sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:122

הרוח החלוצית הנכונה הדרושה להגירה / לעלייה הציונית , והמניעים למסעו להגשמת החזון הלאומי מתערבבים ומזדהמים ללא הרף במניעים שאינם ממין הגבריות החדשה . אדרבה , הם ממין הגבריות היהודית הישנה , וגילוים רווי באינטונציות וברמזים לנשיותו ( גבריותו הפגומה ) של חפץ : חרדות ופחדים , היסטריה , מחלות פסיכוסומטיות , היסוסים ולבטים , חולשת גוף וחולשת כוח הרצון , רגש נחיתות , מסורסות ליבידיאנית – כמה טיפוסי כל זה לנשים , כמה בלתי פוגע בנשיותן הוא כל זה , אך סם המוות הם בשביל החלוץ . יחזקאל חפץ מופיע בפתח הרומן בגוף חשוף ומיוזע , שרוי בתנופה חגיגית של עבודת שדה מאמצת בקבוצה החקלאית , וחיש קל הוא מוכרע בידי חולשתו הנושנה , שלצורך ריפויה עליו לנטוש את הקבוצה ולנדוד אל לב היישוב הישן בירושלים , אל חיק משפחתו היהודית הישנה . כך בקצרה מספר ברנר את סיכוי החייל היהודי בצבא הציונות . כתביו של ברנר גדושים בצעירים יהודיים שרוממות המסע הציוני בגרונם אך הם כושלים בפני מימוש החזון הלאומי של טריטוריאליזציה מלאה . המשגת נרטיב ההגירה שאיננה נגמרת ") צוענות עלי אורח , " כהגדרת גרשון שקד , ( אותה תנועת מסע שאיננה נעגנת באחיזה אמיצה במרחב הלאומי , ככישלונם של גברים דווקא מלמדת מהו המודל המגדרי שראה הסופר לנגד עיניו בבואו לעצב את חזון הגבריות העברית . כמו יחזקאל חפץ , גם יצחק קומר ( בתמול שלשום של ש"י עגנון ) נוצק בתבנית הצעיר היהודי שחישב שיש בכוחו להפוך לעברי החדש ומצא את מותו כשאפילו לא חצי תאוותו בידו . לשני אלה יש גוף פגום וחלוש , כמו גם ליבידו מדולדל , וסיפורם מעמת אותם עימותים קטלניים עם דמויות של גברים חזקים , גדולי גוף ורבי מעש , בעלי און ומהלכים עם בנות המין היפה . עוד ביצירות אחרות כמו כנרת , כנרת , הם היו עשרה , ולאחר מכן ליל העשרים ועוד סיפורי חבורה , שבהם מתגלה המתח המיני והמגדרי בין גברים לנשים המתגדרים בשיח הציוני החלוצי המגשים , חוזר ומתגלה הפרימאט של גבריותו החסונה של הגבר הציוני גם כשהוא נכשל בהגשמתה . ייצוגם של גברים חלשים ( חולים , כושלים במלאכות הפיזיות , עורקים מן המחנה הלאומי המגשים , יורדים מן הארץ , מתאבדים , גונבים מן הקופה הציבורית ) נתפס כ"צד הצל" של הגבר הלאומי הראוי , צד לא לגמרי מגונה כשהוא מתגלה באישה שידועה בחולשתה , אך הוא מבייש ומשפיל בהופעתו בגבר , ויש בו אף ממד של בגידה באחוות המחנה . גם גברים מוחלשים ( מתלבטים , אמנים , מתוודים וכותבי יומנים ומכתבים ) אינם אופציה ראויה לשבח ולהתפעלות בתרבות הציונית , והמצוקה של הגבר בהתגלות חולשתו וקוצר ידו מלבצע ומלממש את מודל האדם הלאומי גורעת מגבריותו . גם על דרך השלילה מגולמת בספרות הקאנונית מידת הגבריות הנחוצה לביצוע המעשה הציוני . גלגולו המודרני של הקורבן הלאומי במסגרת הייצוגים האלה נולדו לא רק ניניהם של המכבים וזרע האריות במלחמתם , אלא נולד גם גלגולו המודרני של הקורבן הלאומי : לא עוד מרטירים יהודיים המקדשים את השם במותם , אלא מסדר הנופלים החדש , אלה חללי האומה במלחמה על הקמת המולדת . שירי השכול המוקדמים של טשרניחובסקי , שמעונוביץ ואצ " ג מתיכים יחדיו את שיח המוות על קידוש המפעל הציוני עם שיח המוות במלחמה . הזיהוי של הלאומיות המודרנית עם מבצע צבאי , וההזנה ההדדית של האידיאולוגיה הלאומית ושל האתוס הצבאי קבעו את מגדרו הגברי של הסובייקט הלאומי , שעתקו והנציחו אותו הן בחייו והן במותו . ומכיוון שהלאומיות המודרנית מראשיתה הבטיחה מעמד מועדף לחללי הלאום , מופיעים בספרות העברית ייצוגים הרואיים של מיתות חלוציות , שגם הן מסימני חידושיו של העברי החדש . מלחמת העצמאות הביאה איתה את הנופלים בקרב הממשי וכוננה את " הרעות " ( אותה " אהבה מקודשת בדם " של חיים גורי ) ואת משפחת הלוחמים ") כאן חיינו יחד , משפחה אחת , " ב " באב אל–ואד " של חיים גורי , ( בנות דמותה של אחוות הלוחמים האוניברסלית , שהחברות בה כרוכה בטקס מעבר , חניכה והתקבלות אוניברסליים אף הם . הנשים הישראליות – כרעיות , כאחיות וכבנות – הודרו אל שולי שיח הלוחמים , אל תפקיד ההמתנה הנצחית בבית הקבוע , זה שלהקמתו ולהגנתו יצא הגבר הלוחם לקרב , ואל תפקיד המקוננות ונושאות הזיכרון הפרטי והלאומי–הקולקטיבי ( כבסרט מצור . ( משפחת השכול הישראלית , המאורגנת לשמירה על צוואתם המשוערת של הנופלים ועל הנצחת גבורתם , מגלמת את ההתגייסות של העורף האזרחי לצבא הלאומי ומאפשרת הצטרפות לשורת הלוחמים . המעבר מיום הקרב וערבו אל הבוקר שלמחרת הוליד בתרבות העברית בישראל ייצוגים של גבריות פגומה . דומה שבהעדר המסגרת המושגית המיליטריסטית אין דרך לייצג גבריות ציונית . בהעדר ההקשר הצבאי–הקרבי , ולאחר שהמדינה קמה ודרשה התגייסות למעשה אזרחי , דומה שאין לגבר הישראלי זירה לחולל בה את השינוי המשמעותי הנחוץ לו וחייו מתרוקנים ( כבעד כאן של גידי נבו . ( שורה של תלושים חדשים , מודרניים ומנוכרים , מציגה את התוצאות הקטלניות של היערכות הגבריות הציונית על פי העיקרון המס , ר הצבאי ( מנוחה נכונה של עמוס עוז , זכרון דברים של יעקב שבתאי . ( הגברים האלה נגועים בגעגועים אל גרסת חייהם כחיילים ( ולפחות כחלק מחבורה גברית , ( ומתאמצים לשחזר את תצורותיה ואת שיחה . גם בהיחשף השקר והאשליה של אחוות החיילים המיתולוגית ( בהתגנבות יחידים של יהושע קנז ) לא מתפוגג קסמה והיא מועתקת אל מחוז הפנטזיה . חלומו של

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help