sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:121

שחוללו חלוצים וחלוצות דמויות–חלוצים במרחב הלאומי , שלפני בואם היה כמעט "ארץ ללא עם , " מעין ייצוג מעודכן של המדבר המיתולוגי של ביאליק : סלילה ובנייה בעיר , חקלאות ומרעה בכפר , ביעור השממה וכיבושה , ייבוש הביצות ויישובן , חומות ומגדלים לציון הספר , שבהתרחקו מהמרכז הולך ומרחיב את גבולות המרחב הלאומי , ושמירה בארגונים מיליטריסטיים במרחב כולו . הקולנוע הישראלי , הציור והפיסול , וכמוהם , גם טקסטים של תרבות פופולרית , צירפו אף הם למסלול הלאומי ייצוגים שתמכו בהמשגת המפעל הציוני כמעשה פיזי של בריאה והשתלטות של גברים . לכל התפקידים האלה נדרש גוף בריא וחסון ודיספוזיציה לוחמנית , אסרטיבית ופולשנית . מודלים מגדריים של גבריות המגמה הזאת מתחזקת בדרך המלך של התרבות העברית בארץ–ישראל ככל שהולך ומתקרב יום הקרב הממשי , מלחמת העצמאות להקמת המדינה – תכלית הפרויקט של הלאומיות . דומה שכניסתן של נשים לטריטוריית הקרב על המדינה הותנתה ביכולתן לאמץ מודלים מגדריים של גבריות , ללא ביקורתיות וללא יצירת מודל אלטרנטיבי לדמות הנשיות העברית החדשה . מול הגבר העברי הלוחם "יצחק" ( שכינויו נגזר מניכוס מיתוס העקדה לצורכי הלאומיות המודרנית , לא כקורבן פסיבי של אב פסיבי , אלא כגבר אמיץ המשליך נפשו מנגד מתוך תודעה לאומית ) בראה נתיבה בן–יהודה את דמותן של הנשים ה"יצחקות , " לוחמות הפלמ"ח . חקוקות על כותל המזרח של הישראליות העברית הן גם דינה'לה הרגמית ( תלמי , ( זיוה ארבל ( בוריס כרמי , ( ואותה נערה אלמונית לובשת חול וחגור וכבדת נעליים ( אלתרמן , ( ואליהן הצטרפו כסמלים תרבותיים חזקים גם שרה אהרונסון , מניה שוחט , חנה סנש , צביה לובטקין ועוד "חייקות ופרומקות , " שהצטיינו באימוץ מודלים של גבורה ושל לוחמנות גבריים . כך הותרה כניסתן של נשים לשדה הלאומי : בהתאם ליכולתן להתחזות לגברים ולפי מרחב פעולה צבאי או סמי–צבאי . אך לעומת גבריותן הטנטטיבית , המושאלת והמוחלשת , מופיעים בספרות במלוא אונם , ובמיצוי אותנטי של זהותם , פלוגות–פלוגות של גברים מחוילים ( מוסינזון , יזהר , גורי , אלתרמן . ( המצאת העם את עצמו ( אלתרמן : "אומתם לא היתה להם אם ( " נערכה במתכונת צבאית של פלוגות לוחמים הכותבים את סיפור עצמם ( כבימי צקלג של ס' יזהר . ( הפריודיזציה של הספרות העברית כוללת אף היא ביטוי של ההטיה הצבאית–מלחמתית בתפיסת התרבות : דור תש"ח ודור המדינה הם שתי קוהורטות שעקרון כינונן הוא מלחמת העצמאות והם הותירו בדמיון התרבותי דמויות מונומנטליות של חיילים כמו אורי ואליק , דני , גיורא ועמיחי . גם ייצוגים של גברים בתרבות הישראלית בהקשר שאיננו קרבי במישרין – כמו בציורי הרועים , בני הקיבוץ , העולים , העושים במלאכות ובתעשיות שונות – הם ייצוגים של "מנוחת הלוחם" ושל המתנה לקריאת הקרב . הפיזיונומיה של הלוחם קובעת את מתאר הגוף הגברי גם כשאינו עטוי מדים . כך אורי כהנא ( בהוא הלך בשדות של משה שמיר ) אינו בן משק שנקרא לעתים לאימונים או לקו האש , אלא חייל קבוע שנענה לפעמים ל"גיוס" למשימות חקלאיות . ואולם לצד הדימויים האלה , הרווחים בספרות המתפעלת מהלאמתו של היהודי , ננקטת אירוניה כלפי מסע ההבקעה של העברי החדש מארץ הגולה לארץ–ישראל בשפע של דימויים שליליים , המפריכים את תוקפו של המפעל ומורים שאמנם גבריות עברית חדשה יש , אך גברים עבריים חדשים אין . הדימוי החלש מכולם , ולפיכך גם הנשי מכולם , הוא זה של יחזקאל חפץ ( בשכול וכשלון של י " ח ברנר , ( שאינו מסוגל לגייס את כניסתן של נשים לטריטוריית הקרב על המדינה הותנתה ביכולתן לאמץ מודלים מגדריים של גבריות – כרזה הקוראת לנשים להתגייס לצבא בימי מלחמת העולם השנייה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help