sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:120

המינים : תוכני המגדר של הגבר העברי הלאומי החדש מתבחנים מיטבית מול נשיותו של הגבר היהודי הישן , מול גבריותם המפוקפקת של גברים שסיפורם אינו הסיפור הדומיננטי ( שאינם אשכנזים , שאינם צברים , שאינם משיבים מלחמה שערה , ( ומול נשיותן של כלל הנשים . בין שהצליח הגיבור המיוצג בספרות להיות גבר עברי חדש ובין שלא הצליח , מאשרת הספרות הקאנונית את התפיסה המגדרית הנוקשה למדי של זהותו . הסימן המגדרי העמוק ביותר של הגבריות העברית המודרנית מתגלה בתרבות בדומיננטיות של שורה של ייצוגי תפקיד ובקביעותם במשך למעלה ממאה שנים : אלה הייצוגים של תפקיד הגבר שרוחו נכונה למלחמה ושגופו מותאם ומהונדס לתפקיד החייל הקרבי . הגוף העברי שנבחר לשמש אייקון של הלאומיות העברית – שהוא לעולם גוף של גבר – הוא גופו של אדם השרוי במאבק . זהו גוף שנוכחותו כשלעצמה מסמנת שליטה ותנועתו מסמנת כיבוש . מכיוון שהפרויקט הלאומי היהודי דרש בראשיתו מעשה דרמתי של יציאה מן הגולה והגירה לארץ שהוגדרה טריטוריית הלאום , הוקצה תפקיד ההובלה והחלוציות המו A ילי והפיזי הזה ( הובלת "מסע ( " לגברים – לפי מסורת היסטורית ארוכה של חברות פטריארכליות שהגדירו את המרחב הגיאוגרפי שמחוץ לדומוס כמקומם הבלעדי של גברים וייעדו לגברים את תפקיד ההתנהלות במרחב הזה . עצם העובדה שלמפעל הציוני נדרש מסע כזה , שלא כמו בקהילות לאום רבות אחרות , ששם לא נדרש מסע טריטוריאלי להגעה אל המרחב הלאומי ולהתנחלות בו ( והתרבות העברית גייסה ממקורותיה המיתולוגיים גם למסע הזה את קודמו המקורי : מסע בני ישראל במדבר אל הארץ המובטחת בהנהגתו של גבר מיתולוגי , ( כבר מיקמה בעמדת נחיתות את הנשים , עם תכונותיהן המגדריות–התרבותיות , והותירה את ייצוג החזון ואת מימושו לנחלת גברים : הובלה של שיירה , ניתוב הדרך , יצירתיות בפתרון בעיות המסע והיכולת הפיזית לעמוד בטראומטיות של המעבר – אלה תכונות רוח וגוף גבריות טיפוסיות השכיחות בספרות של חלוציות . גם היכולת לעקור מן היסוד את קורות הבית ויסודותיו כדי להקימם במקום אחר משויכת מגדרית למי שהבית אינו מקומו הטבעי , למי שזהותו אינה מותנית במילוי תפקידים "ביתיים . " מהבחינה הזאת , הבקעת תנועת ההגירה את המרחב היא תנועה פאלית אגרסיבית ( סרטי הבוקרים והמלחמה האמריקניים , ציורי החקלאות הסובייטיים , ( היא הולמת את האתוס הגברי והיא מיוצגת למכביר במיתוסים גבריים . הן ההגעה אל המרחב הלאומי והן ההשתלטות עליו זכו בתרבויות רבות להמשגה מגדרית : בעלי יכולת התנועה ( בפעולת מלחמה בדרך כלל ) לייצור הישות הלאומית הם גבריים , והישות הנייחת והממתינה לפעילותם , הארץ , היא נשית ; החלוצים הם בניה הגברים הצעירים והוויריליים של אישה–אם , נטושה וחלשה ; הסובייקט הלאומי כובש את האדמה , חודר ומפלח אותה , יודע אותה ( ידיעת הארץ , ( בועל וזורע אותה , מסמן את גבולותיה ושומר עליהם בחירוף נפש . סיסמות רבות של המפעל הציוני מזדהות כ"כיבוש : " כיבוש האדמה , כיבוש השמירה , כיבוש העבודה , כיבוש המרעה ועוד , וממילא הן נדרשות אל הדגם המגדרי הגברי , שיכולת הכיבוש היא אבן יסוד שלו . כך נכרך גם חזון העבריות החדשה משורשיו בגבריות . בספרות העברית המתארת את ההגירה והכיבושים הנלווים לה ניכרות שתי מגמות מרכזיות : הרומנטית–אידיאלית והאירונית–סקפטית . הרומנטיזציה ואידיאליזציה של המפעל הולידה יצירות שעיקרן תיאור ההצלחה של ה 5 ל P תו של הגבר העברי החדש . המפעל הציוני דרש גם נרטיבים וגם דימויים חזותיים של יצירה בראשיתית ושל התחוללות שינוי – שתיהן בספירה הציבורית , שתיהן מול עיני העולם . סמילנסקי , צמח , וילקנסקי , שטרייט , לואידור ואחרים תיארו את מפעלי הכיבוש כרזה משנות ה . 30- ייצוג החזון ומימושו היו נחלת הגברים , כיוון שנדרשו להן היכולת הפיזית ותכונות רוח וגוף גבריות טיפוסיות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help