sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:132

התנכל למונח שכבר היה קיים בימיו : הביטוי הגרמני Narzissismus היה "קאקופוני" לטעמו ולכן השתמש באידיוסינקרזה . Narzissmus בשל הקפריזה הזאת כמעט אין כיום פסיכולוג או פסיכיאטר המבטא "נרקיסיזם" כיאות אלא " נרקיזם , " וכאן , בישראל שכבר אינה אמונה על ההגייה הגרמנית , אף "נרציזם" כפרויד . כיצד אפוא ניתן לדעת בדיוק היכן מסתיים החותם האישי של מייסד הפסיכואנליזה ( שבו טבועה , מן הסתם , עובדת היותו יהודי ) והיכן מתחיל המדע האובייקטיבי ? זאת ועוד : טיעוני ad hominem ( טיעונים לגופו של הטוען ולא לגופו של עניין , ( שבכל דיסציפלינה אחרת הם פסולים ומקוממים , מקובלים בפסיכואנליזה , בכמה הסתייגויות , ככלי לגיטימי לבירור האמת . זאת משום שההתנגדויות לעקרונות הפסיכואנליזה צפויות לנבוע ממניעים לא מודעים , המפריעים לדיון רציונלי , ולכן אין מנוס מלתת את הדעת גם על מניעים אלה . אמנם הכנסת נוהג זה לשיח הפסיכואנליטי גורמת לא אחת להשחתת השיח ולהפיכת התיאוריה לבלתי ניתנת להפרכה , ומשום כך , על פי קריטריון מפורסם של פילוסוף המדע קארל פופר – ללא–מדעית . ועדיין , שימוש זהיר ונבון בהליך הזה הוא חיוני ביותר לשיח הפסיכואנליטי . וכך , פסיכואנליטיקאים אינם רואים כל פסול בדיון במניעים הלא מודעים של פרויד ושל ממשיכיו , כאמצעי לשחרור הפסיכואנליזה מנקודות העיוורון של מייסדיה . הבנת יהודיותו של פרויד ויחסו אליה היא אפוא חשובה להתפתחות הפסיכואנליזה . פרויד עצמו כתב במאמרו האוטוביוגרפי , בפשטות , כך : " נולדתי ב6– במאי בפרייברג שבמוראביה , עיירה קטנה בצ'כוסלובקיה של ימינו . הורי היו יהודים . גם אני נשארתי יהודי " . ומאמרו "ההתנגדויות לפסיכואנליזה" מסתיים כך : ולבסוף , רשאי המחבר , ככל שהוא מבליג על רגשותיו , להעלות את השאלה , אם אישיותו שלו כיהודי , שלא אבה מעולם להסתיר את יהודיותו , לא היה לה שום חלק באנטיפתיה של העולם הסובב כלפי הפסיכואנליזה . טענה ממין זו לא נשמעה בקול רם אלא לעתים רחוקות , אך לדאבון–לבנו נעשינו חשדניים עד כדי כך שאין אנו יכולים שלא לשער , כי עובדה זו לא נשארה נטולתהשפעה לגמרי . אולי גם לא מקרה הוא , שנציגה הראשון של הפסיכואנליזה היה יהודי . כדי להכריז על האמונה בה נצרכה מידה רבה של נכונות ליטול על עצמו את גורל הבדידות שבאופוזיציה , גורל שהיהודי מנוסה בו יותר מאדם אחר . במילים "כדי להכריז על האמונה בה" מהדהד מושג "הכרזת האמונה" המונותיאיסטי שפרויד , חרף היותו אתיאיסט , התייחס אליו בהערצה . כאן נתקלים אנו בניגוד בין ביקורתו של פרויד כלפי היהדות כדת לבין התייחסותו ליהדות כלאום . בספרו השנוי במחלוקת טוטם וטאבו שיער פרויד כי הדת התפתחה עקב אירוע שחזר ונשנה בתולדות האדם הקדמון : בניו של ראש הלהק הקדמון רצחו את אביהם , אכלו את בשרו ובעלו את נשיו , ורגש האשמה , שעבר בדרך כלשהי מדור לדור , יצר את מערכת האיסורים על רצח וגילוי עריות , שמייצגה היה אב על–אנושי . אם קל לפטור ספר זה כספקולציה פרועה , לא כן הדבר בנוגע לעתידה של אשליה , המתייחד בין כתבי פרויד בלשונו הבהירה ובפנייתו אל השכל הישר . כאן מתייחס פרויד אל הדת באופן ענייני כאל יריבתה ההכרחית של אסכולת הפסיכואנליזה , שכן שתיהן פונות אל אותן מצוקות בנפש האדם : הראשונה , לטעמו , מציעה לאדם אשליות כדי להקל את פחדו מהמוות ומתלאות החיים , ואילו השנייה מנסה לעזור לו להכיר ככל האפשר את המציאות כהווייתה . הכינוי הלא מחמיא "נירוזה קולקטיבית" שנתן פרויד לדת בחיבור הזה הצטרף מאז ל"אופיום להמונים" של מארקס כסיסמה ( אם כי מתלהמת פחות ) בפי המייחלים לחיל < נ A של העולם . מאומה מכל אלה לא הפריע לפרויד לקבל את לאומיותו היהודית באותה טבעיות שבה מקבל אדם את הוריו ושפתו . כבר בכתביו המוקדמים , שעסקו בנושאים קליניים , יהודיותו מוצהרת . חוץ מהיינה , דומה שאין עוד הוגה יהודי שעשה שימוש כה פשוט וכה נטול תסביכים ביידיש בכתביו . שפה זו , שהורחקה ואף נרדפה בידי אחותה העברית בשנות תחייתה של זו בארץ–ישראל , היתה מאוסה לא פחות על היהודים המתבוללים שהתאמצו לדבר גרמנית יפה בדיאלקט הבווארי או השוואבי של מחוז מגוריהם , ושהיידיש היתה בעיניהם קריקטורה נלעגת של הלשון שביקשו לאמץ . פרויד , לעומת זאת , משלב בכתביו באגביות חיננית שפע ביטויי יידיש שהופיעו בחלומותיו או בדיבורי מטופליו , כ"חמר" ( חמור , ( " גזיירס" ( גזירות ) ו"גאנף" ( גנב , ( באותו טון נטול שיפוטיות שבו דיבר על הזיותיהם המיניות של בני אדם או הרגליהם הנוירוטיים . במכתביו לבני משפחתו מופיעה המילה הנוגעת ללב "דאלס , " והכוונה ל"דלות" שפרויד תמיד חשש מפניה . בפשר החלומות וכן בפסיכופתולוגיה של חיי יום–יום , ששם מ ? יחים אנשים על מצוקותיהם האישיות , מופיעות לא אחת התלבטויות הכרוכות ביהדות ובאנטישמיות . ספרו שובה הלב הבדיחה ויחסה ללא–מודע גדוש בדיחות עממיות יהודיות לצד החידודים הווינאיים המתוחכמים , וכן דיון בייחודו של ההומור היהודי . דו–פנות זו ביחס אל היהדות נעשתה מורכבת יותר במקרים הבודדים שבהם עסק פרויד בנושאים יהודיים מובהקים . הררי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help