי במדרגות התלולות של הכנסייה העזובה ... ולא–אחת הייתי חומק אחר–כך באפלוליתו של הבית , משל גם אני בעצמי אחד מאותו ערב–רב אשר עינו של משה מייסרת אותו ( " לא הזכיר בו במילה את יהודיותו שלו , כאילו לא היתה זו רלוונטית לנושא ! המרצע יצא מן השק בהאיש משה ואמונת הייחוד , שבו הודה פרויד כי משה ההיסטורי העסיק את מחשבותיו שנים רבות . כאן , תוך כדי תרגילי השהיה ואקרובטיקה אינטלקטואלית ( לא נטולי חן ספרותי , ( מציע פרויד השערה היסטורית משונה , אם כי הסתמכויותיו על חיבורים ארכיאולוגיים ואגיפטולוגיים בני זמנו מעידות על בקיאות ניכרת שרכש בתחום הזה . משה , סבר פרויד , היה נסיך מצרי מנאמני פרעה אחנאתון המת , שבחר בעבדים העבריים כנושאי האמונה האסורה והנהיגם לארץ כנען , אלא שהללו הרגוהו בדרך ושכחוהו . לפנטזיה היסטורית זו סמך פרויד עוד השערה פרועה מתחום הפסיכולוגיה והביולוגיה כאחד : רגש אשמה לא מודע עבר בתורשה מדור לדור בעם העברי שהתיישב בכנען , על הנביא שהרגו במדבר , ובמהלך הדורות פעל בנפש העם כפי שפועל זיכרון לא מודע בנפש היחיד : לאחר תקופת חביון של דורות רבים פרצה תחושת האשמה לתודעה ויצרה אמונה חזקה , אי–רציונלית ועיקשת כמו כל דלוזיה ( אמונת שווא ) פסיכוטית , במציאותו של אב גדול הכועס על בניו . לא ייפלא כי אפילו ממשיכיו הנאמנים של פרויד לא ראו בתיאוריה זו יותר מגחמה אישית , ומקצתם אף השתמשו במינוח הפסיכיאטרי "דלוזיונאלית" בהסתמכם על הודאתו של בעל הדבר עצמו כי התיאוריה "הציקה לי כרוח רפאים התובעת את שחרורה , " הודאה שבוודאי העידה על יחסו המורכב ליהודיותו . כדאי לתת את הדעת , לדוגמה , על הקריאה הפתאומית שבה פותח אחד הפרקים : "כמה רבה הקנאה שאנו , מעטי האמונה , מתקנאים באותם חוקרים , המשוכנעים בקיומו של עצם עליון " ! ומצד אחר , ספר זה , לצד הפגיעה הברורה שהוא פוגע ביודעין ברגשות כל יהודי דתי , גם רווי שוביניזם לאומי : נאמן לגישתו הלמארקיסטית ( משנה ביולוגית מיושנת שלפיה תכונות נרכשות , כגון זיכרון , עוברות בתורשה , ( סבר פרויד שכוחותיהם האינטלקטואליים של היהודים והישגיותם העצומה נעשו נורשים מדור לדור . אפילו עוינות לגויים יש בניתוח זה , הנראית כתמונת ראי של האנטישמיות : "מתחת לטיח נוצרי דק נשארו כולם מה שהיו אבותיהם , אשר סגדו לפוליתיאיזם ברברי . " אחד מחלומותיו של פרויד הופיע בעקבות המחזה הגטו החדש של בן עירו ומכרו הרצל – וכבר נכתב הרבה על היחסים שבין שני משחררים אלה , שבתקופה מסוימת היו אף שכנים לרחוב ברג המפורסם . הערצתו המוצהרת של פרויד לשפינוזה והיינה , כפי שהראו ירמיהו יובל ויגאל לוסין , ביטאה השתייכות לסוג חדש של יהודים שראו בעצמם יהודים לא מצד אמונתם אלא מצד המטען התרבותי של עמם ושותפות הגורל איתו . דומה שפרויד , כבנג'מין דיזראלי לפניו , נהנה לנפנף במוצאו העתיק כאילו היה שווה ערך לתוארי האצולה הנחשקים של החברה שבה חי . את לאומיותו תמצת בריאיון עיתונאי בשנת : 1926 "שפתי היא גרמנית , תרבותי והישגי הם גרמניים , אינטלקטואלית ראיתי עצמי כגרמני , עד שהבחנתי בעליית הדעה הקדומה האנטישמית בגרמניה ובאוסטריה הגרמנית . מאז מעדיף אני לכנות עצמי יהודי . " זיגמונד פרויד ובתו אנה בטיול בהרי הדולומיטים – ( 1912 ) קיבל את לאומיותו היהודית באותה טבעיות שבה מקבל אדם את הוריו ושפתו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help