sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:126

טוביה החולב . כמה מן הסופרים בדור הראשון שלאחר הקלאסיקונים הקדישו אף הם מכוחם לכתיבה לבימה ; הבולט בהם היה שלום אש , שמחזהו גאט פון נקמה ( אל נקמות ) היה המחזה הראשון ביידיש שזכה להצלחה ניכרת בתיאטרונים שונים באירופה . לימים רכשה לה המחזאות המתורגמת מיידיש מעמד מרכזי בתיאטרון העברי , בעשורים הראשונים לפעילותו . הצגת הדגל של תיאטרון " הבימה " במשך שנים רבות היתה הדיבוק של ש ' אנ–סקי , מחזה שכלל גרסאות ברוסית , ביידיש , ובעברית , אך הועלה ב " הבימה " בתרגום מיידיש . בהמשך הזמן בלטו ברפרטואר של " הבימה " מחזות מתורגמים מיידיש של דוד פינסקי , ה ' לייוויק , פרץ הירשביין , שלום אש , שלום עליכם ואחרים . לעתים היה גורלם של המחזות האלה שונה בשני האפיקים , יידיש ועברית . הגולם , למשל , מחזהו של לייוויק , זכה למעמד מרכזי יותר בתיאטרון העברי מאשר במקורו ביידיש . הדיבוק הועלה לראשונה ביידיש בוורשה ב , 1920– מיד לאחר מות המחבר , ב " ווילנער טרופע " ") הלהקה הווילנאית . (" ב1922– הוא הועלה לראשונה ב " הבימה , " ומאז היו לו חיי בימה ארוכים בעברית שלא נפלו מאלה שביידיש . בשנות ה30– הוא אף זכה להפקה קולנועית שאפתנית , במונחי הזמן ההוא . בתקופה שאחרי מלחמת העולם הראשונה מילא התיאטרון תפקיד חשוב בעשייה התרבותית ביידיש בכל אחד ממרכזיה הגדולים – ניו יורק , ורשה וברית המועצות ( מוסקבה , קייב , מינסק . ( פעילות תיאטרונית ביידיש התקיימה בערים רבות ברחבי העולם היהודי – לודז , ' וילנה , קראקוב , קובנה , ריגה , וינה , ברלין , לונדון , פריז , בואנוס איירס . בברית המועצות היה התיאטרון ביידיש נתון במצב מיוחד במינו : הפעילות התיאטרלית בארץ זו , ככל שטחי החיים הציבוריים , היתה ממומנת כל כולה בידי השלטונות ונתונה למרותם . זה אפשר לתיאטרונים ביידיש להשקיע משאבים ניכרים בשכלול ההיבטים הטכניים של ההפקות , אך הכריח אותם להתאים את הרפרטואר לדרישות המשתנות של מדיניות התרבות הסובייטית . לאחר תקופה קצרה של חיפושי דרך קדחתניים בשנות ה , 20– שבהן הגיע התיאטרון ביידיש בברית המועצות להישגים אמנותיים ניכרים , בלט בו , מסוף העשור , הצורך לנקוט תפיסה תיאטרלית שמרנית יותר , שביטויה החריף היה הנאמנות לצווי "הריאליזם הסוציאליסטי . " התיאטרונים ביידיש נאלצו להעלות מחזות מתורגמים רבים מן הדרמטורגיה הסובייטית של אז , שספק אם הם דיברו אל לבו של קהל הצופים . אחת האפשרויות להתמיד בעשייה תיאטרלית בעלת חשיבות היתה הפקת מחזות מן הרפרטואר העולמי הקלאסי ; גולת הכותרת של מגמה זו היתה ההצגה המלך ליר בתיאטרון היהודי הממלכתי במוסקבה , ששחקניה המרכזיים היו שלמה מיכאלס ובנימין זוסקין . בשנות השואה ולאחריה עלה משקלם של הנושאים היהודיים בהצגות התיאטרון ביידיש בברית המועצות , אך בדיעבד התברר ששינוי הדגשים זה היה בבחינת חרב פיפיות – הוא נתן בידי השלטונות הסובייטיים אמתלה להאשמת התיאטרונים ביידיש ב"פעילות לאומנית . " רציחתו של שלמה מיכאלס בראשית 1948 ( שהוסוותה כתאונת דרכים ) שימשה למעשה אות להתחלת חיסולם של השרידים האחרונים לתרבות יידיש בברית המועצות . בשנת 1949 סגרו השלטונות את שעריהם של התיאטרונים ביידיש במוסקבה , בביילורוסיה ובאוקראינה , ובצעד שרירותי זה חתמו תקופה של עשייה אמנותית נמרצת שנמשכה שלושים שנה . בפולין ובארצות הברית כמעט לא זכה התיאטרון לתמיכה ממשלתית או ציבורית , וקיומו היה תלוי כולו בקהל צופיו . במרכזים האלה היתה הפעילות התיאטרלית הענפה ביידיש לזירת התגוששות בין התרבות הפופולרית לבין השאיפה ליצור תיאטרון רציני ובעל רמה , המדבר ללבה של האינטליגנציה היהודית המודרנית . בשנים שבין שתי מלחמות העולם היתה ניו יורק לבירה העולמית של התיאטרון ביידיש , ובשנות השיא של הפעילות בתחום הזה פעלו בה בעת ובעונה אחת כעשרה תיאטרונים ביידיש . רובם העלו מלודרמות ואופרטות , אך לצדם נעשה מאמץ משמעותי לקיים תיאטרון אמנותי ראוי . הניסיון המרכזי בכיוון הזה קשור בשמו של מוריס שוורץ , שהיה גם השחקן הראשי , גם המפיק וגם הבימאי של רוב ההצגות בתיאטרון "יידישער קונסט–טעאטער" " ) התיאטרון האמנותי היהודי , ( " שהוא ייסד ב1918– והמשיך לקיימו עד . 1950 הוא העלה בו קרוב ל150– מחזות מן הרפרטואר העולמי והיהודי , ובהם טוביה החולב לשלום עליכם , יאשע קאלב ( יושה עגל ) ודי ברידער אשכנזי ( האחים אשכנזי ) לי"י זינגר והסוחר מוונציה לשייקספיר . העובדה שהפעילות התיאטרלית ביידיש היתה רובה ככולה יוזמה פרטית הכתיבה את אופיין של להקות רבות כ " הצגה של איש אחד . " שחקן מרכזי אחד , לפעמים בלוויית בני משפחתו , האפיל בהן על יתר השחקנים . טענות נגד הגישה הזאת הועלו בשעתו גם כלפי התיאטרון של מוריס שוורץ , והן היו גורם מרכזי בניסיונות להקים להקות חובבים , או להקות מקצועיות למחצה , ואלה זכו לתמיכה ציבורית מסוימת ולכן לא היו חייבות לתת משקל מכריע לטעמו של הקהל . כבר ב1915– הוקם בניו יורק התיאטרון " פאלקסבינע " ") במת העם , (" בתמיכת גורמים רדיקליים וסוציאליסטיים . לצדו פעלה בניו יורק בשנות ה20– וה30– להקה בהשראתם של חוגי הקומוניסטים ובעלי בריתם ושמה " ארטעף " ( ראשי תיבות של " איגוד תיאטרון הפועלים . (" פעילות דומה התרחשה גם בבואנוס איירס ובפריז . הלהקות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help