sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:125

לעצמה את השקפותיו של העולם הרוסי והסלאבי שבתוכו צמחה , שראה בתיאטרון גורם מרכזי במערכת התרבותית כולה ולא רק כלי בידור , ושאפה להעתיק דגם זה למציאותם של המהגרים היהודיים בניו יורק . הביטוי המרכזי לשאיפה הזאת הוא פועלו של יעקב גורדין , בין שנת 1892 לשנות מותו , . 1909 הוא סלד ממאפייניה של האופרטה ביידיש בימיו , דרש מן השחקנים ביצוע נאמן של טקסט המחזה , ונלחם בנוהג השגור ביניהם להוסיף במהלך ההצגה שירים או קטעי אימפרוביזציה כאוות נפשם . מחזותיו המרכזיים והפופולריים ביותר הם מלודרמות , שבהן נאבקת המשפחה היהודית מאבק מר עם כוחות העולם החדש המאיימים על יציבותה ועל המשכיותה . הידוע ביותר בהם הוא מירלה אפרת , שהועלה בהצלחה רבה גם בתיאטרון העברי . הוא שר שיר הלל לאם המשפחה , השומרת על עקרונותיה ושלמותה המוסרית ועומדת בפרץ לנוכח כישלונותיהם של בניה . השחקניות המרכזיות בתיאטרון ביידיש לדורותיו ששו לאפשרות לגלם את התפקיד הזה בשלב כלשהו בקריירה שלהן . הוא היה התפקיד האהוב ביותר על אסתר רחל קמינסקי , השחקנית המרכזית ביידיש במזרח אירופה לפני מלחמת העולם הראשונה . בתה אידה קמינסקי שיחקה בהצגות האלה את תפקיד הנכד , ואילו לימים , לאחר השואה , החלה לגלם את מירלה אפרת . בדומה למרבית מחזותיו של יעקב גורדין מתרחשת עלילת מירלה אפרת במזרח אירופה היהודית , ולמהגר היהודי בארץ החדשה היתה הצפייה בו התחברות מחודשת לשורשיו התרבותיים . על אף השקפותיו הרדיקליות של יעקב גורדין , מאיר המחזה הזה את העולם היהודי המסורתי באור חיובי , ולעומתו מצטייר העולם המודרני כזירת פיתויים שהגיבורים החלשים אינם מסוגלים לעמוד בהם . השאיפות החומרניות מוצגות במחזה כפיתוי המרכזי וכסיבה לכישלון , וייתכן שיש לראות בכך ביטוי עקיף להשקפות הרדיקליות של המחבר . הממד המוסרי בכישלון זה מועצם באחד ממחזותיו האחרים הפופולריים של גורדין , גאט , מענטש און טייוול ( אלוהים , אדם ושטן . ( כוח משיכת הקהל של תיאטרון היידיש והצלחתו הכלכלית הקנו לו מקום מרכזי מכובד בתרבות יידיש המודרנית . הדבר הזה המריץ כמה וכמה מיוצריה המרכזיים להקדיש מכוחם לכתיבת מחזות ביידיש . י"ל פרץ החל את כתיבתו המחזאית בעברית , ( 1903 ) אך כעבור זמן לא רב עבר לכתיבת מחזות ביידיש , בתקווה שיועלו על הבימה . שני מחזותיו המרכזיים , די גאלדענע קייט ( שרשרת הזהב ) וביי נאכט אויפן אלטן מארק ( בלילה בשוק הישן , ( מגלמים את שאיפתו ליצור מחזות שיהיו מודרניסטיים מאוד ועם זאת קשורים בכל נימיהם בהוויה היהודית , המסורתית והמודרנית כאחד . אך לשונם המסוגננת והדחוסה של המחזות האלה , מורכבותם התמטית והאמצעים הטכניים הרבים הנחוצים להעלאתם ( במקרה של בלילה בשוק הישן ) חסמו בשעתם את דרכם אל התיאטרון ביידיש . גם שלום עליכם העריך נכונה את הפוטנציאל הרב הטמון בתיאטרון ביידיש ; הוא המחיז לו כמה מיצירותיו בפרוזה וגם כתב מחזות מקוריים , אך בחייו לא זכה להצלחה בימתית ניכרת . זאת באה רק לאחר מותו , וגולת הכותרת שלה היתה דווקא מחוץ לזירת התיאטרון ביידיש – המחזמר כנר על הגג , המבוסס על פרקי אסתר רחל קמינסקי ובתה אידה , בשנת 1905 בוורשה בהפקה של "מירלה אפרת , " מחזהו של יעקב גורדין

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help