sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:116

אריאלי–אורלוף , נתן ביסטריצקי ויעקב חורגין מתוארים חיי דקאדנס בארץ–ישראל של חלוצים , בני היישוב הישן וערבים . בשמחת עניים של נתן אלתרמן האישה המסמלת את רוח היהדות בגולה היא דמות חולנית , דיכאונית וגוססת ; יהושע בר–יוסף מתאר ברומן עיר קסומה את תהליך ההתנוונות של משפחה שחיה דורות רבים בצפת . דוגמה לסיפורת הישראלית המתארת את המציאות הארצישראלית והישראלית כעולם גוסס , חולני ומושחת היא הסיפורים והרומנים של יהושע קנז , שנכתבו ברבע האחרון של המאה ה . 20– בנובלה "באדנהיים עיר נופש" מתאר אהרן אפלפלד את חיי היהודים לפני השואה כחיי דקאדנס . יעקב שבתאי ברומן זיכרון דברים מתאר את עולמם הדקאדנטי של ישראלים ילידי הארץ בתל–אביב . במרכזן של יצירות סיפורת עברית רבות שנכתבו בתחילת המאה ה20– עומדים דמותו ועולמו הפנימי של הדקאדנט היהודי – טיפוס ספרותי שנהוג לכנותו גם "תלוש , " על שם סיפור בשם הזה שנכתב בידי י"ד ברקוביץ : ' ספקן , איסטניס , נוירוטי , סובל משיממון , מנותק מתחושת שייכות למסורת ולחברה היהודית שבה הוא חי בעל כורחו , משותק רגשות , בעל יחס מעוות לנשים . הוא מסוגל רק ליחסי מין המבוססים על דחפים נטולי רגשות . הנשים ביצירות האלה הן בעלות צרכים מיניים חשופים . מ"י ברדיצ'בסקי תיאר דמויות כאלה בסיפורי מעירי הקטנה ומבית ומחוץ ובנובלות "עורבא פרח" ו"מחניים . " ביאליק תיאר את העולם הפנימי הדקאדנטי בשיריו "מה רב , אוי מה רב , " " כוכבים מציצים וכבים , " "בית עולם , " "צנח לו זלזל" ו"לפני ארון הספרים ; " גנסין תיאר באירוניה את עולמם הנפשי המטושטש של גברים דקאדנטיים ואת חוסר יכולתם לאהבת אמת . ברנר בסיפורת שכתב בשנים 1921-1909 תיאר את הפתולוגיות הנפשיות הגנטיות שאינן נרפאות בארץ , את הדיכאון הקיומי ואת ההדוניזם והאיסטניסיות נטולת המוסר של חלוצים . ראובני בסיפורו "אחרית אונו" ואשר ברש ב"איש וביתו נמחו" מתארים את תהליך ההשתלטות הבלתי נמנע של הדקאדנס המקומי על גופו ונפשו של יזם חלוצי . בסיפורת של דב קמחי מופיעות דמויות של חלוצים וחלוצות איסטניסים וחולניים שאינם מסתגלים לארץ . בנובלה "בבית המרפא" מתאר פוגל את עולם החולי שבו שרוי היהודי , וברומן חיי נישואין הוא מתאר יחסים בין גבר יהודי חלוש לאישה מפלצתית , בת למשפחה אוסטרית מתנוונת , המחסלת אותו בהדרגה . בסיפורי א"ב יהושע שנכתבו בסוף שנות ה50– ותחילת שנות ה60– מופיעות דמויות אחוזות עייפות , שיממון וקיפאון רגשי , המצייתות לדחפים עיוורים נטולי מוסריות . ההתפוררות הגופנית , הנפשית והמוסרית של פליטי השואה מתוארת בסיפורי הקובץ עשן של אפלפלד . עולם נפשי קפוא , מנותק ואסתטי מופיע בשירתו המוקדמת של דן פגיס . אריה זקס , שהושפע במידה נרחבת מבודלר ומוורלן , מביא בשירתו את עולמו של האדם הישראלי ההדוניסט , עתיר התרבות , נטול המוסר . השילוב של הומוסקסואליות ואנינות אסתטית מופיע בשירתם של מרדכי גלדמן ואילן שיינפלד . סממני הסגנ 6 ן הדקאדנטי – עיצוב יפהפה של תכנים מתועבים ומחרידים בהפעלת הפוטנציאל המוזיקלי והסמנטי של הלשון – מופיעים בשירת ביאליק , כגון ב"בתשובתי , " " כוכבים מציצים וכבים , " "בית עולם , " ו"היה ערב הקיץ . " ש' טשרניחובסקי וי' שטיינברג טיפחו את הסונטה , את מחזור הסונטות ואת כליל הסונטות – ז'אנרים מתוחכמים שתאמו את הפואטיקה הדקאדנטית . אותה מגמה לעיצוב אסתטי מושלם וקפוא של חוויות מחרידות או מתועבות מופיעה בפרוזה של אפלפלד ובשירת נתן זך , פגיס , זקס ויונה וולך . ספקנות בנוגע למחויבות מוסרית ולאומית או התנערות מכתיבה המגויסת לערכי הממסד הלאומי השולט הנחתה את הכתיבה הדקאדנטית העברית , אם כי בתחילת המאה ה20– היא היתה קיצונית פחות משהיתה בסופה . פרץ , ברדיצ'בסקי ואף ביאליק סטו אמנם מהתכתיבים של אחד העם , אך זהותם היהודית היתה ברורה , ואילו נתן זך הכריז "אני אזרח העולם" ( בתוך שירים שונים . ( הזהות הקוסמופוליטית ( מערבית ) מבטאת אי–הזדהות עם התרבות הישראלית גם ביצירתו ובכתביו העיוניים של אפלפלד . רוב מבקרי הספרות בסוף המאה ה19– ותחילת המאה ה , 20– ובייחוד ליליינבלום ואחד העם , הביעו עמדות התנגדות מוצהרות לדקאדנס , ובכל זאת הוא קיבל תמיכה לא עקבית מפרישמן , קלוזנר וברנר . הגל הניא –5דקאדנטי בספרות הישראלית בשנות ה60– קיבל עידוד רב ממבקרים , עורכים וחוקרים ישראליים .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help