sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:123

הגבר הדחוי והמוחלש ( המזרחי , הרומני , המהגר , חסר הכושר הקרבי ) הוא לכבוש נערה שדמותה כדמות הנערות הבהירות של לוחמי תש"ח ולהוליד ילד שיהיה צבר , יפה בלורית ותואר ואמיץ לב . סימני בניין האומה , זו שגייסה את הסובייקטים הלאומיים למלחמתה , לא נעלמו עדיין מן התרבות העברית בישראל . עוצמת אחיזתם ניכרת גם במוצרי התרבות החדשים , בני שלושת העשורים האחרונים . הנרטיבים המייצגים את הישראליות מתכתבים באינטנסיביות עם מורשת הקרב של הציונות מראשיתה , הן בספרות והן בקולנוע , בדמות אנטומיה בלתי פוסקת של זהות הגבר הישראלי כמי שנולד "ומאכלת בלבו . " סיפורי החבורה ( בין לילה ובין שחר והתגנבות יחידים של קנז ; בלוז לחופש הגדול של רנן שור ; עם מאכל מלכים של יצחק לאור , ולאחרונה סרטיהם של פוקס ואוחובסקי יוסי וג'אגר וללכת על המים , ועוד ) משעתקים דינמיקה של טקסי התקבלות למסדר הגבריות באמצעות פרוצדורות צבאיות או סמיצבאיות . גברים מרושתים היטב מבחינה חברתית הם אלה שיש להם עבר צבאי או "ביטחוני" ( זה העיקרון הדומיננטי של הסוציאליזציה שלהם – כבאל תגידי לילה ובלדעת אשה של עמוס עוז , ( וגברים חלשים ומודרים הם אלה שלא עמדו במבחן הקבלה ליחידות המובחרות , ובכלל זה אלה שלא המגדר בלבד אלא גם סימני אחרות נוספים ( מוצא אתני , מעמד כלכלי , מקום חברתי וגיאוגרפי ) חיבלו ביכולתם לממש את המגדר שלהם . הרגישויות החדשות המוענקות לייצוגים של גברים חדשים ( ג'אגר ביוסי וג'אגר ; מישל אוחיון בסדרת סיפוריה של בתיה גור ) אמנם מגוונות את הסטריאוטיפים הנוקשים של הצברים כובשי ארצם ומדביריה , אך נטייתם המוכרחת אל הכללת סימני מגדר הפוכים , דהיינו נשיים , מסכלת את פירוק הבינאריות המגדרית , וממילא מסכלת גם את הוויתור העמוק על סממני הצבאיות במגדרו של הגבר הישראלי . הספרות העברית הנוצרת בחברה שבה הסוציאליזציה של גברים ושל גבריות נשמעת למשטר השיח הלאומי המודרני בגרסתו הציונית–הצבאית , עדיין כותבת את המולדת הנלחמת על קיומה ועל ביטחון קיומה גם כשהיא מפרקת לגורמים את הנרטיב הלאומי המודרני . התיאטרון המודרני ביידיש אברהם נוברשטרן הקשרים המתגלים בין שני האירועים המכוננים של התיאטרון המודרני ביידיש מאפשרים להבין כמה מתכונות היסוד שלו לאורך התפתחותו . ב1862– התקיימה ההצגה הראשונה ביידיש בבית המדרש לרבנים בז'יטומיר , אוקראינה : תלמידי המוסד , ובראשם אברהם גולדפאדן , העלו את המחזה סר לה מאת הסופר המשכילי שלמה אטינגר . ב1876– העלה אברהם גולדפאדן במרתף יין ביאסי , רומניה , מופע הנחשב לאבן יסוד בקיומו הרצוף של התיאטרון ביידיש . שני האירועים הללו קשורים לדמות הנחשבת לאבי התיאטרון המודרני ביידיש . ההצגה בבית המדרש לרבנים בז'יטומיר מסמלת את הזיקה הברורה של התיאטרון ביידיש להשכלה בפרט ולתהליכי המודרניזציה בחברה היהודית במזרח אירופה בכלל . למרות כותרתו הרשמית נועד המוסד בז'יטומיר להכשיר אינטליגנציה יהודית מודרנית , והעובדה שתלמידיו הם שהעלו את ההצגה הראשונה ביידיש משתלבת בעקיפין עם אופיו . הם בחרו לשם כך מחזה מאת סופר משכילי שנכתב כנראה יותר מעשרים שנה קודם לכן וטרם הוצג . תהפוכותיה של המשפחה היהודית עומדות במרכז היצירה , המשרטטת את אופייה לפי דגם משכילי ברור – דור ההורים מספק את הדמויות השליליות והמגוחכות , ואילו בדור הבנים נמצאים גם הקורבן הפתטי וגם הדמות החיובית המגלמת את ניצחון האידיאלים של ההשכלה . המחזה עצמו נכתב בעצם לקריאה , ללא שאיפות ממשיות להעלותו על הבימה . יש לציין שבהצגתו השתתפו רק גברים , תלמידי בית המדרש למורים , והם שיחקו גם את התפקידים הנשיים ( ובכללם התפקיד המרכזי , שאותו מילא גולדפאדן . ( בדיעבד אפשר לראות בבחירת המחזה סרקלה להצגה המודרנית הראשונה ביידיש אות המבשר את מרכזיותו של נושא המשפחה לאורך כל חייו של התיאטרון ביידיש . הנושא הזה עוצב על פי מרכיבים קבועים למדי : ההתנגשות בין עולם הערכים המסורתי הישן לבין העולם החדש , הצבת דור ההורים מול דור הבנים , הבלטת המוטיבים של שידוכים ואהבה , שאפשרו את השילוב בין הדמויות הקומיות והמגוחכות ( כגון השדכן ) לדמויות החיוביות של הצעירים , דמויות ללא רבב המוארות באור רומנטי . גם אחרי תקופת ההשכלה המשיך הדגם הזה להתקיים בגלגולים מורכבים ומעניינים ; אפשר למצוא את עקבותיו , למשל , גם במחזה הדיבוק של ש' אנ–סקי . ההצגה הראשונה ביידיש נועדה להיות אירוע חד–פעמי , ללא כל כוונות המשך . האתוס של תנועת ההשכלה שלל מבחינה אידיאולוגית את הלגיטימיות של יידיש , ולכן לא נמצאו אישים או גורמים חברתיים שהיו מוכנים להשקיע את המאמצים הדרושים כדי לקיים תיאטרון ביידיש , ולהתגבר על המכשולים המרובים – הקושי בקבלת היתרים להצגות מטעם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help