sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:124

השלטונות , התנגדות העולם היהודי המסורתי , הבעיות הלוגיסטיות והכספיות . אכן , שש–עשרה שנה מפרידות בין ההצגה המודרנית הראשונה ביידיש לבין תחילת קיומו הרצוף של התיאטרון ביידיש . קדמו לה מופעים בידוריים אחדים , ללא יומרות אמנותיות או רעיוניות , שהועלו במרתפי יין ומשכו קהל עממי . הם הורכבו משרשרות של שירים ובדיחות , שבהן ניתנה לשחקנים מידה רבה של חופש לערוך אימפרוביזציות כרצונם . עם כמה מהשחקנים שנהגו להופיע במופעים האלה העלה אברהם גולדפאדן הצגה חפוזה ששילבה בתוכה שירים וריקודים . אף שהמידע עליה מועט , אין ספק שגם בה היו כמה מתכונות היסוד המאפיינות חטיבות מרכזיות של התיאטרון ביידיש : האופרטה , המשלבת בתוכה שירים וריקודים , היתה הז'אנר האהוב בתיאטרון הפופולרי ביידיש . השחקנים והקהל קיימו ביניהם קשר לא אמצעי , והם ראו בעצמם שותפים לקהילייה תרבותית אחת . עלילת המחזה והטקסט שלו היו בעלי חשיבות משנית , ואילו השירים היו המרכיב שנחרת יותר מכול בזיכרונו של הקהל . לצורך כתיבת השירים האלה וביצועם נטלו המחזאים והשחקנים מלוא חופניים מאוצר השירה העממית ביידיש , אך בכך לא מוצתה זיקתו של התיאטרון ביידיש לפולקלור : השירים שהושמעו מעל הבימה נהיו לאהובי הקהל , והם עברו ברבות הימים תהליכים מחודשים של פולקלוריזציה . אברהם גולדפאדן כתב מחזות רבים , והם הועלו על הבימה במידה משתנה של הצלחה . הפופולריים ביותר נכתבו בראשית דרכו , בסוף שנות ה70– ובראשית שנות ה80– של המאה ה : 19– די כישוף–מאכערין ( המכשפה , ( די ביידע ( או : די צוויי ) קוני–לעמל ( שני קוני למל , ( שולמית ובר כוכבא . מבחינה תמאטית הם מציינים את שני המוקדים המרכזיים של התיאטרון ביידיש במשך שנים רבות : המוקד האחד הוא המחזה האקטואלי , המעמיד במרכז הבימה את רעיונות ההשכלה והמודרניזציה בחברה היהודית על גלגוליהם השונים ; והאחר הוא המחזה ההיסטורי , המעלה אירועי מפתח מן העבר הלאומי ומסייע להפחת רגשות לאומיים מודרניים . הגישה כלפי החומרים ההיסטוריים היתה בהכרח אקלקטית , ותעיד על כך העובדה שבמחזה שולמית , המתרחש בתקופת הבית השני , שיבץ גולדפאדן את שירו "ראזשינקעס מיט מאנדלען" " ) צימוקים ושקדים , ( " שיר ערש המדבר על כך שבעקבות קיומן של הרכבות צפויה בעתיד הצלחה מסחרית מרשימה לתינוק שבעריסה . העובדה שגולדפאדן נטל בשיר הזה מוטיב ידוע ומוכר מן השירה העממית היהודית ומיזג בו חדש עם ישן היתה גורם מרכזי בפופולריות העצומה של השיר הזה במרוצת הדורות . "צימוקים ושקדים" הוא הדוגמה המובהקת ביותר לתהליך שבו שירים שנוצרו בשביל התיאטרון ביידיש נהפכו למעין שירי עם וסייעו להידוק הקשר בין הקהל לבין התיאטרון . פעילותו התיאטרלית האינטנסיבית של גולדפאדן לא ארכה זמן רב : ב1883– נאסרו למעשה ההצגות ביידיש ברחבי האימפריה הצארית , כנראה בעקבות הלשנה . לאיסור הזה היתה תוצאה כפולה : אף כי האיסור לא היה גורף , הוא התקיים בפועל ברוסיה הצארית במשך שנות דור והצר עד מאוד את צעדיהם של שחקנים שרצו להעלות הצגות ביידיש . רבים מהם , ובהם גולדפאדן עצמו , בחרו לעזוב את רוסיה . הודות לכך נהפכה ארצות הברית , ובייחוד ניו יורק , למרכז הבלתי מעורער של העשייה התיאטרונית ביידיש . הצגת היידיש הראשונה בניו יורק התקיימה ב , 1882– וכשהגיע גולדפאדן לעיר זו בשנת , 1887 היה עליו לעמוד בתחרות קשה עם שחקנים אחרים – מקצתם תלמידיו לשעבר – שלהקות תיאטרון שהקימו זכו להצלחה מסחרית ניכרת . אמנם רמתן האמנותית של הלהקות הללו היתה ירודה , אך ההצגות , שרובן ככולן היו אופרטות , דיברו אל לבם של המוני המהגרים היהודיים שזה עתה הגיעו אל הארץ החדשה . גולדפאדן לא הצליח להשתלב במציאות החדשה הזאת ; הוא החליט לחזור לאירופה ונאלץ לפתוח במסכת נדודים קשים וארוכים , ובסופו של דבר היא הובילה אותו שוב לארצות הברית , ובה נפטר ב . 1908– הרמה הירודה של תיאטרון היידיש בארצות הברית , והפופולריות העצומה שהיתה לו בקרב המוני המהגרים , היו לצנינים בעיני האינטליגנציה היהודית הרדיקלית . היא אימצה אברהם גולדפאדן – זיקה ברורה של התיאטרון ביידיש להשכלה ולתהליכי המודרניזציה בחברה היהודית במזרח אירופה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help