sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:127

האלה נלחמו נגד מסחורו של התיאטרון ביידיש , ושאפו לשמור על רמתן האמנותית של הפקותיהן . מכמה וכמה בחינות אפשר לצייר קווי דמיון בין הפעילות התיאטרלית ביידיש בוורשה ובניו יורק . שני המרכזים עמדו בסימנו של אותו מתח בין תיאטרון פופולרי לתיאטרון אמנותי , אך היכולת להתמיד ולקיים להקה על רמה אמנותית גבוהה היתה מצומצמת יותר בפולין , לנוכח המצב הכלכלי העגום וההתרוששות הגוברת והולכת של הציבור היהודי . בשני המרכזים התנהלה הפעילות התיאטרונית ביידיש בצל התהליכים הגוברים והולכים של הטמיעה הלשונית , שהיתה חריפה ביותר בארצות הברית אך נתנה את אותותיה גם במזרח אירופה . בפולין בלטה פעילותם של זיגמונט טורקוב ואידה קמינסקי , שבמשך כמה שנים קיימו את "וויקט" " ) ווארשעווער יידישער קונסט–טעאטער , " "תיאטרון אמנותי יהודי בוורשה . ( " לימים נשתנה ההרכב , עם צירופו של יונס טורקוב . השינויים הארגוניים מלמדים גם על הקשיים הכלכליים המרובים שבהם נתקלה הפעילות התיאטרלית ביידיש בפולין . בוורשה היתה גם להקת חובבים ושמה "יונג–טעאטער" " ) תיאטרון צעיר ;( " היא היתה בעלת גב ציבורי–פוליטי ( מחוגי ה"בונד , ( " ושאפה להעלות הצגות חדשניות ולקרוא בכך תיגר על התיאטרון הממוסחר הפרטי . בארצות הברית ובפולין נעשו גם ניסיונות לגוון את הפעילות התיאטרלית ביידיש ולהרחיבה , כגון באמצעות תיאטרוני בובות . גם בתקופת השואה נמשכה פעילות תיאטרלית , בייחוד בגטאות המרכזיים – ורשה , לודז' ווילנה . הפעילות הזאת עמדה בסימן הדילמה הטראגית – האם אין הפעילות הזאת יוצרת אשליה מדומה של נורמליות , אשליה המשרתת בעקיפין את מטרות האויב הנאצי ? כיצד אפשר להעלות מופעי בידור לנוכח המוות ? אך גם המתנגדים החריפים של הפעילות הזאת הכירו בסופו של דבר בכך שיש לראות בה את אחד מביטויי ההתנגדות הרוחנית . לאחר השואה התחדשה פעילות תיאטרלית גם בפולין וגם במחנות העקורים . לימים נוצר בפולין "תיאטרון יהודי ממלכתי" בהנהלתה של אידה קמינסקי , והיה עליו להתמודד עם צמצומה הנמשך והולך של האוכלוסייה היהודית בארץ זו . עקב הטמיעה הלשונית פחתה בהדרגה העשייה התיאטרלית ביידיש בכל מרכזיה שנותרו לאחר השואה , ובמציאות הזאת נעשתה מדינת ישראל משנות ה50– ואילך למרכז של התיאטרון ביידיש . השתלבו בו השחקנים משארית הפליטה באירופה עם שחקנים אורחים מארצות הברית ( יוסף בולוף , מוריס שוורץ ושחקני תיאטרוני הבידור למיניהם , ( שבאו לישראל בתדירות . קנאי העברית היו אחראים להצבת מכשולים אדמיניסטרטיביים תמונה מתוך הצגת "מסעות בנימין השלישי , " מחזה על פי ספרו של מנדלי , בתיאטרון היהודי הממלכתי במוסקבה ( 1927 )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help