sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:118

ועליהם מוטלת משימת ההתחדשות הלאומית . שני שיריו האלה של ביאליק , המשורר שהפך לאייקון לאומי עוד בחייו , ניצבו בשער הכניסה ללאומיות העברית ולעולם המודרני . סימני דיוקנו הנפילי והמיתולוגי של הגבר היהודי הלאומי ניכרים בקאנון הספרותי העברי ועוברים בו כחוט השני מביאליק ואילך ( ביצירותיהם של טשרניחובסקי ואצ"ג בעיקר . ( נראה שהציונות ביקשה לתת מענה להיעלמות של הגבר היהודי הקדמון והמקורי בפעולת שיקום והבראה , שעיקרה גיוס וחיול למאבק לאומי על כינון מדינת הלאום , חיול שהוא בעת ובעונה אחת גם מענה לשאלת המגדר של הגבר היהודי . מענה לאינטרסים פטריארכליים במובן הזה הציעה המחשבה ההיסטורית של הציונות מעין המשך וחידוש של צורות ארגון חברתי–פוליטי מוקדמות יותר ( משפחות , בתי אב , שבטים , ( ובכך נתנה מענה לאינטרסים פטריארכליים ולסדר אנדרוצנטרי מובהקים שהזינו את המבנים הקדומים של האומה . היהודים בפזורתם לא היו לאום במובן שהומצא באירופה במאות ה , 19-18– וזיקתם אלה לאלה התכוננה על בסיס יחיד מסוגו של שותפות בדת , שפה , מסורת , " גזע" ( חוטר לבית ישי ונצר משורשיו ) וחוויית גלות . הסובייקט הלאומי הציוני , בהיאחזותו בתודעה ההיסטורית של הסובייקט המשפחתי והשבטי , עוצב כגברי , וההגמוניה הלאומית עוצבה כמפעל משותף שהוטל על גברים לממש אותו . בכך הלאומיות היהודית המודרנית היא בבחינת שעתוק של לאומיות ראשונית מקורית , והלאומיות המודרנית באירופה שימשה לה נוף ומנוף פוליטיים ואידיאולוגיים הולמים . ואולם בהשקעתה המגדרית בפרויקט הלאומי לא היתה הציונות שונה מתנועות לאומיות מודרניות אחרות . הלאומיות המודרנית התכוננה מראשיתה להחלפת הפרדיגמה המדינתית של האימפריות האירופיות ( שהיו מדינות רבות לאומים ) במודל של מדינתו של לאום אחד . לשם ביצוע השינוי הזה נדרש מאמץ צבאי ונדרש מאבק על טריטוריה , שנשא על פי רוב אופי של מלחמה . פרויקט הלאומיות היה בעל אופי מגייס למימוש הגדרות חדשות של זהות , זכויות וצרכים . מכאן נגזר אופיו הגברי של הסובייקט הלאומי : הוא מעיקרו חייל–לוחם , הפועל לפי מסורת גברית ארוכה של מיליטריזם ; זכויותיו נגזרות מהשקעתו כחייל בצבא העם ; צרכיו כחלק מגוף לוחם מכתיבים צנחנים אחרי צניחה . ההגמוניה הלאומית עוצבה כמפעל משותף שהוטל על גברים לממש אותו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help