sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:117

מגדר וחזון הגבריות העברית חנה נוה הציונות נתפסה , ביותר ממובן אחד , כתשובה האולטימטיבית ל"חוליי היהדות" בגולה . פרקטיקת החיים של הגבר היהודי בגולה במסגרת חברת הלומדים ( ה"חברותא ( " הביאה להדגשת ההיבט ההומוסוציאלי בזהותו , דהיינו לסוציאליזציה שלו אל קרבת גברים ולטיפוח העדפתו את קרבת הגברים . במפנה המאה נתן אוטו ויינינגר ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית , ( בחיבורו מין ואופי , ביטוי חזק ורדיקלי לטענה הזאת בקביעתו שהגבר היהודי נעשה "נשי" ושסממני המגדר הגברי שלו נחלשו וניטשטשו . התעוררות התודעה בדבר נשיותו של הגבר היהודי והמשגתה כחולשה וכמחלה התחוללה על רקע התעצמות המחשבה הלאומית המודרנית באירופה , שהמציאה דמות של גבר לאומי בעל סממני מגדר מובחנים ובעל תפקידים רבי עוצמה , שעיקרם ניהול המאבק לעצמאות ולאוטונומיה לאומית . בדומה לדפוס החשיבה הלאומית האירופית ביקשה גם הציונות למצוא את שורשי הלאומיות היהודית בגרסה היסטורית קדומה של האומה . מול דיוקן מיתולוגי של יהדות גברים עתיקה , שבדמיון היהודי הקולקטיבי היתה רבת עוז והדר ושהצטיינה בגבריות מופתית , נערכו סוללי הדרך של הציונות לשקם את היהדות הגלותית באמצעות אידיאולוגיה לאומית כמהלך של חזרה למקורות , של "השבת עטרה ליושנה , " של התעוררות מתרדמה כפויה ומנוונת ושל בקיעת הסובייקט היהודי "האותנטי" על ידי התנערות מחשבונן ומכלאן של אלפיים שנות גלות . ברוח זו קרא נורדאו ליהודים להיהפך לעצומי שרירים ועמוקי חזה , והרצל דימה באלטנוילנד את הנער הציוני הקטן לגור אריה יהודה . מראשיתו התמסר הפרויקט הציוני לגאולת הגבריות היהודית מתוך התעלמות מנוכחותן של נשים ומן הכשל שבעיוורון המגדרי הזה . הציונות אמנם חרתה על דגלה גם את השוויון בין המינים , סיסמה שרווחה בקרב תנועות לאומיות , תנועות נוער וחוגים סוציאליסטיים בני הזמן , אך למעשה עיניה היו נשואות לשוויון בין הלאומים . היהדות מעיקרה ראתה בגבר היהודי את הסובייקט המיטבי שלה , ודגם מוסדותיה השלטוניים והחברתיים היה פטריארכלי . הציונות לא הציעה שחרור מאופייה הפטריארכלי של החברה היהודית , כדי לגאול אותה מדיכוי האישה , אלא התנערות מהסתאבותו ומהיחלשותו של הגבר שבראש הפטריארכיה , כדי שיוכל לתפוס את מקומו בבניין האומה . בהתאם לכך התרכזו המודלים שהעמידה הציונות לחלוציות ולהתחדשות לאומית בדימויים גבריים ובחוויות מכוננות של זהות גברית . "שלילת הגולה" היתה אידיאולוגיה שהתייחסה בהעדפה אנדר 5 צנטרית אל זהותו של הגבר היהודי ואל מכלול ניסיון חייו כמייצגים את היהדות בכללותה . ב"בעיר ההרגה , " פואמה שזמן כתיבתה סמוך למין ואופי של ויינינגר , ערך ח"נ ביאליק מעין סיכום כוללני של המצב היהודי בגולה . ביצירה הזאת , שהיתה למנוף פוליטי רב עוצמה לקידום השיח הציוני בן הזמן , נתן ביאליק ביטוי מדכדך ביותר לחרפת הגבריות היהודית , חסרת הכוח הפיזי וחסרת שאר הרוח , ובכנותו את הגברים היהודיים של קישינייב בכינויי קלון הביע את התדהמה על גלגולם של "ניני המכבים , זרע האריות . " לשם ה 5 ליכ 5 הדמיון הלאומי : אל עבר מפואר ואל מיתוסים הר 5 איים של עדת גיבורים–גברים . הציונות מצאה , בת 6 רה אחר מודל נאות לגבריות המתבקשת להתעוררות הלאומית , עבר בר שימוש בגלגול מוקדם של הגבר היהודי . "בעיר ההרגה" הוא אינדקס מלא של "חוליי היהדות" ושל הגבריות היהודית המוחלשת , וממילא גם של דימוי הגבריות הבריאה והנכונה . לעומת זה , הנשים היהודיות המיוצגות בשיר אמנם זכו , מפי המשורר , לתמיכה ולהבעת אהדה וחמלה , וכמו כן גם לתביעת עלבונן ונקמתן , אך בכך גם נקבע שהן בריות שזהותן קבועה בחולשתה ובנחיתותה . לעומת הגבר היהודי , שאלפיים שנות גולה דלדלו את כוחו המקורי והאותנטי – כך לפי הפואמה ולפי השיח הציוני באגפיו למיניהם – הנשים מעולם לא ניחנו בהדר של מכבים ואריות , ואף לא בתצורה נשית של אלה , ולפיכך אין להן דגם להתחדשות ציונית . הנשים שבעיר ההרגה אינן נשים מוחלשות , לפיכך גם לא נדרשת להן הבראה ממצבן הגלותי , והציונות פטורה מעול התחדשותן והבראתן , לפחות במישור האידיאולוגי – שהרי פרקטיקות של חלוציות של נשים היו גם היו . אדרבה , אחד מסימניהם של הגברים החלשים הוא חוסר יכולתם להגן על הנשים ולמנוע את אינוסן ואת רציחתן . מעמדן של הנשים כקורבנות מצטייר כך כקבוע ונצחי , והגברים לבדם נתבעים להתנער מאין–אונותם . זעמו של המשורר על התחסלות יהודיותו הקדומה ורבת העוז של היהודי הגלותי הופנה כלפי מי שנתפסו כנושאיו הטיפוסיים של דיוקן העבר , וההיבט המגדרי של הפרויקט הלאומי של הציונות , לפי הטקסט המכונן הזה , עניינו בגבריותו של הגבר היהודי בלבד . כהשלמה לשאלת התנוונותם של היהודים הגלותיים נפתח שירו של ביאליק "מתי מדבר" בהצגת הגולה כנוף מדברי שומם ונעדר אקטיביות , שבו מוטלים בתרדמת "יובלות על יובלות" גדודים של ענקים פלאיים – בעלי גוף , זרוע ונשק – הממתינים לרגע שבו תתחולל הסערה שתגאל אותם ותשחרר אותם למעשי גבורה בסערת קרב . גם החבורה הזאת כולה גברים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help