sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:119

את סדר היום הלאומי . ההמשגה הזאת נוצרה על קו של הבדל / שסע מגדרי מובהק והדירה מראש מן החזון הלאומי את הסובייקט הנשי ואת הנשים עצמן . אמנם הבלטת ההומוגניות של חברי קהילת הלאום הדירה עוד קבוצות מיעוטים שזוהו כבני לאומים אחרים , אך בה בעת טיבו הלוחם של האדם הלאומי הדיר את כלל הנשים ( ואת הנשיות עצמה , למעט תפקידיה "תומכי הלחימה ( " משותפות שוויונית . העצמת הסובייקט הלאומי הכתיבה שיעור גבוה ומאסיבי של גבריות , שכדי להגדיר אותו נדרש דיכוי של נשיות . ואם כך בעולם הלאומיות המודרנית בכלל , הרי בציונות קל וחומר : שהרי דימוי הנשיות וסימני המגדר הנשיים איימו וארבו לפתחו של הגבר היהודי בשל הסוציאליזציה של שנות הגלות ובשל הסטריאוטיפים האנטישמיים הרווחים . זהותו של הסובייקט הלאומי כגבר ( מצד זהותו המינית ) איננה מבטיחה דבר אם אין משנה אידיאולוגית המגדירה ומסדירה את תכניה המדויקים ואת הפרקטיקה של זהות מינית זו , כלומר , אם אין לה תכנים מגדריים שהלאומיות מבנה אותם כנאותים וראויים . הבניית הזהות המגדרית הגברית בחזון הציוני נערכה , כאמור , לאורך שני קווי הפרדה : הראשון הוא קו ההפרדה בין היהודי הלאומי " ) היהודי החדש" וכן "העברי החדש , " ולימים – "הצבר ( " ובין היהודי הגלותי " ) היהודי הישן , ( " והשני – קו ההפרדה בין הגבריות לנשיות . במהלך של דיפוזיות וקו–אופטציה מושגית נצמדו שני הזוגות האלה ויצרו את הרעיון בדבר נשיותו של היהודי הישן מול גבריותו של היהודי החדש . במהלך של עיוורון תרבותי צומצם שדה הקיום הגיאופוליטי של פרויקט הלאומיות היהודי לזירה של גולת אירופה וממילא הובנתה הלאומיות הציונית במתכונת של גבריות אשכנזית , הנערכת מול יהודיות ישנה ונשית . מכאן ואילך נסללה הדרך להפקת חזון מגדרי של לאומיות יהודית חדשה , שבו המצאת הלאומיות היא גם המצאת הגבריות , וערכי שתיהן מוטים לייצור אופוזיציה מרבית לדיוקנו של היהודי חסר הלאומיות ( המודרנית , הטריטוריאלית , המדינתית ) וחסר הגבריות ( לפי עקרון שלילת הגולה . ( לימים הומצא "כור ההיתוך" של מדינת ישראל , מוסד חיוני למדינת לאום המבקשת להפיק ולהצדיק את זהותה ההומוגנית , שתפקידו לפקח על הפיכת ערב רב של "צורות" יהודיות למוצר אחיד וסטנדרטי של אדם–גבר ציוני . לציון המרחק בין הברייה הציונית החדשה ובין גלגולה הקודם והדחוי גם את כינויה "יהודי" צריך היה לשלול או להמיר , כדי לאפשר את התגלותה האותנטית : "עברי" ו"ישראלי" ואף "כנעני" החליפו בשיח הציוני את הזהות הישנה כדי לציין את זיקתו הישירה אל אבותיו המפוארים בעבר הרחוק של טרום גולה ואף של טרום אומה , כדי לסמן את הלגיטימיות של האדם היהודי החדש באמצעות מוצאו וקדימותו ההיסטורית . הכינוי "צבר" החליף שורה שלמה של צי 6 ני מוצא כדי לציין את שורשיותו וילידיותו של היהודי החדש בניגוד לנוודותם ולמהגרותם של אבותיו בעבר הקרוב . מיתוס הצבר כלל גם את המצאת האוטוכטוניות של בן הארץ , ש"נולד מן הים" וניתוקו מאבותיו הגלותיים מובטח , אך גם הוא , כמו אביו ( היהודי / העברי החדש , ( נדרש לסממני מגדר גבריים מובהקים . מה שהיה מסופק אם לא בלתי אפשרי בדור האבות הציוניים המייסדים – דהיינו , מהפכת הגבריות – נקבע כאבן יסוד בזהותו של הצבר . דיוקנו של הצבר רווי בסממנים של מיליטריזם וסמי–מיליטריזם , ואזרחותו המשמעותית היא בשירותו הצבאי – הוא חייל נצחי ומגויס תמיד . כל הכינויים האלה וייצוגיהם הספרותיים , כמו גם ייצוגיהם הוויזואליים באמנות הפלסטית בתקופת היישוב ואף בעשור הראשון למדינה , מכוונים אל גברים , אל זהות גברית ואל העדפה מובהקת של הניסיון הגברי והחוויה הגברית . מקומן של הנשים הציוניות נקבע בהתאם לזהות , לזכויות ולצרכים של הגברים : הן ממלאות תפקידים מיתולוגיים א–היסטוריים של רעיות , אחיות , אמהות ובנות ; הן שומרות על הגחלת בבית בזמן שהחייל מקיז את דמו על הגבול ; הן התשובה למאוויי הלוחמים לכשישובו לביתם . הן "מנוחת הלוחם . " המצאת היהודי החדש הספרות והפובליציסטיקה העבריות המודרניות נתנו ביטוי עמוק ואינטנסיבי למהלך הדרמתי של המצאת היהודי החדש . בכתביהם של ביאליק , טשרניחובסקי , ברדיצ'בסקי , ברנר ועגנון – לב קאנון המודרניזם העברי – מתגלים הן הכיסופים והאספירציות להולדתו של הגבר העברי בדיוקנו הלאומי , והן הספקות , הביטול , הסרקאזם וחוסר האמון בנוגע לסיכוייו של החזון הזה . צדו האפל של אריה בעל גוף של ביאליק , יהודי שרירני וגופני ללא ספק , הוא , שעם סילוק רוחניותה היתרה של היהדות הישנה ממנו , לא נולדה זהות חיובית של עבריות חדשה אלא נוצרה זהות גשמית ומגושמת , נטולת רוח בכלל , וכל בשריותה אין בה כדי לעשותו אדם בעל ערך ראוי . געגועיו של אריה בעל גוף אל דבר–מה לא ברור והרגשתו שבחייו חסר איזה תוכן , מגלמים את ספקנותו של ביאליק בנוגע לסיכוייה של הוויית יהדות השרירים לרשת את היהודי הישן . ואולם בין שהגבריות החדשה מוצגת כעובדה גמורה או כהבטחה בת מימוש שיומה קרב ובא ( סמילנסקי , לואידור , יהודה יערי , אצ"ג , ( ובין שהיא מוצגת כחסרת סיכוי וכמקסם שווא מתעתע והרסני ( ברנר , עגנון ) – היא קורסת תמיד אל המשגות מגדריות ( אשכנזיות–מערביות ) סטריאוטיפיות ואקסקלוסיביות , המכ 6 ננות להדגשת הבינאריות האינהרנטית להבדלים בין

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help